Gå til innhold

Canon 500D forsatslinse/nærlinse på 70-200mm 4L IS USM

Anbefalte innlegg

Jeg vurder Canon sin 70-200mm 4L IS USM og hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en 500D forsatslinse for å brukke sammen med objektivet. Men jeg kan ikke se noe sted at 500D kommer i 67mm som er filterstørelsen på 70-200mm objektivet. Stemmer dette? Hadde håpet å kunne bruke objektivet også til makro...

Er det noen andre alternativer?

Har også et 17-55mm IS USM objektiv. Er det noe poeng med en forsatslinse på så korte brennvidder eller er det meningsløst å kombinere disse?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurder Canon sin 70-200mm 4L IS USM og hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en 500D forsatslinse for å brukke sammen med objektivet. Men jeg kan ikke se noe sted at 500D kommer i 67mm som er filterstørelsen på 70-200mm objektivet.

Hva er sammenhengen med 500D og filterstørrelse egentlig? Det er jo objektivet du setter på som avgjør filterdiameteren. Om det er 500D eller 7D spiller vel ingen rolle...?

Lenke til kommentar

Jeg vurder Canon sin 70-200mm 4L IS USM og hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en 500D forsatslinse for å brukke sammen med objektivet. Men jeg kan ikke se noe sted at 500D kommer i 67mm som er filterstørelsen på 70-200mm objektivet.

Hva er sammenhengen med 500D og filterstørrelse egentlig? Det er jo objektivet du setter på som avgjør filterdiameteren. Om det er 500D eller 7D spiller vel ingen rolle...?

Det er der du lar deg lure av Canon sin tullenavngivning :) EOS 500D er kamera, 500D er ett nærfilter.

Lenke til kommentar

Det er ikke 500D kameraet jeg snakker om, men 500D forsatslinsen :)

Lenke til kommentar

Uansett, ser andre steder at det funker helt fint med større/mindre dimensjoner med step-down ring.

Spørsmålet som gjenstår da er om man i det hele tatt får nytte av 500d filteret med 17-55mm?

Hvis det ikke er noen vits kan jeg kjøpe 58mm filteret som er nesten halv pris i forhold til 77mm varianten. Hvis det er vits, kan jeg kjøpe 77mm og få gleden av å bruke den på to objektiver.

Lenke til kommentar

For å kunne bruke det på både 17-55mm med Ø77mm og 70-200mm med Ø67mm må du kjøpe 77mm-utgaven og stepdown-ring fra 77mm til 67mm :)

Skal man få noe særlig ut av en slik nærlinse bør man bruke det på et teleobjektiv. Det er begrenset hvor god mye du får ut av det på 17-55mm. På det objektivet gjør nok en 12mm mellomring seg bedre.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Etter mine begreper så må du ha en step-up ring fra 67mm til 72 eller 77mm.

Step-down er for å ha mindre filter enn filtergjengene på objektivet.

500D er beregnet på brenvidder over 70 eller 80mm (husker ikke fra beskrivelsen) og Canon 250D på mindre brennvidder.

Som alternativ finnes nå et merke som heter Marumi

som skal være bra. De leverer +1, +2, +3, +4 og +5 diopters forsatslinser.

Canon 500D er 2 diopter. Om Marumi er like bra som Canon 500D er jeg ikke sikker på, men 500D er i allefall kjempebra i forhold til de andre nærlinsene jeg har.

Med Canon 500D vil du få omtrent 0,4 x forstørrelse på 200mm, det er 1:2,5. Du kan også bruke den sammen med mellomring(er) og telekonverter. Bare husk at grensen for lystap og autofokus er like rundt hjørnet med f/4 objektiv og konverter/mellomring.

Ja det er mange som bruker 500D med 300mm f/4 og trives med det :new_woot:

Lenke til kommentar

Du vil få¨et temmelig begrenset fokusområde, men bedre enn på de fastobjektivene jeg bruker den på.

F.eks så har jeg fokus mellom 45 og 75 cm (omtrent) på min Nikon 105mm f/2 DC med 500D frempå. Nærgrensen på objektivet "rent" er ca 90cm.

Dvs at på 105mm vil du kunne ta bilder i området 1:3 til 1:5, som ikke er så voldsomt stort område, men veldig fint når du trenger det.

edit: extender er også nyttig, men jeg har ikke tilsvarende tall for hånden med f.eks TC 1,4.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...