Gå til innhold

Reisebudsjett backpacking

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt en drøm om å ta et år fri og bare reise jorden rundt. I den sammenheng lurer jeg på hvilket budsjett man bør legge seg på. Reiserute jeg har tenkt meg, er :

Asia: Kina, India, Indonesia, tilsammen 4 mnd.

Australia i 1 mnd.

Reise gjennom sør-og mellom-amerika i 5 mnd.

1 mnd i usa.

Det jeg lurer på, er hva dette anslagsvis blir kostende om en skulle reise alene? Ellers er jeg åpen for innspil og inspirasjon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har bare hvert i kina (3månder) og India 5 og halv månde av landene du vil til

når jeg var i Kina brukte jeg under 100kr om dagen, det er absolutt ingen problem så lenge man spiser lokalt og tar lokal transport, kjedelig med kina er at alt av atraksjoner koster penger, skal man gå på kinesike mur så må man kjøpe flere billetter til forskjellige deler av muren, jeg gikk i ca 8 timer på muren og endte opp med 4 billetter.

india kan du leve så billig du bare vil, ned mot 20kr for lokal mat, transport (buss) og sted og bo om dagen. må også ha billetter til alt av atraksjoner i india og det koster som oftest rundt 20 per billett pluss Taj som er vel rundt 100kr..

hva liker du og gjøre av aktviteter?

når jeg reiser, reiser jeg med 6kg bagasje så jeg bare kan hoppe på en buss eller på taket av en jeep og se hvor jeg lander

Lenke til kommentar

Budsjett er nå så individuelt. Jeg er nå i Kina, og ligger nok på omtrent tre-fire ganger det wailer brukte. Da bor vi stort sett relativt komfortabelt, og jeg bryr meg ikke om hva alt annet enn overnatting koster -- om jeg hadde hatt noe behov for det kunne jeg lett redusert kostnadene en del, men det er uansett såpass billig at jeg ikke synes det er verdt det. Jeg har ikke vært i gourmethumør hittil på turen, slikt kunne sikkert økt kostnadene en hel del.

Hva du bruker kommer an på hvor mye du skal reise (dyre tog- og flybilletter krever litt rom i budsjettet), om du skal oppholde deg i store byer eller mer usentralt, hva slags vaner du har etc. 100kr dagen høres ut som et minimumsbudsjett, 3-400 er nok unødvendig høyt i store deler av Asia hvis man har behov for å spare.

Kostnadene i USA vil igjen variere sterkt av hva du har planer om å gjøre; det kan fort koste litt å leie en bil for å krysse kontinentet, reiser du f.eks. med buss kan du spare en hel del. Situasjonen er naturlig nok ganske tilsvarende i Australia. Store byer kan bli dyre begge steder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette høres jo veldig billig ut da. Jeg har sett for meg ca 500 kr dagen jeg, men er tydeligvis billigere å reise der enn hva jeg hadde sett for meg.:)

Innkvartering der borte går i hostel da eller? Er det lett å reise rundt i landene (India og Kina)? Ser sofasurfing er blitt veldig populært. Dette er jo en god måte å redusere kostnadene på da. Har privat overnatting i Sydney, så der bør det ikke bli så dyrt..

Lenke til kommentar

Har variert litt mellom hotell/hostel for vår del. Nå har vi rom med bad på et hostel i Yangshuo -- betaler 70kr natten for to stykker, mildt sagt til å leve med. CS er ikke dumt -- jeg bruker det primært for å få kontakt med lokale og andre som reiser, men du kan selvsagt spare en del også.

Kina er veldig greit å reise rundt i. Litt styr å få togbilletter (lite online booking ala NSB ...), men man venner seg fort til det.

India og Kina klarer du lett på mindre enn 500pr dag (men om du skal ha med alle utgifter du tar før du drar hjemmefra, lange flights etc blir det kanskje verre?), USA på det budsjettet kan kanskje bli litt kjipt til tider.

Edit: det var visst 70kr per pers. Skal klare å stå i det.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Jeg har selv aldri vært på backpacking, så der har jeg ikke så mye å tilby av råd, men det du må tenke på er alle kostnadene som kommer hver dag. Du må ha mat, en plass å bo, transport osv. Det blir fort noen kroner, men jeg ser helt klart at det er mulig å være fornuftig også.

Det som Euklid nevner med utgifter hjemmefra er også viktig å tenke på hvis du skal jobbe deg opp en sum penger du skal bruke på turen. Du må f.eks ha en forholdsvis dyr reiseforsikring, en del flybilletter osv.

Det høres ut som en kul tur.

Lenke til kommentar

hvis du er utafor Goa, Mombay, Agra og de andre aller aller største turist stedene er det ekstremt godt gjort og bruke over 500kr dagen i India. hvis du gjør det blir du rund lurt over alt.

hvis du bare bruker reiseagenter over hele india betaler du altid et stort beløp til dem for at de skal booke tog/buss/fly turer osv. er man en komplett idiot. fiks alt på egenhånd og du reduserer prisen veldig veldig mye.

samme gjelder i kina, skal dog sies at kan være litt vanskligere i kina pga språket

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt i gjennomsnitt 10 000,- i måneden, ekskludert utgifter man må ut med før en reiser (reiseforsikring, flybilletter, utstyr etc.) I sør-øst Asia og til dels sør- og mellom-Amerika vil dette være ett relativt høyt budsjett (kommer selvfølgelig ann på hvilken levestandard du legger deg på). Australia og USA kan igjen bli noe dyrere, så dermed vil penger man "sparer" i Asia kunne bli brukt på steder det er dyrere.

Som Wailer også er inne på, bruk reisebyrå/agenter kun når det er helt nødvendig. Det er som regel mye dyrere enn å ordne ting på egenhånd. Hvis du for eksempel skal komme deg fra punkt A til punkt B med tog, gå til togstasjonen selv og kjøp billettene. I 9 av 10 tilfeller vil jeg si at du sparer penger på å gjøre det selv (basert på egen erfaring).

Med ett budsjett på 10 000,- i måneden får en forholdsvis god innkvartering og har råd til å gjennomføre flere "dyre" aktiviteter. Det er jo en kjent sak at de fleste store turistattraksjoner er veldig kostbare, noe en ofte glemmer å regne inn i budsjettet før en drar.

Lenke til kommentar

Hallois!

Driver å planlegger noe liknende selv. Bortsett fra at de første 6 månedene går med på skole i Kina (Like ved Yantai).

Skolen koster meg ca 13.500 Kr for 6 måneder inkludert ett rom, tre måltider og kampsporttrening. Relativt billig.

På hostelworld.com har jeg sett hosteller med felles soverom helt ned til 29 kr natten i Kina (Beijing), men du får ofte tilsvarende standard på rommet. Det kan ofte være lurt å oppgradere litt mtp sikkerhet, ala det å la saker ligge igjen på rommet når man er ute å er turist og en resepsjon som er tilgjengelig 24/t.

Bruk CS som anbefalt. Testet det mens jeg reiste i Europa og selv i steder man ellers føler seg "kjent" i for eksempel Køben, blir opplevelsen helt en annen med en lokal kjentmann og jeg vet ikke hvordan du reiser, men jeg reiser mye alene og på den måten får man seg en "kompis" for en liten stund også.

Er du ute etter enda mer eventyr kan du også melde deg inn i wwoof.org for det landet du skal i og jobbe for kost og losji. Ofte på økologiske gårder, noe som betyr mye ugressluking blant annet. Til gjengjeld er det veldig sosialt og man kommer tett innpå de lokale. Har desverre ikke noen erfaring fra dette selv, men har pratet med noen som har gjort det og de var veldig positive.

En annen side som også tilbyr noe av det samme, dog i en mindre skala: www.helpx.net

Denne siden er jeg medlem av og kommer garantert til å benytte meg av når jeg reiser rundt.

Du bør også prioritere hva du skal gjøre av aktiviteter underveis. Jeg har utrolig god tid, en del penger og går med planer om å haike store deler av turen for å kutte ned på transportkostnadene og heller prioritere opplevelser. I Indonesia skrytes det mye av dykking og surfing (Bali) noe som ikke er billig, men som kan gjøres billigere ved å kutte ned på for eksempel transporten. Det ville vært utrolig surt å reise innom slike steder og gå glipp av slike muligheter fordi man overskred budsjettet?

I Australia er det veldig vanlig for backpackere (ettersom jeg har lest og hørt av andre) å skaffe seg strøjobber underveis for å spe på budsjettet. Det kan være alt ifra malerjobber til fruktplukking. Vet www.x-plore.no spesialiserer seg på slike turer, men spør du meg er det ganske så bakvendt å måtte betale for å få seg en jobb på den måten.

