Tvetefoto Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Tenkte det kunne være fint med en erfaringstråd for oss som har kjøpt dette kamera eller for de som vurderer dette kamera.. Tenkte vi kunne utveksle erfaringer, tips/trikk og vise noen bilder tatt med dette kamera.. Jeg kjøpte dette kamera på Japan Photo fredag, og er så langt veldig positivt overasket over egenskapene til dette kamera.. Endelig et kamera som jeg kan bruke da jeg ikke har med dslr'en og faktisk få gode bilder med. Detaljgjengivelse helt inn til siste pixel er det dessverre ikke veldig mange kompaktkameraer som gir.. Tommel opp for dette kamera :-) Edit: Skriveleif Endret 20. juli 2010 av SHPhoto Lenke til kommentar
Tvetefoto Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Virker som Samsung EX1, Canon G11, Canon S90 & Ricoh GR-III har en ting til felles: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1001&message=35091925 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Virker som Samsung EX1, Canon G11, Canon S90 & Ricoh GR-III har en ting til felles: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1001&message=35091925 Jeg er ikke overrasket om det stemmer. Selv om jeg mistenker at Samsung, Canon og Ricoh har egne varianter av samme basis-design. Men det kommer snart en ny generasjon hvis ryktene stemmer. Ryktene rundt G12 tilsier en back-lighted CMOS brikke. Fortsatt 10MP - det kan bli bra. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Jeg har vurdert å skaffe meg et kompaktkamera som supplement til speilrefleksen, og nå som EX1 er i butikkene ble valget ganske vanskelig. Alternativene jeg har sett på er Canon S90 og Panasonic LX3. Nå er LX5 og Canon G12 på vei, men jeg tror de blir litt for dyre for meg. EX1 ser ut som et kamera som er vanskelig å komme utenom i dette selskapet på grunn av den gunstige prisen. Er det noen av dere som har EX1 som kan melde om graverende feil dere eventuelt har oppdaget etter å ha tatt kamera i bruk? Er det noen aspekter ved betjeningen som irriterer, eller alt bare helt perfekt ned til minste detalj? Lenke til kommentar
Tvetefoto Skrevet 2. august 2010 Forfatter Del Skrevet 2. august 2010 Jeg har vurdert å skaffe meg et kompaktkamera som supplement til speilrefleksen, og nå som EX1 er i butikkene ble valget ganske vanskelig. Alternativene jeg har sett på er Canon S90 og Panasonic LX3. Nå er LX5 og Canon G12 på vei, men jeg tror de blir litt for dyre for meg. EX1 ser ut som et kamera som er vanskelig å komme utenom i dette selskapet på grunn av den gunstige prisen. Er det noen av dere som har EX1 som kan melde om graverende feil dere eventuelt har oppdaget etter å ha tatt kamera i bruk? Er det noen aspekter ved betjeningen som irriterer, eller alt bare helt perfekt ned til minste detalj? Ingen graverende feil, betjeningen er også veldig bra :-) Det er det beste kompakt kamera jeg har brukt.. S90 og LX3 synes jeg er under denne! Løp og kjøp ) Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Noen som har noen formening om videooptak på dette kamera sammenlignet med LX3 og LX5? Noe som tilsier at denne nye brikken som kanskje kommer vil være noe bedre egnet til videoopptak? EDIT: Ser EX1 ikke har mulighet for opptak i 720p som LX3 og LX5 har. Tror valget faller på en av dem da, selv med høyere prislapp. Endret 5. august 2010 av hardkjerne Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Da har Japan Photo fått min bestilling på EX1. Håper det ligger en hentelapp å venter i postkassen min når jeg kommer hjem fra jobb neste uke. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Nå har jeg fått testet EX1 litt, og må si meg meget fornøyd så langt. Betjeningsmessig er det bare èn liten ting som plager meg, og det er at jeg ikke kan velge funksjon på EV-hjulet. Blir fort vant til det, men det hadde vært greit å ha muligheten til å bestemme selv hva hvert enkelt hjul skal gjøre. