Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Min kamp mot insulinet

Gjest Kamilla

Anbefalte innlegg

Gjest Kamilla

18. september 2009 ble jeg innlagt på sykehuset med alvorlig væskemangel og vekttap. Etter 2 dager fikk jeg diagnosen diabetes type 1 , og ble satt på insulin med en gang. I forhold til mange av de andre som fikk samme diagnosen, hadde jeg et litt annet syn på det hele. Jeg visste at dette ikke var slik livet mitt skulle være.

I starten hadde jeg fullt insulinbehov (insulin= får blodsukkeret til å gå ned), og ingen var i tvil om at jeg var en type 1 diabetiker. Kroppen min hadde enda litt insulinproduksjon da jeg ble innlagt, men ved å begynne med insulinsprøyter, ble jeg fortalt at min egen produksjon etterhvert kom til å bli ødelagt.

Etterhvert som jeg kom hjem fra sykehuset og begynte å venne meg til sprøytespissene begynte jeg min egen kamp mot insulinet. Når jeg fikk høyt blodsukker, løp jeg meg heller en tur for å få ned blodsukkeret til normalt igjen. Og etter en stund minsket insulinbehovet mitt litt. Plutselig en dag, ble jeg veldig syk. Hodet mitt sprengte, kroppen var skjelven og jeg følte meg ganske ødelagt. Da jeg etter noen dager ble frisk igjen var plutselig insulinbehovet mitt halvert! Jeg hadde en misstanke om at jeg hadde klart å starte kroppens insulinproduksjon igjen!

Men jeg måtte fortsatt ta litt insulin, for å holde blodsukkeret nede. men fortsatte også med treningsmetoden! Etter noen måneder ble jeg igjen syk. Jeg lå lenge syk denne gangen, men etterhvert ble jeg helt frisk. Jeg spiste en brødskive og drakk et glass melk. Jeg tenkte at en enhet med insulin burde holde, selv om det kanskje var litt for lite. Etter bare noen minutter skjønte jeg at noe var veldig galt. Og straks hadde jeg en alvorlig føling (føling= det diabetikere får om de får lavt blodsukker. Kan være alvorlig.) Kroppen begynte å skjelve og jeg datt sammen på gulvet. Dette var vel ikke mulig? Bare EN enhet med insulin, og jeg fikk føling?!

Siden den dagen har jeg ikke tatt insulin! Har prøvd 1 gang, men da gikk jeg igjen rett i gulvet. Vi tok selvfølgelig kontakt med sykehuset, og de har tatt hundrevis av blodprøver. Jeg har en eller annen form for diabetes, men forskere og leger sliter med å finne ut av hvilken type jeg har. Det viser seg etterhvert at jeg kanskje har en type de aldri har vært borti før. har midlertidig fått noen tabletter som jeg tar et par ganger i uken, hvis jeg vet det blir mye søtsaker den dagen. De er akkurat passe for meg og en halv tablett hjelper meg med å holde blodsukkeret nede. Dette er et helt annet liv for meg! Med tanke på at jeg begynte å venne meg til å dra opp sprøytene flere ganger daglig.

Nå tenker jeg nesten ikke lenger over sykdommen , selv om noen dager kan være veldig tøffe. Med tanke på at jeg ofte ender opp med høyt blodsukker og blir veldig, veldig sliten. Jeg håper jeg snart får svar på prøvene, slik at de finner den medisinen som passer akkurat meg!

Det jeg vil frem til her er at legene kanskje bør tenke seg om to ganger før de setter et menneske på insulinsprøyter. Hadde jeg fortsatt med sprøytene hadde jeg ødelagt min egen produksjon og måtte fortsatt med sprøyter resten av livet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Insulinproduksjonen din blir ikke ødelagt ved bruk av insulin, har i hvertfall aldri sett noen studier som påviser dette. Men konsekvensene ved feil bruk av insulin er veldig alvorlige. Grunnen til at jeg tror du har oppfattet det som at insulin ødlegger din produksjon er nok for siden legene regnet med du hadde diabetes type 1 så regnet de med at produksjonen din ville komme til å ødelegge seg av seg selv og du ville dermed bli helt avhengig av insulin. Ser jo tydeligvis ikke ut som dette er tilfelle, så lykke til med å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Gjest Kamilla

Insulinproduksjonen din blir ikke ødelagt ved bruk av insulin, har i hvertfall aldri sett noen studier som påviser dette. Men konsekvensene ved feil bruk av insulin er veldig alvorlige. Grunnen til at jeg tror du har oppfattet det som at insulin ødlegger din produksjon er nok for siden legene regnet med du hadde diabetes type 1 så regnet de med at produksjonen din ville komme til å ødelegge seg av seg selv og du ville dermed bli helt avhengig av insulin. Ser jo tydeligvis ikke ut som dette er tilfelle, så lykke til med å finne ut av det.

Da har jeg helt sikkert missfortått. Men jeg ihvertfall klart å ta vare på produksjonen min. Det merkelige er at insulinproduksjonen var helt borte de første månedene. I følge blodprøver :)

Lenke til kommentar

Hei

Tror du surrer litt med begrepene - og klage på legen blir i alle fall helt feil! Ingen kan trylle og man kan ikke bebreide legene - de gjør vel så godt de kan, men noen ganger tar det dessverre litt tid.

Det er mange årsaker til at insulinbehovet ditt svinger - jeg har hatt diabets siden jeg var 12 og er i dag 50 - og jeg nekter å tro at 1 enhet gjør at du fikk føling - det ville ikke skjedd på et helt friskt menneske engang.

Dersom du bruker andre medisiner kan disse virke inn på insulinbehovet - kortison er typisk et slikt medikament - kortisonet gjør at man trenger mye mer insulin enn om man ikke går på kortison.

Du kan ha andre sykdommer som gjør det vanskelig å finne frem til en endelig og riktig diagnose - så ha litt tolmodighet og gjør som legen sier og ikke driv din egen lille forskning før du er gitt opp av helsevesenet - om du ikke gjør som de ber deg om blir det i alle fall helt umulig å komme frem til den riktige diagnosen din.

Uansett vær tolmodig - til slutt blir det nok bra - og har selv brukt spøyter i alle disse årene og det går fint å leve med *S*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...