Gå til innhold

Hjelp med kjøp av gaming PC

Anbefalte innlegg

Hei. Sitter ved en iMac 24", 2008 modell og har tenkt lenge på å kjøpe ny. Valget var på iMac 27" i7 ganske lenge, men har fått dilla på Windows 7. Så på Alienware, men fant ut at det var litt dyrere enn andre like gode maskiner, er vel designet som gjør det. Fikk hjelp av en finsk fyr jeg har kjent lenge gjennom World of Warcraft, la oss kalle han Random for nå, og han endte opp med disse til meg:

(listen er blitt endret mye etter den originale listen fra Random)

650W strømforsyning

Kabinett

Hovedkort

Intel Core i7-930

6GB RAM (3x2)

Windows 7 Home Premium OEM

DVD+/-RW brenner

500 GB HDD

Skjermkort

Ingen skjerm skal kjøpes. Skal bruke en 37" Full-HD TV (1920x1080).

Kjenner en her hvor jeg bor også, som hjalp meg frem til denne:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10576563;c:100583;fl:0

Jeg er usikker, og Random synes ikke det er det beste valget.

Poenget er, noen som har peiling? Skal ikke kjøpes med en gang, har god tid, men vil ha den asap, er lei av denne iMac'en nå :p Personlig liker jeg best det i spoileren.

Oh, btw. Må vel si hva den skal brukes til? Vel.. blir WoW, og jeg kjøper nok inn MW2 og GTA IV, og vil spille på høyest mulig instillinger. Blir også en del surfing på nett, som inneholder tekstbaserte spill, forum, flash-spill osv. Det vanlige. Og hvis dere finner noe, hadde det vært greit å holde det under 15,000kr, har ikke allverdens heller.

Takker :)

Endret av Ariston
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra informasjonen din så har jeg analysert meg frem til at du trenger du pc inkl skjerm og windows 7.

Det er ingen informasjon om du ønsker å overclocke pc'en.

Jeg har laget en liste hvor du får en pc som etter min mening er et lite hakk bedre og litt mer fremtidsrettet enn alternativet du har linket til.

Prisen er inkludert en knallbra cpu vifte, som du lett kan overclocke cpu'en til 3,4 - 3,6 Ghz. Mest sannsynlig enda en god del mer om du setter deg inn i hvordan det fungerer.

Om du ikke ønsker overclocking, så kan du fjerne viften og bruke den som følger med. Uansett vil du neppe finne noe særlig bedre til den prisen. Denne holder i massevis fremover, om du ønsker å spille spill som krever mer av systemet ditt enn WOW og MW2 senere.

Om du ønsker å spare noen kroner til, så kan du velge OEM versjonen av Windows 7. Det fungerer likt, bortsett fra at ved kjøp av eventuell ny pc senere, så vil ikke lisensen fungere på den nye pc'en, og vil følge den pc'en du installerer systemet på første gang.

Sjekk linken:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=817215&su=20B87A21-1E76-4161-A652-0DF02DDA2347

Håper du blir fornøyd med det systemet du til slutt velger :D

Endret av doink
Lenke til kommentar

Kan si det som Random sa til din liste:

- i7 920 er topp i i7 familien, men i5 er nesten like god + billigere.

- 750W strøm er totalt "overkill" for det settet, 650W er maks og kan fortsatt oppgraderes med f.eks ny GPU.

- Kabinettet er populært og fint, Fractal er bare nyere og bedre på noe (f.eks stillere)

--

Selv har jeg ikke peiling, derfor man spør folk ^^ Har sett litt på dette med overclocking, og tror ikke det er noe for meg, har aldri hørt om det før, så tror jeg klarer meg uten.

Kabinett: kunne godt hatt en med kult design og som er ganske stille. Og ikke for dyrt/tungt, og også grei å komme frem i (stor plass).

Skjerm: 24" er greit, men er 1920x1200 for mye for slikt? Denne iMacen jeg har nå er 1920x1200, og er fornøyd med den oppløsningen.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar

Du har det viktigste på plass i den første listen tror jeg, så jeg skal bare nevne et par ting jeg kommer på i farten:

1. Har du lyst på/trenger du en SSD? Personlig skal jeg vente til de blir billigere, men hvis du først skal bruke 11 000 kr...

2. 2 x Geforce 460 GTX i SLI er også et (bedre) alternativ. Pass på at du kjøper 1gb variantene.

3. Alle TN-baserte paneler (skjermer) er egentlig helt like hva gjelder kontrastratio og slikt, så gå etter pris, størrelse, ergonomi og oppløsning.

Et alternativ er Dell 2209WA, en E-IPS skjerm, som går for rundt 2000 kr på Dustin.no. Det er et godt alternativ om du er opptatt av bildekvalitet, men siden du skal spille er det kanskje ikke så viktig for deg? Men obs! Den er bare 1680x1050! Du finner også de skjermene som skal erstatte 2209WA på Dustin.no til omtrent samme pris. De er også IPS, men de er 16:9 (dog høyere oppløsning).

