DeTomaso Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Billetter og hotell bestilt for fotballkamp i London 8. august... Tar med min sønn på 8 som har arvet sin fars United-lidenskap! :-) Vi to hele dager til å bruke til hva det måtte være, bare jeg og guttungen... Har lite erfaring med London og hva den har by på, men har lest meg frem til en del... Noen som har vært i Chessington? Og kan dere anbefale denne parken fremfor Thorpe (dersom dere har vært på begge)? Er det å anbefale å kjøpe billetter til disse parkene over internett? Ser i en annen Londontråd at det er noen som anbefaler dagskort fremfor Oyster card. Reiser min sønn gratis sammen med meg på disse billettene eller må han ha egne? Kommer man seg utenfor London (f.eks til Chessington med Oyster Card eller funker det bare for buss og bane i sentrale London? Har dere ellers tips til hva man kan gjøre i tillegg til å gå på kampen på søndag? Er det noen badeparker i London? (Kan ikke finne noen ved søk). Er Hamleys verdt et besøk eller er det bare en turistfelle? Tips mottas med stor takk. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Var selv i London med mine to sønner på 10 og knappe 8 i vår. Har ut fra det, en tidligere tur med podene og det vi ennå ikke har fått gjort disse anbefalingene. Hamleys - Et must for alle barn som besøker London. Personlig setter jeg meg med en kopp kaffe og lar podene sjekke ut de to øverste etasjene, før vi i fellesskap sjekker kjelleren (spill etc.) Science Museum - her finner du mye for både store og små gutter. Ikke prøv å få med alt, men "Opplevelsessenetert" bør dere får med. Gratis inngang og mye spennende i shoppen. Natural History Museum - Dinosaurer, fosiler etc etc. Absolutt verdt et besøk og midt i blinken for de fleste 8-åringer. Kanalbåt til Camden Lock Market - Det går båt fra Little Venice (gangavstand fra Paddington Station) langs Regents Park til Camden Lock Market. En rolig tur som anbefales, men muligens ikke det en vil gjøre første gang en er i London. Greenwich - Obeservatorie, Nullmeridianen, landsby og marked. Anbefaler båt ned og bane opp igjen, samt Foot Tunnel under Thamesen. Dette er en heldagstur. Tower of London - kronjuveler og hauger av historie. Omvisnging på Stadion - Alle de store klubbene tilbyr guidede omvisninger. Draktshopping - Om det er United som gjelder finnes det etter det jeg kjenner til ikke egen supportershop, men Soccer Scene og andre har det meste. Musikal - We Will Rock You, Løvenes Konge.... Junior bør i tilfelle ha en viss peiling på hva han går til. Mine ville ikke (før det var for sent selvfølgelig). Generelt sett anbefaler jeg at en tar seg god tid. London er en by en lett kommer tilbake til og mye av sjarmen er å rett og slett se på livet. Pub-lunch/-middag er også greit å få med seg. Fish & Chips på pub er i seg selv en liten opplevelse. Junior reiser gratis så lenge han er sammen med deg. Kjøp dagskort i papir. Det er enklere og sannsynligvis ikke dyrere enn Oystercard. Info om dette finner du på http://www.tfl.gov.uk/ Jeg utdyper så godt jeg kan om noe er uklart eller annet dukker opp. Reising med barn er alt for lite debattert her. Sam Endret 20. juli 2010 av SamBell Lenke til kommentar
DeTomaso Skrevet 19. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2010 Hei Sam. Tusen takk for informasjon :-) Hemleys og Science Museum blir nok prioritert den ene dagen. Vet du om det er verdt å ta turen innom Westfield Shopping centre? Eller er dette mer noe du tar med fruen på? Det viktigste er jo tross alt å finne butikker som "poden" har glede av å se/handle i og da får man kanskje nok med å dra på Hemleys? Har dere ellers noen erfaring med disse fornøyeksesparkene som finnes i og rundt London? Lurer også på hva som er fornuftig: - vi har god tid når vi kommer til Heathrow; bør vi ta buss, tog eller t-bane inn til London? Er det noe å se fra buss på vei innover eller er det mer fornuftig å komme seg kjapt til sentrum? Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 T-bane eller Expresstoget, er etter det jeg har lest, greieste måten å komme seg inn fra Heatrhrow. Expressen da selvsagt dyrest. Ettersom jeg flyr fra Bergen blir det via Gatwick.Jeg kuttet Westfield fra programmet på en femdagerstur og vil heller ta det med fruen.Hamleys er nok kremen for junior.Forbidden Planet kan også være aktuelt om han har litt "voksne" interesser. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Buss er mer pes enn moro, tube fra Heathrow funker, Heathrow Express er klart greiest. Det finnes mye fint å se fra bilvinduet i Storbritannia, men London er ikke stedet. Oyster Card er tingen, barnebillett for de under 12 om jeg husker rett. Chessington et al er helt greit, men ikke forvent noe mer enn du er vant med fra Norge; jeg ville heller fulgt forslaget om Greenwich for en dag ut av sentrum -- kan kanskje kombineres med Tower, når du først er såpass langt øst? Westfield er ikke noe spesielt i mine øyne, bare relativt stort. Hamley's og Science Museum er en solid kombinasjon; bodde i London selv da jeg var 8, det var med god margin favorittattraksjonene. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Oyster Card er tingen, barnebillett for de under 12 om jeg husker rett. Oyster Card eller dagskort blir omtrent det samme på en slik tur. OC: 1.80 per tur, max 5.60 (sone 1-2, off-peak) + 3.00 i depositum. Dagskort: 5.60 (sone 1-2, off-peak) http://www.tfl.gov.u...kets/14416.aspx Så lenge du reiser med (gratis) barn må du alltid gå gjennom den betjente porten. På et litt lenger opphold vil de ofte lønne seg med 7-dagerskort til 25.80, men alt avhenger selvsagt av hvor mye en reiser og for å gjøre det ekstra avansert får en rabatter (2 for 1) på en del steder/attraksjoner om en kjøper papirbillett/kort av jernbanen. Totalt sett dreier det seg uansett om småpenger. Grensene for alder er: < 5: Gratis 5-10: Gratis, må ha kort om de reiser alene 11-15: Gratis på bus og tram. Barnetakst på tube, tog, DLR og overground 16-18: Barnetakst med kort. Student: Reduserte priser med korthttp://www.tfl.gov.u...kets/14554.aspx Ikke glem at kortene (dags og OC) også fungerer på bussene. Endret 20. juli 2010 av SamBell Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Takk for korreksjon og utfylling, SamBell. OysterCard er delvis kjekt fordi det automatisk "bestemmer" om du trenger travel card, men det viktigste for min del er hvor mye mer effektivt det er -- men det er vel ikke særlig mange minuttene man sparer i løpet av en tur, strengt tatt. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Har en barn, som ikke har eget kort, vil det ta samme tid. Besparelsen blir eventuelt på dager med ferre turer enn 3,1 (5,6/1,80). Til gjengjeld er vil det ta tid å veksle inn restbeløpet på kortet når en skal dra. Som nevnt: Det er snakk om små forskjeller på en så kort tur. Lenke til kommentar
DeTomaso Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Hei igjen og takk for alle gode tips. Dersom man tar tuben fra Heathrow så er man jo ute i sone 6... Vil det fortsatt være det samme om man går for et Oyster Card eller papirbillett? Regner med at en papirbillett gjelder for 24 timer fra stempling/kjøp? Vi har funnet oss et hotell rett ved Kilburn Park hvor jeg ser at det også finnes en overground stasjon... Ser ut som om denne kan frakte oss nærmest Wembley, så dersom man kan benytte samme betalingsmiddel på disse togene som på tuben så vil det jo sikkert være greit å ta denne... Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Det koster ca 18£ med heathrow express til paddington. Dette lønner saeg helt klart tidsmessig om man bor i nærheten av stasjonen. Tuben tar over 50 minutter til samme sted, dog den koster mindre! Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Dersom man tar tuben fra Heathrow så er man jo ute i sone 6... Vil det fortsatt være det samme om man går for et Oyster Card eller papirbillett? Regner med at en papirbillett gjelder for 24 timer fra stempling/kjøp? Vil anta at OC vil lønne seg om du tar tuben fra flyplassen. Dagskortene funger 24 timer fra stempling ja. Du kan med andre ord kjøpe for to dager og bruke dem etterhvert. Kort og OC fungerer på Tube/Buss/Tram/DLR/Overground. OC på National Rail i tillegg. Om du går på Google Maps og trykker på stasjonene vil nettverket komme opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå