Gå til innhold

En liten tanke fra en Iphone-bruker.

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og tenker på en mobil med android kontra en iphone. Et bytte hadde vært fristende bare for å prøve. Men det er noen ting jeg stusser litt over:

-Hvordan syncer en mobil med android(feks HTC Desire) mot en mac? Er dette et godt program for det?

-Hvor stort minnekort støtter disse mobilene? Støtter HTC Desire feks dette?

-Hvordan er det å skrive på en HTC Desire? Tenker på meldinger.

-Er meldingsystemet noe i nærheten av likt som på Iphone? Med tanke på oversikt over melding osv.

-Et litt vanskeligere spørsmål, og jeg håper dere er ærlige med både dere selv og meg, er det mange spill av høykvalitet på Android Market(eller hva det nå enn kalles)? Jeg vet at det er mye gratis apps men jeg ser for meg at kvaliteten kan være litt laber på mange av disse..

Kommer sikkert med oppdatering om det er mer jeg lurer på! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter her og tenker på en mobil med android kontra en iphone. Et bytte hadde vært fristende bare for å prøve. Men det er noen ting jeg stusser litt over:

-Hvordan syncer en mobil med android(feks HTC Desire) mot en mac? Er dette et godt program for det?

I utgangspunktet trenger du ikke synce så mye i det hele tatt, dette er en av grunnene til at android er populært, du låser deg ikke til noe spesielt program. For å få tilgang til filene på minnekortet ditt kan du bare montere mobilen som en standard ekstern harddisk. For sync av kontakter kobler den seg over internett til google contacts. For musikk kan vel det programmet brukes, tror det er et av de mer populære, aldri prøvd det.

Det der er et SD-card, Desire bruker microSD som for øyeblikket går opp til 32gb (som er dyrt).

Etter MIN erfaring er tastaturet på HTC Desire bedre enn på iPod touch. Dette er derimot en smakssak. Det finnes haugevis av tastaturerstatninger på market om du ikke er fornøyd med standardløsninger. Av meldingsprogram må jeg si at jeg aldri har prøvd det på iPhone, men er helt fornøyd med det som følger med på Desire. Men også her finnes det erstatninger om du skulle ønske det, blant annet HandCent.

-Er meldingsystemet noe i nærheten av likt som på Iphone? Med tanke på oversikt over melding osv.

Usikker, men tror det er mye av det samme. Meldinger blir sortert som "samtaler" (conversations).

-Et litt vanskeligere spørsmål, og jeg håper dere er ærlige med både dere selv og meg, er det mange spill av høykvalitet på Android Market(eller hva det nå enn kalles)? Jeg vet at det er mye gratis apps men jeg ser for meg at kvaliteten kan være litt laber på mange av disse..

Helt ærlig.... Har ikke leita særlig mye da dette ikke er så viktig for meg. Det sies at android foreløpig er lite god på spill, og det tror jeg stemmer. IMIDLERTID så har android tilgang til emulators på alle de populære konsollene, blant annet GBA, GBC, snes, sega etc, så dette er de eneste spillene jeg har giddet å laste ned så langt. Anbefales.

Kommer sikkert med oppdatering om det er mer jeg lurer på! :)

Gjør det du :)

Lenke til kommentar

Heisann. Hadde tidligere enn Iphone 3GS, og har nå en HTC Desire, så tenkte jeg skulle svare.

Det finnes flere programmer for å synce Desire mot pc'en. Jeg syncer kontakter mot google contacts, noe som fungerer godt. Da har jeg en online kopi av adresselisten, noe som er greit om man skulle miste mobilen. Det doubletwist programmet har jeg aldri sett eller prøvd, så vet lite om det.

microSD™ memory card (SD 2.0 compatible)

Supports up to 32 GB

Altså det støtter ikke det kortet du linket til. Kortet må være av microSD typen, samt SD varianten og ikke noe exotisk.

Ett annet problem med Desire, noe jeg desverre sliter med om dagen, er det faktum at internminnet som er ledig når du får telefonen er på latterlige ca 190 MB. Det betyr at når jeg hadde innstallert en del apps så begynte telefonen å masse om lavt minne. Det resulterte i at telefonen fungerte dårlige. Og med Android 2.1 så kan du ikke flytte apps over på minnekortet. Dette vil bli fikset når Desire blir oppdatert til Android 2.2 i løpet av året. Du kan også roote telefonen for å få dette tidligere, men da bryter du garantien, samt det er kanskje en del jobb for noen som er ny på dette.

Desire er grei nok å skrive på, jeg vil gi den 7 av 10, mens 3GS min fikk 10 av 10. X10 som jeg hadde før Desire var noe av det dårligste onscreen tastaturet du får tak i, men på android så kan man bytte ut tastaturet med andre. Så du finner sikkert noe du blir ganske så fornøyd med.

Det er ikke helt likt, men jeg innstallerte Handcent som gjør det meget likt, i tillegg til at man kan customisere en god del. Er fornøyd med det.

Jeg personlig synes, etter å hatt android telefon i 3 måneder, at Appstore er milevis bedre. Både når det kommer til kvantitet og kvalitet. Mye bredere og bedre tilbud, samt at google ennå ikke har åpnet for å kjøpe apps på norske android telefoner slik at man går glipp av mange tiltallstusen apps der. PS. dette kan ungåes ved å kjøpe f.eks. ett amerikansk simkort, sette dette i, kjøpe apps, for så å bytte til ditt eget igjen. Tungvindt spør du meg. Rooting kan igjen også fikse dette.

Invisible_Elf: Jeg syntes i allefall det var godt å tenke på at alt av meldinger, kontakter, apps o.l ble tatt backup av hver gang jeg koblet til pc'en.

Lenke til kommentar

Invisible_Elf: Jeg syntes i allefall det var godt å tenke på at alt av meldinger, kontakter, apps o.l ble tatt backup av hver gang jeg koblet til pc'en.

Skjønner :)

Personlig likte jeg aldri iTunes til annet enn syncing av musikk (og dette savner jeg imidlertid på android), da jeg synes programmet var relativt tungvint å navigere i, og jeg ble aldri helt klok på hva som egentlig ble backet opp. Men så har jeg kun iPod touch og det er mulig det fungerer litt annerledes på iPhone...

Nå til dags kobler jeg aldri min Desire til PC-en i det hele tatt. Lading går via veggen, filoverføring via Dropbox og app-overføring via appbrain. Kontaker sorterer jeg kun på google contacts og meldinger bryr jeg meg ikke spesielt mye om å sikkerhetskopiere.

Lenke til kommentar

Tusen takk for flott svar Urge! Men siden jeg har hele musikkbiblioteket mitt på itunes, finnes det noen effektiv måte å få overført dette til feks Desire? :)

Edit: Glemte å spørre om det finnes noen mobiler med Android som støtter minnekort over32 gb? :)

Endret av Krom-stag
Lenke til kommentar

Ingen mobiler pdd gjør det :) Og bare for moro skyld, jeg gir tastaturet på Desire 10 av 10, er storfornøyd med det. Synes det er mye bedre enn det på iPhone. Tipper dette i grunn dreier seg mest om tilvenning.

Er nok litt bedre kvalitet på appsene i Appstore enn det er på Market. Mye artig ute å går fordet, og som sagt, det aller meste er gratis :)

Meldingene du får på Android blir trådet akkurat som du er vant til på iPhone. Slik som en vanlig chatsamtale. Du kan også installere Handcent som sagt, som ihvertfall jeg synes fungerer knallbra :)

Lenke til kommentar

Minnekortene er ikke større enn 32 GB pr dato, telefonene støtter teoretisk langt større kort. Dog kan begrensinger være lagt inn i den enkelte telefon - noe som trolig kan eksistere. Men personlig ser jeg ikke bruken for mer enn 32 GB. Dvs jeg klare meg glimrende med bare 8 GB. iPhone har heller ikke mer en 32 GB, og her kan du uansett ikke bytte ut om det skulle være ønskelig.

Men du kan faktisk ha så mange kort du bare vil - om plassen er problemet.

Nå bruker jeg ikke iTunes, men kan iTunes synke med en USB-enhet (minnepinne etc), så kan det synke mot enhver Androidtelefon.

Når det gjelder Android telefoner ville jeg i like stor grad sett på Samsung Galaxy S som HTC Desire. Omtrent like spesifikasjonsmessig.

Lenke til kommentar

Minnekortene er ikke større enn 32 GB pr dato, telefonene støtter teoretisk langt større kort. Dog kan begrensinger være lagt inn i den enkelte telefon - noe som trolig kan eksistere. Men personlig ser jeg ikke bruken for mer enn 32 GB. Dvs jeg klare meg glimrende med bare 8 GB. iPhone har heller ikke mer en 32 GB, og her kan du uansett ikke bytte ut om det skulle være ønskelig.

Men du kan faktisk ha så mange kort du bare vil - om plassen er problemet.

Nå bruker jeg ikke iTunes, men kan iTunes synke med en USB-enhet (minnepinne etc), så kan det synke mot enhver Androidtelefon.

Når det gjelder Android telefoner ville jeg i like stor grad sett på Samsung Galaxy S som HTC Desire. Omtrent like spesifikasjonsmessig.

Plassen er faktisk et lite problem, da jeg har allerede fylt opp min Iphone med musikk, og jeg har tilogmed slettet endel musikk får å ha litt ekstra plass ledig. Så det blir litt uhandy å ha med flere minnekort hvor enn jeg går, ikke at de tar så mye plass, men uhandy fordet.

Tusen takk for gode svar dere :D!

Lenke til kommentar

SD-standarden går ikke lenger enn 32GB, skal du ha større må du ha SDXC (some forøvrig ble linket til av trådstarter), og den standarden tror jeg det bare er videokameraer som støtter nå og Mac Mini.

Ellers så kan du bruke DoubleTwist for å synkronisere musikken i steden for iTunes. Funker forsåvidt OK, den kan og synce bilder fra iPhoto tror jeg.

Ellers er tastaturet på iPhone bedre enn noe jeg har funnet til Android, det er f.eks. mye lettere å sette inn tegn fordi man kan slide bort til det og slippe opp. Har riktignok ikke prøvd Sense-tastaturet til HTC.

Spill på Market for nordmenn er det dårlig med, siden du ikke kan kjøpe noen spill. Hadde rootet telefon før, og da husker jeg og at f.eks. Doodle Jump, som også finnes til iPhone, hadde mange dårlige karakterer over folk som klaget over at det var tregt i forhold til iPhone-utgaven.

Når det er sagt, så byttet jeg til en Nexus One (nesten helt lik som Desire) i mai for å prøve Android selv. Kan avsløre så mye at jeg skal kjøpe meg en iPhone 4 når den kommer ut ;)

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Desire er mye billigere, og har etter manges mening et bedre ui :) Og sannsynligvis også et bedre tastatur

Jeg har prøvd begge - når det gjelder tastaturet vurderer jeg de som mer eller mindre identiske i bruk. Hva som primært påvirker "touch"-tastaturer er hvordan sensorene i det kapasitive laget på skjermen er plassert og i liten grad noe annet. Når det gjelder UI så har begge sitt eget UI over Android. Personlig liker jeg TouchWiz vel så bra som Sense

Når har Galaxy S mer minne enn HTC Desire, faktisk 8 GB + minnekort, så her kan brukeren regne med 6 + 32 GB som maks tilgjengelig for bruker, Desire har i realiten bare 32. Så for trådstarter bør faktisk Galaxy S være svært interessant.

Galaxy S regnes også å ha noe bedre skjerm, SuperAMOLED kontra AMOLED.

Jeg har også faktisk opplevd Samsung som raskere med å oppgradere OS enn HTC.

@eisa01: SDXC kort lages vel kun i vanlig SD-format og ikke i mini-SD og micro-SD. Men jeg har selv brukt SDHD kort i enheter som ikke støtter det. Det er også fint mulig å lage SDHD (SD-2) kort på opptil 2 TB - da den tekniske spesifikasjonen gjør dette mulig. Selve standarden er satt til 32 GB, men det er en kunstig begrensing.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Om tastaturet: Mulig det har med tilvenning å gjøre, men har hatt Desire i 2-3 måneder nå, burde være ganske så tilvent da. Uansett så er det selvfølgelig smak og behag, men i de aller aller fleste tester jeg ser i dag så brukes iphone tastaturet som referanse, og ser aldri at noen andre mobiler helt når opp.