Det er mer behagelig å se film på Full-HD 16:9 (1920x1080), men bedre å jobbe med "PC-ting" ved 16:10 1920x1200. Det er pga. flere vertikale piksler, så du ser f.eks. mer av word dokumentet i vertikal retning.

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar

Kan si det som Random sa til din liste:

- i7 920 er topp i i7 familien, men i5 er nesten like god + billigere.

- 750W strøm er totalt "overkill" for det settet, 650W er maks og kan fortsatt oppgraderes med f.eks ny GPU.

- Kabinettet er populært og fint, Fractal er bare nyere og bedre på noe (f.eks stillere)

--

Selv har jeg ikke peiling, derfor man spør folk ^^ Har sett litt på dette med overclocking, og tror ikke det er noe for meg, har aldri hørt om det før, så tror jeg klarer meg uten.

Kabinett: kunne godt hatt en med kult design og som er ganske stille. Og ikke for dyrt/tungt, og også grei å komme frem i (stor plass).

Skjerm: 24" er greit, men er 1920x1200 for mye for slikt? Denne iMacen jeg har nå er 1920x1200, og er fornøyd med den oppløsningen.

Hei igjen.

Random har rett i at i5'en er nesten like god og at den er billigere. Nå ga du ikke så mye spesifikk informasjon om hva du ønsket, så jeg valgte å gå for en av de beste og fremtidsrettet løsningene jeg kunne for ditt budsjett.

750Watt er som du sier mer enn du trenger pr idag slik systemet står. Derimot, om du ville gått for overclocking, eventuelt et ekstra skjermkort i crossfire senere, eller generell oppgradering av systemet, så ville det plutselig vært en fordel med 750watt for nok og stødig strømtilførsel. En strømforsyning er normal heller ikke noe du vil kjøpe av dårlig kvalitet, eller at det akkurat er på grensen til å være for lite. Her tenkte jeg også fremtidsrettet i forhold til ditt budsjett.

Når det gjelder overclocking så er det så simpelt som at du forteller hovedkortet at det skal fortelle prosessoren at den skal jobbe raskere. Sålenge den har en god vifte så klarer den dette fint og du får fort 20-50%+ bedre ytelse av hele pc'en din.

Endret av doink
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

1. Vel, tror SSD er hakket dyrt akkuratt nå :p

2. Random sier at HD 5870 er bedre, og med tanke på prisen.. 2990,- for HD 5870 på NetonNet og 1999,- pr Geforce (3998 til sammen).

Når det kommer til skjermer, får jeg se litt rundt på dem, skal holde et øye på 1920x1080 til full-HD film, men holder hjernen på 1920x1200. (hadde ikke 2 ekstra øyne, så får bruke hjernen)

----------------------

doink:

Heh, beklager, men visste ikke helt hva jeg skulle si, ettersom jeg hadde linker til alt det som var valgt, og det jeg lurte på var om dere visste om noen bedre valg. Men vil tro at i5 er spikret fast med en spiker som er umulig å få ut. Hvertfall sånn som det er nå.

Random sier at en 650W kunne tatt 2x HD 5870 og at OC ikke tar mye strøm. (vet ikke hva OC er, men)

Når det kommer til overclocking igjen, på strømvalg og ytelse, så tror jeg en 650W holder for meg. Overclocking er ingen vits, og som jeg har sagt har jeg klart meg opp gjennom tidene uten noe mer ytelse enn det som er, både med gode og dårlige PCer/bærbare.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle swoope inn her :)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591381 Dette er skjermen du kjøper. :) Med mindre du har lyst til å bruke mer enn 2k på skjerm så får du ikke bedre i forhold til pris for tiden.

Skal du kjøre multi-GPU senere så anbefaler jeg virkelig 750W.

650W kan gå jo, men det vil slite sterkt på PSU'en og den vil bli ødelagt _raskt_.

I tillegg vil jeg sterkt anbefale en modulær PSU. Rett og slett fordi det er så mye enklere og gir deg så mye bedre airflow i kabinettet ditt.

Med et sånt system har du lyst til å overclocke. Garantert :) Har du et godt HK vil du glatt klare å sette deg inn i det.

Skal du ha intel kjøper du enten i7 930 eller i5 750. Vil ikke anbefale bloomfielden.

Personlig ville jeg gått for et AMD x6 oppsett og kjøre multi-GPU. Det vil gi ganske mye mer "gaming" valutta for pengene, mens Intel er den sterkeste konkurenten, vil penger spart og investert i GPU gi bedre FPS og opplevelse i spill.

