olavgb Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Datamaskinen er som sagt noen år gammel nå, den har det siste året stått på nesten 24/7 i en stue med masse støv grunnet bl.a. hund. Så en dag etter å ha stått opp var den skrudd av, selv om den sto på da vi la oss. Den ville da ikke starte eller reagere på noe. Lysene på hovedkortet lyser slik de alltid har gjort. Alle ledninger sitter ordentlig i, jeg har resatt bios, latt den stå avskrudd uten kabler i ca 1 døgn, støvsugd, koblet fra alt unødvendig(harddisk, lys, vifter, osv), prøvd å ta ut RAM for å høre om det kommer noen lyder fra bios(ingen lyd kom). Jeg har prøvd å jumpstarte strømforsyningen med å kortslutte den slik det er vist og forklart på en guide her på forumet. Da startet den et par ganger i et halvt sekund før den ble helt død igjen, dette med alt unødvendig koblet ut. Jeg målte også på de andre kontaktene slik det også var vist og forklart på den guiden. Det var enten ingenting eller alt for lave verdier stort sett over hele fjøla. Det er ikke strømkabelen til strømforsyningen, testet det ved å koble til en annen pc. Noen flere tips? Har ikke annen strømforsyning å teste med. Mvh Olav B, G Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Vel du har ett problem hvis ikke du har hardware du kan sjekke med. Endret 19. juli 2010 av Phyltre Lenke til kommentar
olavgb Skrevet 19. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2010 Ja, er klar over det Jeg har nå bestilt en ny psu som forhåpentligvis kan vekke litt liv i den, men om det er noen andre tips jeg kan teste før den blir sendt hadde det vært fint I tilfelle det er noe annet jeg kan gjøre for å få den til å funke uten ny psu, så kan jeg avbestille den og spare de pengene Mvh Olav B, G Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Høres veldig ut som en defekt PSU. Lenke til kommentar
olavgb Skrevet 22. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2010 Da har jeg fått den nye strømforsyningen! Koblet til alt igjen med den nye, skrudde på, men samme skjedde som det gjorde første gangen med den forrige strømforsyningen, altså det ser ut til at den ville starte i ca et halvt sekund før den skrur seg av. Med den gamle den dette første gangen, så var den helt død etter det, med den nye skjedde dette hver gang, altså det var noe liv i den selv om den stoppet ganske fort. Prøvde da å koble ut alt unødvendig igjen, og da funket det! Så koblet jeg til en og en ting, til jeg fant ut at det var noe med den innebygde elektronikken i kabinettet(lcd skjer, viftekontroll, osv) som sannsynligvis hadde kortsluttet og ødelagt strømforsyningen. Nå får jeg klare meg uten det, men det går bra Alt er da koblet til utenom dette Mvh Olav B, G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå