Jompio Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) EDIT: Overskriften skulle vært; "Hva har skjedd? Større muskler lavere vekt og like mye fett!?" Hey! Jeg har nå trent seriøst på et treningssenter i 7 måneder, de 3 første månedene gikk jeg opp ca. 8-10 kg uten og øke på fett mengden. Da veide jeg 69 kilo. For 3 måneder siden målte jeg fettprosenten min, denne var da på 15% og vekt var på 67kg og mendgde fett var 9.8kg. Idag tok jeg akkurat den samme testen og nå var resultatet 64kg, 15% fett (9.4kg). Jeg kan ikke skjønne hvordan jeg kan ha gått ned i vekt, når jeg har trent effektiv knebøy og andre tunge basisøvelser i 3-4 ganger i uken, pluss at jeg er nøye med kostholdet mitt. Jeg spiser mye kylling, egg og fet fisk daglig. I denne perioden var jeg i syden i 2 uker da det ble lite trening, bare litt dips og pull-ups. Så da spør jeg dere, hva har skjedd? Jeg føler selv at jeg har fått større armer, og bryst. Men det har jeg kanskje ikke? sånn jeg forstår det har jeg gått ned i muskelmasse, noe jeg ikke forstår. Blir meget takkenmmelig for et svar som gir mening! =) - Jompio Endret 19. juli 2010 av Jompio Lenke til kommentar
Jompio Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Noen som har peiling? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Hvordan har du tatt disse målingene? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Er du i Kcaloverskudd? Det må du være for å øke i muskelmasse. Du KAN faktisk ha hatt mye vann i kroppen også, men da ser man oftest svingninger innenfor 1-1.5 kilo... Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Ka har du brukt til å måle det med? Lenke til kommentar
ophylicious Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Bruker du noen form for tilskudd som f.eks protein eller kreatin? Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Og ka meiner du proteintilskudd skulle ha å seie? 1 Lenke til kommentar
ophylicious Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Og ka meiner du proteintilskudd skulle ha å seie? Jeg bare lurer på om han tar det i tillegg. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Er akkurat det samme som er i matvarer, så det skulle ikkje ha noke å seie. Kreatin derimot, viss han har slutta med det, så kan han ha gått ned i vekt ja. Trådstarter, du har på desse månedane gått opp mykje i vekt, det er bra. Men du eter nok rett og slett for lite om du går ned i vekt. Lenke til kommentar
Jompio Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Heisann, takk for mange svar og mange folk som vil hjelpe! Jeg tar kun proteiner: http://proteinfabrikken.no/Avdelinger/Proteinfabrikken/Protein/Whey/Myseprotein/Proteinfabrikken/100--Whey-Protein-3000g-SjokoladeProteinfabrikken-11100.aspx Jeg eter kanskje litt mindre enn før, men prøver å ete så mye som mulig, men da blir det gjerne bare mer havregryn etc. som jeg blir litt lei av. Men jeg syntes det er rart jeg ikke har gått ned i fett % med tanke på at jeg har begynt å jogge litt samt kjører ekstremt hardt og ikke spiser mye chips/snop/sjokolade. Og ja jeg har alltid hatt en god forbrenning. (Kanskje den kan ha forandret seg litt?) Hvordan har du tatt disse målingene? Jeg har tatt dem på treningssenteret hvor jeg trener, er en vekt man stiller seg på som skal være meget presis, pluss at jeg veier meg regelmessig hjemme. Er du i Kcaloverskudd? Det må du være for å øke i muskelmasse. Du KAN faktisk ha hatt mye vann i kroppen også, men da ser man oftest svingninger innenfor 1-1.5 kilo... Jeg regner ikke på kaloriene desverre. Jeg må ha flere kaloier inn enn ut for å bli tyngre ja, men jeg vil ikke bli tung. Jeg trenger byggemateriale (proteiner vel?) for å bli større og jeg ligger på 15% nå. Som kanskje er grei mengde fett for å bygge muskler fort. (Da har jeg litt å gå på?) Jeg drikker ikke veldig mye vann. Når jeg