Sist men ikke minst, om du ikke får rabatt hos komplett så kjøp hos noen andre. (Dette er med unntak av skjerm som er på 25% rabbat)

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Maccan:

En 1920x1080 det også. Blir det stor forskjell ifra 1920x1200? Er det jeg er vandt med, og hvis det er stor forskjell vil jeg se på en 1920x1200.

Og fra Random igjen ^^ :

6-core vil ikke hjelpe noe. (sendte denne linken til meg)

Og den PSU tingen er 50-60, det er bare hvilken du foretrekker. Jeg ville valgt i5 og ATI.

Fremtidens spill bruker nok 6-cores, og det er billigere enn i5. Billigere, men spill bruker såvidt 4-core på max. Det er få spill som faktisk går over 2 core. 4-core tar den en lang vei.

Og grunnen til at han har valgt akkuratt det han har valgt i spoileren, er at det meste er det han selv har. Han sier at det tåler Crysis på fullt, ingen lagg i WoW, og vet selv at han spiller MANGE (50+) spill på Steam, MW2, TF2, BC2 osv.

----

Holder på å ser etter billigere produkter på nettet, kommer til å oppdatere spoiler-listen min når jeg har funnet alle. (Gjelder de produktene i spoileren)

Lenke til kommentar

EDIT: Jeg må innrømme at jeg er veldig trøtt. Blandet sammen TS og doink sitt oppsett. TS sitt oppsett ser knall sterkt ut!

Ville kanskje gått for LG skjermen.

Sett på noe bedre ram, på lav frekvens som 1333mhz, skal du få bedre enn CL9. Kan godt spandere på deg litt mer.

Har du muligheten så går du for et MSI 5870 Lightning kort i stedet for XFX

Ellers ser det veldig bra ut

EDIT2: Hvis du ikke er støyallergikker anbefaler jeg et CM 690 II Advanced eller Cooler Master HAF X for ekstrem kjøling :)

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

da kjøper du hvertfall dette - https://prisguiden.no/produkt/114651

Klokket høyere=høyere ytelse, bedre kjøling, lager mindre lyd. 100 kr mer=WORTH IT.

Ville også sett på et bedre sett med ram :)

https://prisguiden.no/produkt/114049 Dette er et greit sett. Billigere enn det du har valgt og BEDRE.

eventuelt kunne du se på disse - https://prisguiden.no/produkt/113659

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor disse er så billige. Det er state of the art ram for to kanals minne. Helt syke :)Du vil dog sansynligvis ikke ha bruk for sååå bra ram

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

ASUS er bra de, men Sapphire Radeon er "hoved" partneren til ATI. Det er et knallkort.

Har erfart at ASUS sine "tweaka" kort lager mye bråk og er mindre kjølige enn Sapphire sine.

ASUS Ares lager for eksempel mye mer bråk enn et 480 GTX, og det skal jo litt til.

Begge er gode, men skal du først betale 3,5k for Asus sitt tweaka, går du heller for MSI Lightning til 3,7 :)

Det er uansett et godt kjøp da hehe.

Lenke til kommentar

Nå er valget mitt. Random sier hvertfall det :roll:

Er vanskelig, liksom.. Han ville valgt ASUS.

Tror det står mellom ASUS og MSI..

--

Har tenkt ganske lenge nå, men valget går på ASUS. 150 MHz mindre, og mindre utganger, men 150MHz er ikke stor forskjell, og er i tillegg billigere.

Lenke til kommentar

For og si det sånn.

Asus sin versjon har lavere temperaturer en stock, samme frekvens, men bråker mer enn stock.

Kan også gi + for et relativt fresht design

MSI Lightning har lavere temperaturer, er raskere og bråker mindre. Det er der de pengene går for å si det sånn.

Du vil ikke bli missfornøyd med Asus sitt, men Lightning er vel et av de beste 5870 kortet på markedet

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg kan velge MSI Lightning allikevel. Går mye frem og tilbake, ja, men regna ut prisen på det i spoileren øverst og havna på 10,549 uten skjerm. MSI er 545kr dyrere, men samme det. (denne?)

Skjerm kan da ikke være så dyr, og prisen går ikke opp til 15000 enda. Prisen endte på 11,094,- med MSI.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar

Anbefaler deg fremdeles LG skjermen til 1400kr, er jo et knall kjøp når den egentlig ligger på 2k.

Det skal sies at Asus sitt kommer med en overklokkings bios, så du kan kjøre kortet opp!

Du kan også flashe bios og sette inn asus sitt program i MSI sin, men ville egentlig ikke anbefale det. Den er jo allerede pre-clocket og det å flashe bios til GPU'en kan ha skadelige effekter.

Skal du ha det billigste så er XFX et greit valg i form at det kommer med double lifetime warranty, mens de andre pleier å ha 3 år.

Vapor X til Sapphire er den beste lavpris 5870 kortet :)

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...