wolf5 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 [Klarer ikke tenke ut et søk for å finne svar på denne, så spør muligens noe som er spurt før. Link meg gjerne til en eksisterende tråd med svar.] Jeg har kjøpt meg et "COOLER MASTER FULLTOWER HAF 932" som har 4 vifter i kabinettet. På hovedkortet "ASUS P6T SE X58" har jeg 1 stykk PSU 3pins vifte slot og 2 stykk chassis 3pin vifte slotter. Når de kjører på standard fart uten styring så kan man høre dem selv om det ikke er høyt. Jeg tenkte jeg skulle prøve ut SpeedFan for å skru disse ned. Problemet er bare at jeg nå har 1 av dem koblet rett på PSUen via en molex(4pins) kontakt. Og den har en standard hastighet som ikke lar seg skru ned. Jeg ønsker ikke kjøpe meg noe manuelt frontpanel med viftestyring. Er det mulig å koble 2 av viftene sammen ned på hovedkortet, eller vil dette ødelegge noe? Finnes det evt en viftehastighetstyring som jeg kan plugge på denne ENE ekstra viften? Det er snakk om 3 stykk 240mm og en stykk 140mm vifte. Eller er det en bedre løsning å feks kutte ut bruker av 140mm viften? (2 stk 240mm blåser inn, 1 stk 240m blåser ut, sammen med 1 stk 140mm) Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Hvis du bytter pin out på molex kontakten din til 5 volt så vil vifta gå på halv fart konstant. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Først må du vurdere om du har bruk for 4 vifter. Hvor mye varmeutvikling har du i kabinettet? Er det 2-3 kraftige grafikkort så trenger man kraftig kjøling, mens en vanlig PC kanskje ikke trenger kabinettvifter i det hele tatt. Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 19. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2010 Kun 1 stykk Radeon 4870 og 3-4 harddisker. En 930 uoverklokket. Klokker den nok i fremtiden en gang. Så da høres løsningen ut som å kutte ut den ene 140mm. Det er godt og kjølig i PCn slik den er nå, så kan helt garantert skru ned litt viftehastighet. Kan sjekke det med å bytte pin på molex som løsning istedet for å kutte den ene helt ut. Liker selvsagt at alle viftene kjører med i stille modus med rolig luftgjennomstrømning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå