Gå til innhold

Attenuator/"lyddemping"/motstand - hvor får jeg tak i dette.

NgZ

Anbefalte innlegg

Jeg har et par Creative Aurvana in-ears og et par Sennheiser CX300 som jeg bruker som "reiseplugger" med hhv 42 Ohm og 16 ohms impedanse. Aurvanene er på vei til å bli defekte, og jeg vurderer å bytte de ut med et par UE-propper, som har enda lavere impedance enn sennheiserne igjen.

Problemet er jo at ingen av disse er spesielt gode sammen med telefonen min (HTC Desire) noe som gir konstant bakgrunnsstøy, og neppe er bra for ampen i telefonen heller.

Får man i det hele tatt kjøpt ~80 Ohms motstand ferdig montert i en 3.5mm->3.5mm "skjøteledning"? Finnes det andre ord for dette? Har søkt en del, og funnet svært lite. Synes det er *veldig* merkelig at det skulle være såpass sjelden vare, med tanke på at man risikerer hørselen uten, i tillegg til at lyden ikke blir pen.

Det er jo egentlig håpløst å putte en amp som ikke takler lavimpedansesett i en mobil, men det er de jo dessverre ikke alene om, man har jo samme problem i en hel del dedikerte mp3-spillere også..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er nok ikke impedans, om det er for lav motstand vil det ende med forvrenging på lavere volum enn ellers, men det vil ikke føre til sus. Det vil også føre til at de spiller mye høyere ved samme volumnivå sammenlignet med de som følger med.

Høy følsomhet derimot kan føre til at du godt hører støyen fra kretsen i telefonen, som neppe er av den beste kvaliteten.

Så det du leter etter er hodetelefoner med lav følsomhet.

Typisk for lettdrevne små propper er 106-112db/1mw, et par større klokker ligger gjerne på 90-103db.

Susinga skader btw ikke telefonen, den er der alltid, uansett hvilke hodetelefoner du har, det er bare hvor godt du hører det som endrer seg etter følsomheten i hodetelefonene.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Men om jeg får tak i en motstand på 100Ohm, vil ikke det gi tilsvarende effekt som om jeg hadde mindre følsomme plugger?

De spiller forresten mye høyere ved samme volumnivå enn de som følger med. Om det ER dårlig intern skjerming som er årsaken, lukter det reklamasjon. Det er greit på kinaspillere til 250kr, men ikke på en telefon til 4k. Testet for sikkerhets skyld med en Nokia 5800 og en iPhone, og der fungerte de utmerket.

Nå klarte jeg å sprenge dem for et par dager siden, dessverre, så nå er de ikke mye verdt uansett hva jeg bruke dem til. :p

Trenger noen nye plugger nå, så kan jo prøve å finne noen ufølsomme in-ears, men det er ikke lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...