Gå til innhold

Olympus EP2, er det verd det for en amatør?

Anbefalte innlegg

Vurderer å skaffe meg en sån Olympus EP2, men synes det virker litt dyrt, jeg er en typisk amatørfyr som er mest glad i ta bilder av venner o.l i "artige situasjoner"/som smiler og har det gøy. Jeg liker mulighetene til speilrefleks, men synes det er krøkkete, fordi man ikke orker å bære det med seg rundt. Tar en god del festbilder o.l, så vil gjerne ha noe lyssterkt med litt vidvinkel. Problemet er egentlig på objektivfronten. Ideelt sett kunne jeg kanskje tenkt meg:

Olympus M.Zuiko 9-18mm f/4-5.6 (kun denne og panasonics som finnes a mFT-vidvinkelzoom såvidt meg bekjent, og panasonics er for dyr)

Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 (eneste ordentlige lyssterke mft-objektivet?)

Olympus 14-150mm f/4-5.6 ED M.Zuiko Digital (grei allroundsak som dekker det meste?)

Problemet er at alle disse koster 500-600 dollar. Tilsammen snakker vi raskt 10 000 kr, og dette er uten selve huset. Det er en god del penger for en amatør som meg. Noen tips? Er det teit å gå så hardt ut? (grunnen til at jeg snakker om alle objektivene på en gang og dollar er at vi skal på jorda rundt reise i oktober, første stopp i hong kong, tenkte å kjøpe kamera der, og bruke på resten av reisen, objektiver er vel også billigere der skulle man tro). I tillegg så må man kanskje raske rundt på masse uansett om man skal ha 3 objektiver, og kanskje viewfinder i tillegg, litt av poenget er jo borte om man må ha en svær kamerabag med seg overalt.

Samlet snakker vi om kanskje 15-16k, er det virkelig verd det for en amatør? I tillegg så kommer sikkert canon og nikon med speilløse systemer relativt snart. Hvem vet om jeg får bruk for objektivene senere? Burde jeg heller gå for et kompatkamera av typen Panasonic LX5 eller liknende?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan være enig at µ-4/3 er noe dyrt foreløpig; men det er den platformen som har best utvalg av optikk.

E-P2 er nok det mest fornuftige valget i Olympus serien; men det blir noe rimeligere med en Panasonic GF1 + 20mm f/1.7 i kit.

Jeg har den kombinasjonen og er rimelig imponert. Til fest og moro er den ypperlig. 1/20s handholdt går fint; så mangel på IS er ikke noe problem. Tregere enn 1/20s og alle ser ut som spøkelser der de virrer rundt med hodene sine ;)

Olympus 9-18mm som vidvinkel holder lenge; jeg er mer usikker på 14-150mm-en. Mest fordi den blir svær i forhold til kameraet. Forholdsmessig dyr blir den også. Kanskje Olympus 40-150mm og en MMF-1 adapter istedet?

Lenke til kommentar

Litt av grunnen til at jeg vurderte 14-150mm var egentlig at jeg liker vidvinkel best, og tenker jeg er greit dekt med olympus sin vidvinkel, samt det lyssterke 20mm-objektivet, mens 14-150mm virker til å være greit som et "absolutt alt annet" objektiv. Da det dekker alt uteom vidvinkel. Men det er kanskje like greit å holde seg til olympus-kitten? (14-42), er ikke noe veldig tele-fyr, men det virker jo litt gøy med 300mm-ekvivalent :)

AtW

Lenke til kommentar

For meg så er egentlig 20mm alt-i-ett objektivet på GF1. Det er et såpass anvendelig objektiv at jeg bruker det til veldig mye. Så jeg savner ikke en normal/kit-zoom. Jeg har primært brukt to objektiver med 4/3 adapteren min, og det er ZD 9-18mm og 40-150mm. 20mm holder lenge til det i mellom.

Panasonic har en trivelig 45-200mm tele som ikke er alt for dyr. Ulempen er at den er like stor som en ZD 40-150mm med MMF-1 adapter. Prismessig så blir det rimelig likt også ...

Lenke til kommentar

For meg så er egentlig 20mm alt-i-ett objektivet på GF1. Det er et såpass anvendelig objektiv at jeg bruker det til veldig mye. Så jeg savner ikke en normal/kit-zoom. Jeg har primært brukt to objektiver med 4/3 adapteren min, og det er ZD 9-18mm og 40-150mm. 20mm holder lenge til det i mellom.

Panasonic har en trivelig 45-200mm tele som ikke er alt for dyr. Ulempen er at den er like stor som en ZD 40-150mm med MMF-1 adapter. Prismessig så blir det rimelig likt også ...

Så du er ganske fornøyd med GF1, har du prøvd EP1/2? Hvordan synes du disse er kontra GF1? Jeg liker kanskje spesielt at de har stabilisering i huset.

AtW

Lenke til kommentar

Så du er ganske fornøyd med GF1, har du prøvd EP1/2? Hvordan synes du disse er kontra GF1? Jeg liker kanskje spesielt at de har stabilisering i huset.

AtW

Jeg har tafset såvidt på EP-1 (kaian sin), og jeg fikk egentlig et godt inntrykk. Jeg er også tilhenger av IS i huset.

Grunnen til at jeg kjøpte GF1 var at det var den rimeligste måten å skaffe et µ-4/3 hus og en 20mm f/1.7 på. I tillegg har jeg sansens for designet til Panasonic. Og da jeg ikke er helt overbevist over normal-zoomen til Olympus (bl.a. treg AF) ble valget lett.

Jeg tror jeg ville valgt EP-2 av Olympus husene da den har mulighet for EVF. Den er nyttig i sterkt solskinn og på lange brennvidder.

Lenke til kommentar

Bare et innspill fra sidelinja her: Hva med å kjøpe to kamera: Ett til deg og ett til kona. Da blir det litt mindre sånn at den ene tar bilder og den andre står og venter. Også får dere backup-kamera i tilfelle ett kamera skulle forsvinne eller bli ødelagt. For å utnytte forskjellene ville jeg kanskje valgt:

Panasonic GF1 kit med 20mm f/1,7 + Panasonic LX5 (totalt ca 10 000 kr)

eller

Panasonic GF1 kit med 20mm f/1,7 + Olympus E-PL1/E-P1/E-P2 kit med 14-42 (totalt ca 11-13 000 kr)

Hvis du kjøper vidvinkel og tele i tillegg så kan sistnevnte valg være lurt siden dere kan bruke objektivene om hverandre og dermed være parat med både vidvinkel og tele samtidig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...