Gå til innhold

Går det ann å bytte linje etter utdanning?

NeEeO

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags linje er det snakk om? Videregående? Jeg vet om folk som har valgt om igjen etter å ha gåẗt VG2 innen noe helt annet, men om du først har kommet så langt vil det ofte være mer aktuelt å ta høyere utdanning. Om du går allmenn vil alle dører stå åpne, så sant karakterene er deretter. Du kan også gå påbygg etter VG2 yrkesfag. For Medier og Kommunikasjon (eller hva de nå kaller linjen) er VG3 det samme som påbygg, bare med programfag innen media, så det gir også generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør etter, men jeg kan jo prøve:

Man kan ikke bytte linje etter at man er ferdig utdannet. Man kan bytte underveis, men da må man ta opp fag slik at man tilfredsstiller de kravene den andre linjen har.

Hvis du nå utdanner deg innen IT vil du ha et grunnlag til å jobbe med mer enn bare web-design, og du vil dermed kunne søke på andre stillinger enn kun webdesigner.

Henger du med?

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at en utdanning som gir deg muligheten til å bli en webdesigner (altså, jeg kjenner flere webdesignere som ikke har noen utdanning utover noen få relevante fag på universitetet, altså ingen grad) vil også gi deg den utdanningen du trenger for å ta andre stillinger. Webdesign er et veldig lite område innenfor IT, og jeg kjenner heller ikke til noen linjer som kun utdanner deg til webdesigner. Derimot finnes det helt sikkert kurs som omhandler webdesign.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at en utdanning som gir deg muligheten til å bli en webdesigner (altså, jeg kjenner flere webdesignere som ikke har noen utdanning utover noen få relevante fag på universitetet, altså ingen grad) vil også gi deg den utdanningen du trenger for å ta andre stillinger. Webdesign er et veldig lite område innenfor IT, og jeg kjenner heller ikke til noen linjer som kun utdanner deg til webdesigner. Derimot finnes det helt sikkert kurs som omhandler webdesign.

Oja? men Jo høyere grad jo bedre? på hvilken måte vis ja?

Lenke til kommentar

For min del gir det meg muligheten til å jobbe med det jeg vil, produktutvikling. Etter mine 5 år er ferdig kan jeg jobbe en rekke steder, og etterhvert vil mange forskjellige stillinger kunne være mulige for meg. Riktig nok sikter man seg ofte inn på et spesielt område (ofte også én spesiell bedrift) når man skriver det som kalles en masteroppgave.

Jeg vil altså si at en høyere utdanning gir mer interessante arbeidsoppgaver, men det er jo selvsagt subjektivt. Hvis jeg ville bli en møbelsnekker, har jeg jo ikke bruk for en høyere utdanning.

En må jo nesten nevne at man får en meget god lønn etter høyere utdanning, og dessuten er de 5 årene ved universitetet fantastiske!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...