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Kom over en særdeles grundig test av EX1. Desverre bærer språket i testen preg av at den er oversatt til engelsk, sannsynligvis med mye hjelp fra Google Translate. Testen gir uansett en grei oversikt over mulighetene med EX1. EX1 @ segadget.com Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Ny firmware til EX1 er nå tilgjengelig fra Samsung. Firmware ver.008261 Klikk på "Download" i menyen øverst på siden. Jeg oppdaterte mitt kamera i går, og har ikke merket noen stor forskjell. Det er dårlig med release notes fra Samsung, annet enn "improved system stabilization". Hvordan oppgradere firmware på EX1: Pakk ut zip-filen du lastet ned med nyeste firmware. Legg alle filene i roten på minnekortet. Sørg for at batteriet er fullt oppladet. Slå på kameraet, og oppdateringen av firmware vil starte automatisk. Følg veiledningen på skjermen. Når oppdateringen er ferdig, vil kameraet slå seg av automatisk. Slett oppdateringsfilene fra minnekortet før du slår på kameraet igjen. Slå på kameraet. Alle innstillingene dine vil nå være resatt til default. Test at alt fungerer som det skal. Ferdig! Husk at det ikke er mulig å downgrade firmware på EX1. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Noen som har kjøpt denne i en JP butikk? Usikker på hva JP tar for EX1 over disk, i nettbutikken tar de 2790kr. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Det var i alle fall over 3000 sist jeg sjekket. Kanskje nærmere 3500 faktisk om jeg husker rett? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Tenkte at den var i det prisområdet. Vil ha EX1, men det ser ut som prisen på LX5 kommer til å gå litt ned. Får vente litt. Har jo nettopp kjøpt Panasonic GF1, det får holde en liten måned eller to. Edit: Korteste lukkertid på bare 1/1500sek. er skikkelig amatør. Spesialt siden den har blender på f/1,8-2,4. EX1 skulle hatt minimum 1/4000sek. Endret 3. september 2010 av Haandværkaren:-/ Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Sjekket på vei hjem fra jobb, men kan ikke greie å huske nå om prisen var 3200 eller 3300. Var en av dem i alle fall (japanfoto, butikk). Lenke til kommentar
# offline Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Takk for info. Butikken var stengt da jeg var der for å hente en del plakater og for å sjekke pris. Post noen bilder tatt med EX1 hvis dere har. Lenke til kommentar
superrune2 Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Takk for info. Butikken var stengt da jeg var der for å hente en del plakater og for å sjekke pris. Post noen bilder tatt med EX1 hvis dere har. Endret 6. september 2010 av superrune2 Lenke til kommentar
superrune2 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Legger ved 2 nattbilder tatt med lang eksponering. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Har gjort meg kjent med EX1 og er ikke fornøyd med brukergrensesnittet. Jeg foretrekker Panasonic LX3/5. Merkelige valg på fireveisvelgeren. Framre hjul kun til EV. Er det ikke mulig å skru av den digitale zoomen?!! Jeg er usikker på om den er verdt 2800kr. Betalte heldigvis bare 2000kr. inkl. porto, ekstra batteri og lader. Det positive med den er skjermen, byggekvaliteten og gummigrepet. Lenke til kommentar
guppysvevn Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (Har hatt kameraet i en liten uke nå.) Husk at kameraet trenger et raskt minnekort når man lagrer i raw. Jeg vurderte å returnere kameraet pga uendelig treighet helt til jeg kom på å prøve et raskere kort (fra class 2 til class 6). Nå kan jeg ta to raw-bilder på rappen og vente en tre-fire sekunder til jeg kan ta neste bilde. Tidligere skrudde kameraet seg faktisk av mens det holdt på å lagre bilder, med resultat korrupt filsystem -- kameraet stod da og blinket i et par minutter kanskje. Ellers synes jeg det er et frustrerende, men givende kamera. Menysystemet tok litt tid å bli vant til -- hadde midlertidig byttet fra raw til jpeg, og da jeg skulle stille tilbake gikk ikke det, fordi en eller annen innstilling ikke kunne brukes i raw. Men hvilken? Tok meg noen minutter før jeg fant ut av det. Savner blinkende overeksponeringsvarsel, men kanskje jeg er for godt vant. Histogrammet virker brukbart. Ingen kontroll på støyfjerning ved bruk av JPEG. Tenk å kunne stille kroma- og luminans-støyfjerning separat, det hadde vært noe for de gangene jeg trenger en rask JPEG rett fra kamera. Jeg kan godt leve med kameraets begrensninger. Over gjennomsnittet god betjening og herlige raw-filer. (Men savner LX3'en min...) Lenke til kommentar
superrune2 Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Testet EX1 på nordlyset her om dagen. Ble ganske imponert av resultatet. F1.8, 16s , eksponering, iso200 og uendelig fokus. Skulle kanskje ønsket at kameraet hadde enda lengre eksponering (30sekunder). Legger ved 3 bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå