Gå til innhold

Bruker en splitter - kan ikke ha to ip'er på samme data

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, har et problem med å få internett på to pc'er.

Bruker en splitter for å få 2 internettledninger inn. Men så får jeg beskjer atte jeg ikke kan ha samme ip på to pcer...

Noen som vet hvordan jeg kan fikse det?

Bruk forskjellige IP-adresser. Men splitter er ingen god løsning i det heletatt. Bruk heller en billig switch :)

Lenke til kommentar

Hvilken type splitter er det egentlig? Og hva er det koblet til? Hvilket operativsystem bruker du? (Windows? XP, Vista, 7 ?)

Er windows vista premium.

Splitteren er koblet til en boks som er skrudd opp på veggen. Det står "telsey telecommunications" på den.

Splitteren er av typen Exibel, noe som jeg kjøpte på clas ohlson.

Lenke til kommentar

Universalsvar:

Åpne Nettverkstilkoblinger

--> Administrer Nettverkstilkoblinger (Windows 7)

--> Åpne aktive nettverkskort (Lokal Tilkobling \ Local Area Connection elns)

--> Egenskaper

--> Internet Protocol versjon 4

--> *Bruk følgende IP-adresse:

Her skriver du inn en adresse med samme nummer på de 3 første oktettene (av 4) på det samme som du har fra før, samt lik nettverksmaske.

For å se hva du allerede har, åpne Startmenyen

--> Kjør

--> skriv "cmd" og trykk enter

--> skriv "ipconfig" og trykk enter.

Lenke til kommentar

Sikker på at den splitteren ikke er beregnet på telefon?

Splitter på datanettverk trodde jeg faktisk ikke virket, da begge maskinene vil sende på samme kabel?

Slike splitter splitter parene, så hver PC bruker 2 av 4 kabelpar i kabelen. Dette fordi analog telefon bruker bare 2 par. Dette funker også til PC, men du får half duplex og maks 100Mbps. Blir det samme som nettverkskablene Cat 5 (før Cat5E.) som kun hadde 2 par. Du får vel fortsatt med sånne kabler med billige trådløsrutere\ ISP modem osv.

Edit: Nei, det ble litt feil. Analog telefoni bruker Étt par, ikke 2. Så er vel forskjell på splitterene ja.

Uansett, med mindre dette er ment til kortvarig bruk, kjøp en switch!

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Universalsvar:

--> Egenskaper

Her skriver du inn en adresse med samme nummer på de 3 første oktettene (av 4) på det samme som du har fra før, samt lik nettverksmaske.

--> Kjør

Hva med de 3 siste sifrene?

Lenke til kommentar

Universalsvar:

--> Egenskaper

--> Kjør

Hva med de 3 siste sifrene?

Velg deg et tall mellom 1 og 254, så lenge det ikke er i bruk fra før.

For å finne ut at det ikke er i bruk fra før, så går du igjen på Startmeny -> cmd ->

og skriver "ping x.x.x.x" , hvor x er adressen du tenker å benytte. Hvis det står at du får svar, så er den i bruk. Hvis det står "målverten kan ikke nås.", "forespørsel avbrutt" eller lignende, så betyr det at addressen ikke er i bruk. Dette betyr at du kan benytte den.

Lenke til kommentar

Laster opp et bilde som viser enklere det jeg nettopp har nevnt.

post-34143-1279570082,3353_thumb.png

Redigert:

Glemte foresten å nevne at du også må kopiere "Standard Gateway" for å få internett.

Lagt ved 2 ekstra bilder.

post-34143-1279570459,0664_thumb.png

post-34143-1279570469,0114_thumb.png

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Sikker på at den splitteren ikke er beregnet på telefon?

Splitter på datanettverk trodde jeg faktisk ikke virket, da begge maskinene vil sende på samme kabel?

Slike splitter splitter parene, så hver PC bruker 2 av 4 kabelpar i kabelen. Dette fordi analog telefon bruker bare 2 par. Dette funker også til PC, men du får half duplex og maks 100Mbps. Blir det samme som nettverkskablene Cat 5 (før Cat5E.) som kun hadde 2 par. Du får vel fortsatt med sånne kabler med billige trådløsrutere\ ISP modem osv.

Edit: Nei, det ble litt feil. Analog telefoni bruker Étt par, ikke 2. Så er vel forskjell på splitterene ja.

Uansett, med mindre dette er ment til kortvarig bruk, kjøp en switch!

Den type splitter du prater om er vel mest i bruk med ADSL, for å dele det analoge telefonsignalet og signalet som går til modemet/routeren. Dette er ikke en splitter egentlig, men et filter. Det analoge telefonsignalet har lavere frekvens enn signalet som brukes til data, så filteret sørger for at de riktige frekvensene går dit de skal.

Ellers er switch den beste løsninga her for trådstarter.

Skal man bruke splittere beregna på data, må man ha en i hver ende av kabelen man splitter. En vanlig Cat5e kabel har 8 ledere, og i disse brukes vanligvis 4 ledere til data(leder 1, 2, 3 og 6, oransj par og grønt par). En splitter gjør at man får brukt de resterende lederne i kabelen (leder 4, 5, 6 og 7, Blått par og brunt par).

Lenke til kommentar

Er det en slik splitter du bruker?

post-6089-1279600579,5516_thumb.jpgpost-6089-1279600439,347_thumb.jpgpost-6089-1279600602,7867_thumb.jpg

I tilfelle må begge enheten benyttes. Den ene mot router/switch og den andre mot nettverkskabler som går til PCene.

En slik kan brukes, men så vidt jeg kjenner til har Telsey (hjemmesentral brukt på fiber) bare en utgang til PC. Så da er du like langt.

Bruk en billig ruter heller.

Lenke til kommentar
Dette funker også til PC, men du får half duplex og maks 100Mbps. Blir det samme som nettverkskablene Cat 5 (før Cat5E.) som kun hadde 2 par. Du får vel fortsatt med sånne kabler med billige trådløsrutere\ ISP modem osv.

Cat 5 og Cat 5E kabler har begge fire par, men Cat 5E er sertifisert opp til 1GB(pga antall tvinninger og høyere frekvens).

Og man kan fint kjøre full duplex på to par. Antall ledere har lite å si.

Half duplex: en enhet kan kun sende eller motta på et tidspunkt

Full duplex: en enhet kan både sende og motta samtidig

Lenke til kommentar

Cat 5 og Cat 5E kabler har begge fire par, men Cat 5E er sertifisert opp til 1GB(pga antall tvinninger og høyere frekvens).

Hm, ja, du har vist rett. :p

Ja, jeg er fullstendig klar over dette, og at duplex settingen må bestemmes av antall enheter i kollisjonsdomenet. Jeg så bare litt feil for meg hvordan den splitteren ville virke.

Jeg husker å ha brukt en sånn kabelsplitter selv tidligere, altså én liten boks som splittet 1 kabel til 2. Men er nå litt usikker på hvordan dette er koblet inni boksen?

Jeg lurte på om hver kabel fikk 2 par hver, men de deler vel samme 4 parene.

Lenke til kommentar

Hm, ja, du har vist rett. :p

Ja, jeg er fullstendig klar over dette, og at duplex settingen må bestemmes av antall enheter i kollisjonsdomenet. Jeg så bare litt feil for meg hvordan den splitteren ville virke.

Jeg husker å ha brukt en sånn kabelsplitter selv tidligere, altså én liten boks som splittet 1 kabel til 2. Men er nå litt usikker på hvordan dette er koblet inni boksen?

Jeg lurte på om hver kabel fikk 2 par hver, men de deler vel samme 4 parene.

Er du fortsatt usikker på virkemåten til denne splitteren etter å ha lest det jeg skreiv lenger opp?

Lenke til kommentar

Hm, jeg vet hva du mener på med splitter for for ADSL (filter), men det er ikke et slikt jeg har. Jeg har faktisk slitteren forann meg nå, og det er en RJ45 port inn, og 2 ut.. Mener å huske at vi brukte den som en HUB for mange herrens år siden. (da dobbel ISDN var SYKT raskt).

Tok kniven fatt og åpnet\ brøyt den opp for å se inni, og ja, den kobler portene sammen parallellt, slik at den fungerer omtrent som en HUB.

post-34143-1279642191,2958_thumb.jpg

post-34143-1279642197,8311_thumb.jpg

post-34143-1279642204,9255_thumb.jpg

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...