Lenke til kommentar

*borte*

Plassen er faktisk et lite problem, da jeg har allerede fylt opp min Iphone med musikk, og jeg har tilogmed slettet endel musikk får å ha litt ekstra plass ledig. Så det blir litt uhandy å ha med flere minnekort hvor enn jeg går, ikke at de tar så mye plass, men uhandy fordet.

Tusen takk for gode svar dere :D!

Dette kan vel ikke akkurat kalles en fullgod erstatning, men noe jeg har gjort med stort hell da jeg hadde 8GB MP3-spiller var å konvertere alle MP3-filene til 128kbps. Jeg er ikke audiofil og hører ikke forskjell på FLAC og 128kbps med ørepluggene mine (Klipsch S4 (som skal være ganske dugelige plugger)) og spesielt ikke når man er på farten med all mulig bakgrunnstøy. Bare et forslag ;)

Ellers er tastaturet på iPhone bedre enn noe jeg har funnet til Android, det er f.eks. mye lettere å sette inn tegn fordi man kan slide bort til det og slippe opp. Har riktignok ikke prøvd Sense-tastaturet til HTC.

Spill på Market for nordmenn er det dårlig med, siden du ikke kan kjøpe noen spill. Hadde rootet telefon før, og da husker jeg og at f.eks. Doodle Jump, som også finnes til iPhone, hadde mange dårlige karakterer over folk som klaget over at det var tregt i forhold til iPhone-utgaven.

Denne slide funksjonen har Sense også (om ikke identisk så har den hvertfall mulighet til å holde inne en tast for så å skli bortover skjermen for å velge ønsket tegn).

Jeg skal ikke si at løsningen for Android market er perferkt ettersom det krever at man kjøper et utenlandsk sim-kort eller rooter telefonen (noe som er en enkel og grei operasjon, men krever litt lesing på nett før man gir seg i kast med), men har man først fått tilgang til paid apps så finnes det riktig så mange artige spill man kan more seg med. Jeg vet ikke hvordan det står til hos Apple på den fronten, men det finnes også mer avanserte spill for telefoner med 3D-chip (eller hva det nå heter) som byr på enda flottere bilder. Sistnenvte har jeg dessverre ikke fått testet siden jeg har en telefon uten dette :s

Lenke til kommentar

Desire er mye billigere, og har etter manges mening et bedre ui :) Og sannsynligvis også et bedre tastatur

Jeg har prøvd begge - når det gjelder tastaturet vurderer jeg de som mer eller mindre identiske i bruk. Hva som primært påvirker "touch"-tastaturer er hvordan sensorene i det kapasitive laget på skjermen er plassert og i liten grad noe annet. Når det gjelder UI så har begge sitt eget UI over Android. Personlig liker jeg TouchWiz vel så bra som Sense

Når har Galaxy S mer minne enn HTC Desire, faktisk 8 GB + minnekort, så her kan brukeren regne med 6 + 32 GB som maks tilgjengelig for bruker, Desire har i realiten bare 32. Så for trådstarter bør faktisk Galaxy S være svært interessant.

Galaxy S regnes også å ha noe bedre skjerm, SuperAMOLED kontra AMOLED.

Jeg har også faktisk opplevd Samsung som raskere med å oppgradere OS enn HTC.

@eisa01: SDXC kort lages vel kun i vanlig SD-format og ikke i mini-SD og micro-SD. Men jeg har selv brukt SDHD kort i enheter som ikke støtter det. Det er også fint mulig å lage SDHD (SD-2) kort på opptil 2 TB - da den tekniske spesifikasjonen gjør dette mulig. Selve standarden er satt til 32 GB, men det er en kunstig begrensing.

Skal være så snau jeg at jeg sier meg helt enig ;) Stemmer at Galaxy S har mer minne, og skjermen er også mye bedre. Inntrykket jeg har fått er at skjermene på Galaxy S og på Wave (samme skjermteknologi) er de desidert beste på markedet (JA, de er også bedre enn på iPhone 4). Dog, skjermen på Desire er også helt markedsledende. Selv om Galaxy S slår den grundig er det fortsatt en fantastisk god skjerm.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...