exin89 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Jeg har en Denon PMA 737 som strømforsyninga tok kvelden på. Det jeg lurer på er hvorfor det er to røde ledninger ut av strømforsyninga i tillegg til den sorte Regner med Sort er minus, og rød er pluss, men her er det fra mitt ståsted to muligheter. En rød til hver kanal, eventuelt så kan det være forskjellig spenning. Hvis det da er en rød til hver kanal så er det jo enkelt. Skal bytte strømforsyning, og regner med det er 12v i forsterkeren, så strømforsyning kan jeg finne fra et hvilket som helst elektrisk produkt med riktig spenning og nok strøm. Så må en bare høre om det blir god lyd ut av det. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 og regner med det er 12v i forsterkeren, så strømforsyning kan jeg finne fra et hvilket som helst elektrisk produkt med riktig spenning og nok strøm. Så må en bare høre om det blir god lyd ut av det. Dett ville jeg ha sjekket godt før jeg gjorde noe. De fleste forsterkere jeg har vært borti, har hatt høyere spenninger enn 12V. Frode Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Ja, 12V holder for en radio, men er ikke på langt nær nok for et stereoanlegg. Antar det er både pluss og minus, og da er sort 'jord', ikke minus. Det er nok ikke så enkelt som du ser for deg. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 Ingen som veit hvilke spenninger denne opererer på? Og hvilke ledninger som er til hva. Er ihvertfall fase 1&2 rett fra stikken i veggen inn i trafoen. Og tre ledere ut. Er nok vekselspenning fase 1&2 i de røde og "gnd" i den sorte, så er det bare å finne ut hvor høy spenning det kommer ut av denne trafoen. Trafoen er merket med: 2339524006 5,10N Lenke til kommentar
madammim Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Dette er en gammel forsterker, så ikke så lett å finne ut av spenninga på trafoen. Har du sjekket at det ikke er sikringa eventuellt bryteren som er gåen? Uansett så ville jeg kontaktet HiFi-klubben og spurt om de kunne finne frem data på forsterkeren (vet ikke om det var de som forhandlet den såpass tilbake). Hvis ikke det nytter så kan du jo alltids brenne av noen lapper og kjøpe ny strømforsyning: Strømforsyning Dette er nok mere enn forsterkeren er verdt, så dersom den ikke er et samleobjekt eller et arvegods så lønner dette seg ikke. Strømforsyninga ser ut til å være på 310VA, men finner ingen data på spenning. Uansett bør du bruke en trafo som er minst 310VA. Det er mulig det er stemplet noe på et printkort om spenning, mulig det kan hjelpe. Dette er høyst sansynlig DC-spenning, og da må du dele på 1,4 for å finne AC-spenninga som trafoen skal være på. Hvis ikke så kan utgangs-transistorene være til hjelp (kanskje). Finn nummerene på disse og søk frem hvilke spenninger de er brukt på i andre forsterkere, eventuellt du finner mere info om din forsterker ved å søke på disse. De kommer i par, så lurt å søke på begge nummerene samtidig. Det går også an å gå inn på et DIY-forum og spørre om det er noen som vet hvilken spenning trafoen levere. Skal jeg gjette så vil jeg tro at strømforsyninga skal vøre på mellom 18-36V, men den kan også være høyere, opp mot 72V (usansynlig) Det vil si at du har feks ved 18V AC, og etter likeretting og glatting, ca +24V - 0V - -24V fra de 3 lederene dine. Vet ikke om dette var til noen hjelp, men "en hvilken som helst 12V forsyning" kan du bare glemme. Du må han en sentertappet (0V) forsyning, og den bør være på minst 310VA når du først tar deg bryet med å bytte. Det gjør ikke så mye om den er litt større heller, men ikke alt for stor da sikringen kan ryke under oppstart eller bryteren kan brenne. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Fant en 20VAC strømforsyning jeg hadde liggende, Prøvde å lodde på denne. Virka ganske lovende når jeg slo på forsterkeren, da det var lys i power og kanal lampe. Var ingen lyd med denne. Har ikke noe ground på poweret, så kan jo være derfor igomed at jeg ikke fikk plassert den sorte lederen noe sted. Finnes en senterleder som aldri har vert i bruk på 230VAC sida av trafoen. Kan jo måle spenningen mellom output og denne å se om den oppfører seg som en GND leder. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Er ganske så sikker på at det ikke vil virke. Den 0-lederen har litt andre funksjoner enn å bare være jord. Du må tenke på at strømforsyninga leverer 3 spenninger etter likeretting: 1-0-2 der du henter ut spenning mellom 1 og 0, mellom 0 og 2 og mellom 1 og 2. De to første er lik med motsatt fortegn, mens den siste er det dobbelte. Er ikke sikker på om den siste er i bruk, men du må i alle fall ha tilgang på de 2 første for at dette skal virke. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 7. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2011 Har nå fått reparert trafoen nok til at den fungerer. Er en varmesikring midt i spolen som hadde tatt kvelden. Kobla bare utenom denne, og det viser seg å være 35+35vAC dvs 70v mellom de to røde lederne, og 35 mellom rød og sort. Skal se om jeg får tak i en ny, men inntil vidre er det kobla med wago da jeg ikke gadd å finne fram loddebolten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå