Gå til innhold

Nikon D3000, ødelagt objektiv, kjøpe nytt, men hvilket?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et Nikon D3000 kit, dette datt i gulvet..

Og nå funker ikke autofokusen lengre, er også litt vondt å zoome med..

Var innom en fotobutikk idag, og dem regna med at det ville bli dyrere å reparere, enn å kjøpe nytt.

Men tenkte litt at vi kanskje heller burde hatt noe annet enn 18-55mm..

Kamera brukes litt til makro fotografi, men mest hobby fotografering :)

Har sett litt på dette objektivet, men veit ikke helt hvordan det er, for jeg har minimalt med peiling på kamera og objektiver.

link

Dette er et 55-200mm objektiv, noe som vil gi meg mer zoom ikke sant?

Merka at zoomen på 18-200mm objektivet blei litt for dårlig til tider.

Men er redd for å ikke kunne komme nær nok på makrofotografering, men det står jo at det er et makro objektiv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ri en av mine kjepphester, zoom er ikke det samme som brennvidde.

55-200 har faktisk omtrent samme zoomfaktor som 18-55 (hhv. 3,6x og 3x), men det er revnende likegyldig for bruksområdet. 55-200 er ikke på noen som helst måte en erstatning for 18-55, de gir helt forskjellige bildevinkler. 18-55 dekker vidvinkel til kort tele, 55-200 er en ren telezoom. Du kan se mer om hvordan forskjellige brennvidder oppfører seg her. Som du ser, så gir 18-55 helt andre bilder enn 55-200.

Skal du ha en erstatning for AF-S 18-55 som også gir litt større brennviddeområde, så har du Nikons egne 16-85 VR, 18-105 VR og 18-200 VR. Tamron har en 18-270 VC som også er ålreit, men personlig hadde jeg foretrukket Nikon sin 18-200 hvis jeg skulle hatt et superzoomobjektiv. Men generelt sett får du bedre optisk ytelse hvis du kombinerer en normalzoom som 18-55 VR eller 16-85 VR med en telezoom som f.eks. et 55-200mm objektiv. Personlig ville jeg gått for Nikons egen AF-S DX 55-200 VR heller enn Tamronobjektivet.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...