Gå til innhold

CMOS checksum error

Anbefalte innlegg

Jeg skulle starte pc`en og fikk ikke startet den, kom ett langt pip etterfulgt av 3 hurtige. slo av og på mange ganger i frustasjon og tilslutt kom jeg inn i bios bildet og da fikk jeg meldingen: CMOS checksum error-Defaults loaded. Så sto det trykk F1 for å fortsette og DEL for BIOS setup. Trykket F og maskinen startet. Men samme skjedde da jeg slo av maskinen igjen.

Hva har skjedd? Hva skal jeg gjøre?

Maskinen er:

Asus A7V, Duron 700, 512MB Ram, Savage4 skjermkort, Creative pci128 lydkort, jensen Isdn kort

Kjører Win ME som operativsystem. Ønsker å kjøre Win2000 men får trøbbel med Jensen kortet tror jeg, får ikke ringt opp. Noen som har hørt om dette problemet i win200, med Jensen Isdn kort?

Håper på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være batteriet på hovedkortet ditt som er gåent, eller har dårlig kontakt! Hvis du får den meldinga skal du kunne gå inn i CMOS og stille inn de nødvendige parameterne (RAM, HD, CPU etc.), og reboote, og så skulle det være i orden! (hvis batteriet er gåent, vil den ikke kunne holde på informasjonen du har lagret, og du vil få samme feilmeldingen igjen!

Good luck!

:wink:

Lenke til kommentar

Jeg har 256mb i slot 1 og 2x128mb i slot2-3.Jeg har kjørt dette nå i over en uke, før problemet kom.

Men jeg skal prøve å bytte om på plassene senere nå i dag. Hvist det er batteriet, er det da bare å kjøpe et på en urmaker butikk? Det er vel ikke noe veldig spesielle batterier på hovedkort.

Kan det være virus som er årsaken?

Takker foreløpig for tipsene!

[ Denne Melding var redigert av: vegarr på 2001-10-13 12:25 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg regner med at asus har en oversikt over hva feilmeldingen (pipelydene) betyr ett eller annet sted på sidene deres.

Pipelydene er en diagnosekode for å fortelle hva som er galt.

Hvis du kommer deg inn i bios, prøv å oppdatere ESCD ("Force update ESCD")

Sett OS til "other" eller "PNP OS Installed" til No.

Dette oppdaterer ruting til hardware, og begrenser muligheten for os for å fokke opp instillingene.

Hvis dette ikke funker:

Flere har problemer med diverse ISDN kort, så du kan prøve å plukke ut dette, og se om det hjelper.

Tar du sjansen, kan du prøve å flashe bios på nytt.

Lenke til kommentar

Fikk ny ram brikke i går, nå fungerer det. Var tydeligvis en dårlig ram brikke. Satset på kvalitetsram nå, byttet til Apacer.

Fikk byttet den uten tillegg i prisen hos multicom, mot en standard "orginal" rambrikke. Ikke verst.

[ Denne Melding var redigert av: vegarr på 2001-10-23 21:11 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...