Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan feste L'en? (Øvelseskjøre)

Anbefalte innlegg

Heisan!!

Jeg har akkurat begynt å øvelseskjøre, men jeg har litt problemer med å feste L'en. Har funnet meg noe teip til å teipe den fast i vinduet, men altså?? Hallo! Det blir for dumt!

Hvordan fester dere andre den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte en selvklebende L, som jeg festet på innsiden av bakvinduet. Litt herk, men den holdt ut tiden. Det var verre med speilet. :p

Det var forresten bare å fjerne papiret foran den siden som kleber, og se klistre lappen på vinduet.

hm. Hvordan ta L'en av igjen da ? Betyr det at jeg må kjøpe ny hvergang ? ;p

Kjøpte meg en på biltema i dag for å se om det var noe forskjell.. Men hvor er dette magnet greiene da ?

Hadde vært kuuunge! Har speil :)

De magnet skiltene er vel ikke noe særlig... En litt småskitten bil, også skal man klistre på noe som skraper møkka rundt på lakken. Print ut denne også taper du den på innsiden av bilen.

Har allerede 2 L-er :) er jo så stress å tape! Hver gang noen andre skal ha bilen må L-en av, og når jeg skal kjøre så må den på. Blir liksom av og på! :/

Lenke til kommentar

L'n kan du jo bare la ligge bak i bilen når du ikke kjører. Tapen holder lengre enn en gang, den skal bare holde fast et lite papirark.. L'n og tapen jeg brukte holdt vel i godt over et år før jeg måtte lage en ny.

Lenke til kommentar

hm. Hvordan ta L'en av igjen da ? Betyr det at jeg må kjøpe ny hvergang ? ;p

Nei, det er bare å pirke den av, sette på igjen arket som var på og så er det klart til neste gang du skal kjøre. Den kan brukes mange ganger. Jeg brukte kun den ene, men da oppkjøringen nærmet seg var den rimelig oppbrukt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Husk å plassere L-en på venstre side av bilen, altså på den siden du sitter og øvelsekjører.

Alt for mange som plasserer L-en på høyre side, som regelrett, er feil.

Lenke til kommentar

Og hvor i alle dager har du det fra? Man kan plassere L-en akkurat hvor man vil - så lenge den er godt synlig bakfra.

Øvingskjøretøy for klasse B skal ha ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover. Videre skal kjøretøyet være merket med skilt som bakover viser en rød bokstav L på hvit bakgrunn. Skiltet skal være godt synlig for bakenforkjørende.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20041001-1339.html#3-2

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Og hvor i alle dager har du det fra? Man kan plassere L-en akkurat hvor man vil - så lenge den er godt synlig bakfra.

Øvingskjøretøy for klasse B skal ha ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover. Videre skal kjøretøyet være merket med skilt som bakover viser en rød bokstav L på hvit bakgrunn. Skiltet skal være godt synlig for bakenforkjørende.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20041001-1339.html#3-2

Har det fra kjørelæreren jeg hadde, han sa du kunne få bot av og ha den på høyreside, pga det skal illustrere hvilken side øvelsekjøre eleven sitter og styrer på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det har vel ingen påstått heller.

Jeg bare sier det, jeg var tydeligvis naiv som tok til meg fra kjørelæreren min under opplæring.

Lenke til kommentar

Husk å plassere L-en på venstre side av bilen, altså på den siden du sitter og øvelsekjører.

Lol, bastant hvor?

Der. :)

Endret av Tee-Zee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Lol, bastant hvor?

Der. :)

Du hoppet over et innlegg, og det hele har derfor tatt ut av sammenhengen.

Lenke til kommentar

Det har vel ingen påstått heller.

Jeg bare sier det, jeg var tydeligvis naiv som tok til meg fra kjørelæreren min under opplæring.

Nå var det ikke så veldig seriøst ment :) Syns bare det var litt rart da 99,9X% av biler i Norge har rattet på venstre side.

Endret av trra
Lenke til kommentar

For å avslutte diskusjonen rundt hvorvidt L-skiltet skal festes på høyre eller venstre side, siterer jeg forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m.:

§ 3-2. Krav til øvingskjøretøy

Øvingskjøretøy for klasse B skal ha ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover. Videre skal kjøretøyet være merket med skilt som bakover viser en rød bokstav L på hvit bakgrunn. Skiltet skal være godt synlig for bakenforkjørende. Skiltet skal fjernes når kjøretøyet benyttes til annet enn øvingskjøring.

Det er ikke nevnt noe i forskriften om plassering av skiltet med rød L annet enn at det skal være godt synlig for de bak deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...