trener 2-3 liter for dagen, de andre dagene gjerne bare 1.5 - 2liter. Grunnen til at jeg bruker proteiner er for å få i meg det jeg trenger, og forhåpentligvis øke litt i størrelse styrke. Jeg har byttet program hver 3 måned. Her er programmet som jeg kjører nå for tiden om det er til hjelp, jeg har fått instruktør til å hjelpe meg spesifikt her! Bein og armer: - Knebøy 10 - 12 reps x3 - Enbeinspress 10 - 12 reps x3 - Bicepscurl 8 - 10 reps x3 - Opptrekk 8 - 10 reps x3 SUPERSETT X3 - Kickback 8 - 10 reps x3 - Dips 10 - 12 reps x2 Bryst, Rygg og Skuldre - Benkpress 8 - 10 reps x3 - Flyes 8 - 10 reps x3 - Pull-ups max reps x3 - Sittende roing 8 - 10 reps x3 - Skulderpress 8 - 10 reps x3 - Sidehev 8 - 10 reps x3 Dette kjører jeg vekselsvis 3-4 ganger hver uke! Igjen takk for gode svar folkens! Alt hjelper =) Endret 20. juli 2010 av Jompio Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Og ja jeg har alltid hatt en god forbrenning. Det trodde jeg også om meg selv... Hva ønsker du og oppnå med treninga? Fettforbrenning eller størrelse? For å vite hvor mange kalorier du trenger hver dag gå til http://www.truthaboutabs.com/ og meld deg på nyhetsbrevet nederst på sida. Se bort fra all den teite reklamen for det følger med et excelark hvor du kan regne ut hvor mye du skal ha for å gå ned i vekt, beholde vekt eller gå opp i vekt. Om du ikke vil melde deg på nyhetsbrevet så kan du sende meg en PM så mailer jeg deg kcal-beregningsarket Jeg har holdt på med fettforbrenning i det siste og jeg har oppdaget at jeg personlig trenger 3-4 gram proteiner pr kg muskelmasse jeg har for ikke å miste muskelmasse. Dette gjelder ved kcalunderskudd. Det sies at det generelle proteininntaket bør være over 2,5 gram pr kg muskelmasse ved kcalunderskudd. Ved muskeløkning på kcaloverskudd er jeg ikke sikker men da skal det etter sigende holde med inntil 2 gram. Så hva ønsker du og oppnå med treninga? Å bli skikkelig stor og skummel eller slank og sexy? Endret 21. juli 2010 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Doofeschmitz: Hvor mye proteiner du trenger regnes ut i fra kilo muskelmasse, ikke kropps masse. At DU trenger 3-4g betyr ikke at TS trenger det. Fikk du vite hvor mye muskler og vann du har i kroppen eller kun fett prosent? Endret 21. juli 2010 av bIsk0p Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Doofeschmitz: Hvor mye proteiner du trenger regnes ut i fra kilo muskelmasse, ikke kropps masse. At DU trenger 3-4kg betyr ikke at TS trenger det. Fikk du vite hvor mye muskler og vann du har i kroppen eller kun fett prosent? Var jo derfor jeg skrev "jeg personlig trenger 3-4 gram" og "Det sies at det generelle proteininntaket bør være over 2,5 gram" Har rettet kroppsmasse til muskelmasse, det er litt tidlig for meg å bruke forumet skjønner jeg Min tur til å rette på deg: 3-4 kg proteiner er vel LITT i overkant av hva en blåhval trenger vil jeg tro MEN... Man kan i begynnelsen av en opptrening ta sin egen kroppsvekt og gå ut i fra denne før man har eventuelt målt sin egen muskelmasse for å være på den sikre siden angående proteininntak. Endret 21. juli 2010 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Du vil ikke bli tyngre enn du er, noe som i utgangspunktet utelukker mer muskelmasse. Du vil vel heller ikke spise mindre en periode (deffe) for å gå ned i fettprosent? Det er vanskeligere å kvitte seg med fett samtidig som man vil bygge mer muskler. Du må finne ut hva du vil. Hvis du allerede eter litt lite fra før av, og skal bygge muskler, hjelper det lite at du tar en joggetur f.eks. Hvis du vil ha mer muskler, anbefaler jeg at du går inn for det, og ligger i kalorioverskudd. Du har vært flink og trent bra de siste 7 mnd. Nå kan det være på tide å bytte program, for å få litt forandring. Å bytte program er ofte veldig slitsomt for kroppen, fordi den må lære seg nye bevegelser og bruke andre muskler. Kroppen liker ikke å bli sliten, og svarer med å bygge mer muskler. Nå er badesesongen straks over. Hiv deg på en liten bulk og kanskje et nytt program. Se hvordan du ligger an rundt juletider. Har du blitt for tung, eller lagt på deg litt for mye fett, kan du heller gå inn for litt deffing og kardio fram til neste badesesong igjen. Husk også at jo mer muskler du har på kroppen, jo mer energi vil kroppen bruke på å vedlikeholde seg. Derfor er det lettere å kvitte seg med fett når man har litt mer muskler. Lenke til kommentar
Jompio Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Jeg vil bygge muskler å bli "stor å skummel" selv om jeg tror at jeg ikke har perfekte gener for å bli svær, men jeg vil jo gi det er forsøk, men jeg klarer ikke å gå inn for en diett, der jeg eter ditt og datt til en hver tid. Men jeg kan prøve å få i meg mer mat ja! TBW = 39.8KG LBM = 54.4KG Hiv deg på en liten bulk og kanskje et nytt program. Se hvordan du ligger an rundt juletider. Har du blitt for tung, eller lagt på deg litt for mye fett, kan du heller gå inn for litt deffing og kardio fram til neste badesesong igjen. Husk også at jo mer muskler du har på kroppen, jo mer energi vil kroppen bruke på å vedlikeholde seg. Derfor er det lettere å kvitte seg med fett når man har litt mer muskler. Med bulk mener du at jeg bør spise mye mat, gjerne litt fet man. Men ikke unødvendig mye sjokolade f. eks. For å få opp vekten, og bygge så hardt jeg klarer videre med dette store matinntaket, før jeg begynner å spise litt mindre igjen til juletider også få ned fett% til sommeren? La oss ta en tilfeldig dag nå da der jeg eter; Frokost 100g havregryn med 3DL melk / 3 skiver med egg eller skinke. Lunchen dropper jeg så å si i ferien grunnet at jeg våkner 11+ om morgnenen, det vet jeg er litt dumt. Men her pleier jeg bare å ete 3-4 skiver. Middag Alt fra fisk, kylling, biff, hender også at jeg får i meg suppe. 300 - 400g vil jeg annta. Kvelds 3 brødskiver (halv grovt) med makrell i tomat eller egg. (3-4 stekte egg på plate) Det er vel det jeg eter på en nokså normal dag. Endret 21. juli 2010 av Jompio Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Kjapt tips: umiddelbart etter trening eller innen 45 minutter BØR du få i deg minimum 30gram proteiner og 60gram karbo. Grunnen til det er at du har tømt musklenes glykogenlagre og de lagrene vil du fylle opp med glykogen og aminosyrer til å "fylle" musklene med. (Raske karbohydrater funker best til dette samt at proteiner brytes ganske kjapte ned til aminosyrer). Jeg så at du brukte whey protein, jeg ville byttet den med whey isolate (fordøyes kjappere)for bruk rett etter trening og brukt whey protein om morgenen sammen med frokosten. Bland 3 scoops av isolate sammen med 2 scoops carbo fuel fra samme produsenten (130-40 kroner for en kilo som holder en måned). Til sammenligning tilsvarer dette 1 liter melk og 2 bananer. Menneh... Har prøvd det en gang og det er en garantert oppskrift på sure oppstøt Den dietten du beskriver er laaaaaav på kcalinnhold og du vil miste muskelmasse om du ikke spiser mer proteiner Endret 21. juli 2010 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Jeg vil bygge muskler å bli "stor å skummel" selv om jeg tror at jeg ikke har perfekte gener for å bli svær, men jeg vil jo gi det er forsøk, men jeg klarer ikke å gå inn for en diett, der jeg eter ditt og datt til en hver tid. Men jeg kan prøve å få i meg mer mat ja! TBW = 39.8KG LBM = 54.4KG Hiv deg på en liten bulk og kanskje et nytt program. Se hvordan du ligger an rundt juletider. Har du blitt for tung, eller lagt på deg litt for mye fett, kan du heller gå inn for litt deffing og kardio fram til neste badesesong igjen. Husk også at jo mer muskler du har på kroppen, jo mer energi vil kroppen bruke på å