Ett budsjett på 10 000 kr måneden er ett godt utgangspunkt, men jeg har pratet med folk som har reist på halvparten også, i sær da rundt Vietnam, Kambodsja, Laos, Thailand og India.

Skal sies at dette jeg skriver nå er kun på bakgrunn av hva jeg har lest og pratet med andre om under min egen planlegging av backpackin i Asia senere, og ting forandres veldig fort under slike turer.

En god forsikring bør du unne deg. Selv har jeg undersøkt med gouda og der må jeg regne med oppunder 11 000 for ett år, om ikke mer.

Lenke til kommentar

Hallois!

Driver å planlegger noe liknende selv. Bortsett fra at de første 6 månedene går med på skole i Kina (Like ved Yantai).

Skolen koster meg ca 13.500 Kr for 6 måneder inkludert ett rom, tre måltider og kampsporttrening. Relativt billig.

På hostelworld.com har jeg sett hosteller med felles soverom helt ned til 29 kr natten i Kina (Beijing), men du får ofte tilsvarende standard på rommet. Det kan ofte være lurt å oppgradere litt mtp sikkerhet, ala det å la saker ligge igjen på rommet når man er ute å er turist og en resepsjon som er tilgjengelig 24/t.

Bruk CS som anbefalt. Testet det mens jeg reiste i Europa og selv i steder man ellers føler seg "kjent" i for eksempel Køben, blir opplevelsen helt en annen med en lokal kjentmann og jeg vet ikke hvordan du reiser, men jeg reiser mye alene og på den måten får man seg en "kompis" for en liten stund også.

Er du ute etter enda mer eventyr kan du også melde deg inn i wwoof.org for det landet du skal i og jobbe for kost og losji. Ofte på økologiske gårder, noe som betyr mye ugressluking blant annet. Til gjengjeld er det veldig sosialt og man kommer tett innpå de lokale. Har desverre ikke noen erfaring fra dette selv, men har pratet med noen som har gjort det og de var veldig positive.

En annen side som også tilbyr noe av det samme, dog i en mindre skala: www.helpx.net

Denne siden er jeg medlem av og kommer garantert til å benytte meg av når jeg reiser rundt.

Du bør også prioritere hva du skal gjøre av aktiviteter underveis. Jeg har utrolig god tid, en del penger og går med planer om å haike store deler av turen for å kutte ned på transportkostnadene og heller prioritere opplevelser. I Indonesia skrytes det mye av dykking og surfing (Bali) noe som ikke er billig, men som kan gjøres billigere ved å kutte ned på for eksempel transporten. Det ville vært utrolig surt å reise innom slike steder og gå glipp av slike muligheter fordi man overskred budsjettet?

I Australia er det veldig vanlig for backpackere (ettersom jeg har lest og hørt av andre) å skaffe seg strøjobber underveis for å spe på budsjettet. Det kan være alt ifra malerjobber til fruktplukking. Vet www.x-plore.no spesialiserer seg på slike turer, men spør du meg er det ganske så bakvendt å måtte betale for å få seg en jobb på den måten.

Ett budsjett på 10 000 kr måneden er ett godt utgangspunkt, men jeg har pratet med folk som har reist på halvparten også, i sær da rundt Vietnam, Kambodsja, Laos, Thailand og India.

Skal sies at dette jeg skriver nå er kun på bakgrunn av hva jeg har lest og pratet med andre om under min egen planlegging av backpackin i Asia senere, og ting forandres veldig fort under slike turer.

En god forsikring bør du unne deg. Selv har jeg undersøkt med gouda og der må jeg regne med oppunder 11 000 for ett år, om ikke mer.

Da må du vel ha et slags arbeidsvisum.

Lenke til kommentar

Da må du vel ha et slags arbeidsvisum.

Det er mye mulig, men det virket ikke slik på de jeg pratet med. Men de oppsøkte riktignok gårder på eget initiativ og fikk betalt i kontanter etter endt periode de hadde jobbet der.

Lenke til kommentar

Jeg har bare sett på grensevakten på tvnorge og der er det flere som ikke blir sluppet inn i landet fordi de tror at de har tenkt å jobbe uten å ha riktig visum. Men det er nok noen som vet det her bedre enn meg. Men det kan være en ide å sjekke det ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...