Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bekymret for hva snusen gjør med meg

Gjest snusbruker

Anbefalte innlegg

Gjest snusbruker

God dag! Jeg skriver denne posten som gjest, da jeg ikke vil knytte den til min bruker her på forumet.

Jeg kan begynne med å fortelle at jeg har snust i snart 3 år sammenhengende. Begynte i en alder av 18 år og snusforbruket økte gradvis opp gjennom årene. Per dags dato ligger forbruket på 1 boks på 2 dager (maks 3d). Snuser en av de sterkeste løs snusene på markedet, nemlig General Ekstra Sterk Løs. Har gjort gjennom alle de 3 årene jeg har snuset fast. Over til bekymringene jeg har fått i det siste; har opplevd ofte muskelviberasjoner, hvor f.eks armer (biceps/triceps) og lårmuskler har hatt en svak viberasjon uten at det har hatt noe å si om jeg har snuset på det gitte punktet. I de siste halvåret har jeg merket at hjertet mitt hopper veldig når jeg har snus i leppa, hyppigheten av dette er ikke veldig ofte, men skremmer meg veldig når det skjer. Det varer ofte opptil 30 minutter, kan være pga at det er da jeg har snusen i leppa. Selve hopping av hjerteslag er ikke spesielt ubehagelig, bare litt skremmende. Har også merket minimalt med leddsmerter, men det er så minimalt at det kan skyldes andre årsaker. Der hvor jeg bruker å ha snusen i munnen har jeg ofte hatt problemer med, som f.eks svie, sår og andre ting som har resultert i at jeg har måttet tatt en dag eller to pause fra snusingen.

Det jeg egentlig vil høre fra dere er om dere har hatt noe av de samme reaksjonen på snus og forbruk av dette. Lurer på om noen av dere der ute har oppsøkt lege pga av dette, og er veldig interessert å høre hva legen sa om dette. Alle svar er hjelp her.

Takk på forhånd,

snusbruker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest

Håper du klarer å slutte, for å snuse er i praksis like farlig som å røyke. Det finnes bittesmå usynlige glassbiter i snusen som med årene borer seg gjennom tannkjøttet og mildt sagt ødelegger røret mellom nese/munn.

Lenke til kommentar

Håper du klarer å slutte, for å snuse er i praksis like farlig som å røyke. Det finnes bittesmå usynlige glassbiter i snusen som med årene borer seg gjennom tannkjøttet og mildt sagt ødelegger røret mellom nese/munn.

At det er glass i snus er bare tull. Rett og slett en gammel myte. Det som potensielt kan glinse i snusen når du holder den opp mot lyset er salt eler vann. Å bruke snus er ikke like ille som å røyke. Du får potensielt større mengder nikotin i kroppen, men i og med at man ikke trekker røyk ned i lungene, så er snus "bedre" enn røyk.

TS:

Vibrasjonene i musklene dine høres ut som leamus for meg.

Jeg har også merket at jeg i enkelte tilfeller får høyere puls og blir slapp. Da bruker jeg bare å ta ut snusen om det skulle være ubehagelig. Dette har noe med at snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen og at pulsen stiger.

At du har problemer med svie der du har hatt snusen er ikke rart i og med at den faktisk tærer noe på huden pga salt osv. De få gangene det skjer med meg, tar jeg enten en pause eller skifter plassering.

Om du virkelig er så nervøs for disse tingene at du vurderer å gå til legen, ville jeg heller ha sluttet og sett om forbedringene uteble først.

General Ekstra Sterk inneholder mye nikotin. Det kan være en ide å bytte til en litt mildere variant om du ikke ønsker å slutte.

Lenke til kommentar

De vibrasjonene du prater om kalles leamus. Er sammentrekninger i en muskel som skyldes en irritert nerve.

Den "hoppinga" som hjertet ditt gjør iblant kalles ekstrasystoler, det kommer av at hjerte slår et ekstra slag mellom 2 vanlige hjerteslag.

Har også snust i 3 år og har begge disse "symptomene".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...