vedlikeholde seg. Derfor er det lettere å kvitte seg med fett når man har litt mer muskler. Med bulk mener du at jeg bør spise mye mat, gjerne litt fet man. Men ikke unødvendig mye sjokolade f. eks. For å få opp vekten, og bygge så hardt jeg klarer videre med dette store matinntaket, før jeg begynner å spise litt mindre igjen til juletider også få ned fett% til sommeren? La oss ta en tilfeldig dag nå da der jeg eter; Frokost 100g havregryn med 3DL melk / 3 skiver med egg eller skinke. Lunchen dropper jeg så å si i ferien grunnet at jeg våkner 11+ om morgnenen, det vet jeg er litt dumt. Men her pleier jeg bare å ete 3-4 skiver. Middag Alt fra fisk, kylling, biff, hender også at jeg får i meg suppe. 300 - 400g vil jeg annta. Kvelds 3 brødskiver (halv grovt) med makrell i tomat eller egg. (3-4 stekte egg på plate) Det er vel det jeg eter på en nokså normal dag. Med bulk mener jeg ganske enkelt at du spiser litt mer i en periode, med hensikt å få kalorioverskudd og muskelvekst. Det er jo selvfølgelig best hvis du klarer dette med rein mat. Jeg syns ikke dette kostholdet her så så ille ut. Jeg er ikke helt nøye på gram og kcal selv, men du får bare prøve å spise det du gjør i dag + mer. Ellers er det ikke så dumt å få i seg litt proteiner/karbohydrater etter trening, som Doofenschmitz. Derimot, jeg mener at han bryr seg litt for mye om detailjer (isolat, carbo fuel osv). Ca 30g proteiner fra proteinpulver (myse eller kasein er ikke så farlig) og 1-2 bananer holder. Hvis du vil ha ekstra kalorier utover dette, drikk H-melk. Dette går man fort opp i kilo med, og det skal visst være bra for styrken. Dette kan du lese mer om her. Stronglifts.com har forøvrig mye bra materiale om styrketrening og kosthold. Du kan jo f.eks prøve det 5x5 programmet der som avveksling til det programmet du har nå. Lenke til kommentar
Jompio Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Takk for gode svar! Da eter jeg litt mer en før, og kanskje jeg kan prøve å legge til enda et måltid! Også får jeg i meg 2 banener og 1 shake rett etter trening. Da er jeg oppe i 45G protein og 60g karbohydrater. Har du link til en Whey Isolate som er god på smak? En ting til, er det noe poeng og ta en shake om morgenen også? Altså blir man ikke litt feit av alle shakene? Eller trenger jeg de ekstra proteiene, eller bør få i meg det? Igjen, takk for svært gode svar gutta! =) Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Takk for gode svar! Da eter jeg litt mer en før, og kanskje jeg kan prøve å legge til enda et måltid! Også får jeg i meg 2 banener og 1 shake rett etter trening. Da er jeg oppe i 45G protein og 60g karbohydrater. Har du link til en Whey Isolate som er god på smak? En ting til, er det noe poeng og ta en shake om morgenen også? Altså blir man ikke litt feit av alle shakene? Eller trenger jeg de ekstra proteiene, eller bør få i meg det? Igjen, takk for svært gode svar gutta! =) Denne whey isolaten er vel den som smaker minst stygt... Du kan fint ta en shake om morgenen. Husk på at kcal inn / kcal ut bestemmer om du blir feit eller ikke Når man bygger, bør man ha ca 2-2,5 gram proteiner pr kg muskelmasse om dagen. På et generelt grunnlag... Lenke til kommentar
Jompio Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Very nice. Men jeg vet ikke hvor mye musklemasse jeg har? 65KG - 10 kilo fett = 55KG? 55kg x 2.5 = 137.5 gram. Det tror jeg fint at jeg skal klare med proteiner på en dag. Men GOMAD, drikke 4 liter H-melk pr dag for å bli stor og sterk? Det står at jeg må følge opplegget om jeg først velger å begynne på noe sånt. Vil det være bra for meg å drikke 1 - 1.5 liter H-melk? Vil det gi meg mer tyngde og størrelse tror dere ? Altså det er jo en del kcal og proteiner der, pluss at det er billig! =) Kom med innspill! =) - Jonas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå