Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Noen PC-byggere i nærheten av Grimstad/Lillesand/Arendal?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det tyder mer og mer på en HW feil desverre.

 

 

HW?

 

Edit: Hardware?

 

Yepp, hardware feil. Mest sansynlig Hovedkort eller PWR, men vi får se litt til i morgen. Visst du kan, ta et bilde av pc innvendig å legg ut :) Der en kan se kabling etc godt.

 

Har du prøvd starte UTEN skjermkort?

 

Jeg ville prøvd å jumpstarte psu, da kan dere måle utgangene på den.

 

http://www.hardware.no/diverse/overklokking/stromforsyninger.html

 

Da skulle dere rimelig fort finne ut om det er psu eller ikke.

 

Gjør det i morgen etter jobb når jeg har ein som har mer peiling på PC enn meg. Jeg er vel så grønn som det er mulig å bli :p

 

Absolut en god ide :) Eliminere feil er viktig.

Lenke til kommentar

det er alltid ett eller annen man har glemt selv om man tror at man har sjekket alt.

selv om de forkommer at det er feil på nye ting så vil man jo være sikker.

 

nå klarte ikke jeg å se så mye ut fra bildene.

 

det enste jeg kan komme på ( hvis da ikke psu eller hovedkort har en feil) er at det er tilkoblinger som ikke har kontakt .

man kan holde på å lete i flere timer ( hvis man er uheldig) og så plutselig finner man et kobling som er løs , til tross for at man er sikker på at alt er på plass.

 

jeg var også sikker på at jeg hadde koblet til alt den gangen AT12v kontakten var glemt.

 

nå har jeg selv et hovedkort fra asus dog beregnet for Cirei5 og Corei7 prosessorer fra intel .

 

når man slår på maskinen så starter en selvtest (usikker på om det er før eller etter at CPUen starter) her er det en rekke små lys som slåes av og på før operativsystemet lastes og før man har anledning å komme inn i biosen

 

har du disse lysen som skifter farge og av og på hos deg

hvis ett eller fler av dem stopper opp og lyser rødt så er det noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Har sett på bildene, det er vanskelig å se pga så mye er koblet til. Jeg ville tatt av absolutt alle ledningene bortsett fra

 

main pwr

cpu pwr

pwr on switch

 

 

Så prøvd med en ram brikke, cpu og skjermkort. Starter det ikke da, fjern skjermkort og prøv igjen.

 

Det er en del som er koblet til her.. som igjen kan lage problemer. F.eks. ext usb/firewire etc.

 

Så beste er å starte med MINST mulig tilkoblet :)

Lenke til kommentar

Vi tok ut den eine RAM-brikka, ut med skjermkortet, vi dobbel(muligens trippel)sjekka ATX12v ledning. Testa om det var futt i "Startknapp-ledningen" og det var det.

 

Det eneste som lyser er den grønne dioden på hovedkortet, og den lyser grønt.

 

Da må det jo være noe galt med hovedkortet? Siden naboen som satte den sammen trippelsjekka alt, kompis av meg gjorde samme og fant ingen feilkopla ledninger.

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar

Enig der, det må være hovedkortet da. Så lenge du KUN har koblet til main pwr, cpu pwr, pwr on switch. Dette med en rambrikke, cpu og hovedkort. Visst alt er dødt da, og du vet at powersupply funker, må det være hovedkortet.

 

Du har selvfølgelig fjernet ALLE tilkoblingene.. så kun det jeg nemte over er fysisk koblet til hovedkortet?

Lenke til kommentar

Enig der, det må være hovedkortet da. Så lenge du KUN har koblet til main pwr, cpu pwr, pwr on switch. Dette med en rambrikke, cpu og hovedkort. Visst alt er dødt da, og du vet at powersupply funker, må det være hovedkortet.

 

Du har selvfølgelig fjernet ALLE tilkoblingene.. så kun det jeg nemte over er fysisk koblet til hovedkortet?

 

Jepp, det er jeg rimelig sikker på. Vi tok fra alle ledningene som er irrelevante i forhold til problemet, og like dau med den lysende dioden.

 

Jeg tar en litt gretten telefon til Komplett i morgen og hører hva de har å si. :)

Forslag til bestemte spørsmål jeg burde stille dem annet enn forklare problemet så godt jeg kan?

Lenke til kommentar

Oki, for jeg så på bildene at extern usb, firewire etc. pwr led lys lys ++ var koblet til. Går ut i fra at du har tatt det vekk da før du testet.

 

Alt som er koblet til, kan lage problem :) Så når du tester, ha kun hoved power, cpu power og power on switch tilkoblet.

 

Jeg har aldri vært borti at pc ikke starter.. helt død. Dvs, har kun opplevd det når pwr supply er tatt av lynet. Jeg har skrudd, rep og bygget pc siden 1990 :) Sist pc jeg hadde inne var helt død. De som hadde montert den, hadde fått et par ledninger som skulle til cpu vifte.. trykt ned mellom chipset kjøleribbene, så der var ren kortslutning. hehe, fort gjort etc.

Endret av Tom H.
Lenke til kommentar

Oki, for jeg så på bildene at extern usb, firewire etc. pwr led lys lys ++ var koblet til. Går ut i fra at du har tatt det vekk da før du testet.

 

Alt som er koblet til, kan lage problem :) Så når du tester, ha kun hoved power, cpu power og power on switch tilkoblet.

 

Disse bildene tok jeg før vi gjorde noe som helst :) 905% av disse ledningen var vekk da vi prøvde i dag :)

Lenke til kommentar

Den e fin, da minker det på muligheter. Eneste jeg kan tenke meg som er lett å feile på er pwr on switch. Bruk et skrujern og korslutt de to pinnene når kun cpu pwr og main pwr er tilkoblet. Forsatt dødt da.. returner hovedkort(når du gjør dette skal ikke skjermkort stå i. kun RAM og CPU).

Lenke til kommentar

Den e fin, da minker det på muligheter. Eneste jeg kan tenke meg som er lett å feile på er pwr on switch. Bruk et skrujern og korslutt de to pinnene når kun cpu pwr og main pwr er tilkoblet. Forsatt dødt da.. returner hovedkort(når du gjør dette skal ikke skjermkort stå i. kun RAM og CPU).

 

Skal RAM'en og CPU stå i når jeg sendern tilbake, det du mente?

Vi har prøvd alt, den er så død som den mauren hunden min spiste i dag. No hope without a new HK :)

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar

Kun HK skal sendes tilbake, uten cpu, ram etc. Men for å være helt sikker:

 

oooooooooo

ooooo00ooo

 

De to som er store skal være pwr on switch.. De skal kortsluttet for å starte pc :) det over skal forestille panel 11 hehe.

 

ALLE de andre MÅ være av :) Det er så rart at det er helt dødt hehe, men en gang må være den første.

Endret av Tom H.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...