Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mine rettigheter i en Inkasso sak


Elwani

Anbefalte innlegg

Her er greia, jeg har fått feil informasjon hele veien i 5 måneder nå. Jeg brukte mastercarden min som et nød løsning når jeg hadde en regning på 1400 å betale som MÅTTE betales, og når jeg da skulle betale gjelda på MC igjen, gikk jeg til banken og sa jeg skulle betale, men da fikk jeg beskjed om at det måtte jeg gjøre på nettbanken.

Egentlig så skulle jeg ha fast trekk 20 hver måned fra bruks konto til MC hvis jeg hadde brukt MC, men denne feilet jo, en feil fra banken sin side forøvrig.

Og når jeg da logget inn på nettbank, fikk jeg ikke betalt regningen fra MC der heller, og gikk tilbake til banken hvor jeg fikk beskjed om at jeg måtte vente på regning i posten.

 

Her kommer hoved poenget: Jeg spurte banken om de hadde riktig adresse, og det hadde de ikke, så jeg ga de riktig adresse, dama i skranken oppdaterte den og sa at den også vil bli oppdattert direkte fra folkeregisteret.

 

Dette skjedde aldri ! (Jeg bor i en liten by,alle kjenner alle og de vet hvem jeg er i banken)

Jeg fikk regningene fra MasterCarden til en folkeregistrert adresse jeg hadde for 1 og et halvt år siden, har hatt 2 andre adresser etter det ! Og just for fun gikk jeg til den gamle adressa mi og sjekka postkassa (Var i en boligblokk med felles postkasse så jeg snoka ikke sånn sett:P), og der lå det 2 gamle regninger og et brev fra Lindorf med krav på 460kr ekstra i regningene.

 

hva slags krav har jeg her ? Har jeg noe å gå på i det hele tatt ? Alt det her er jo i teorien banken sin feil, fordi hvem gidder vel å gå å sjekke postkassa i den gamle hybeln sin ? Hvor jeg ikke har hatt adresse på 1 og et halv år..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Post huset sa seg frivillig til å sende rundt til offentlige etater som jeg hadde skrivd opp ang adresse endring.. Ingen andre en banken bruker den adressa lengere. Så jeg trodde jo da Posten hadde en ordning hos seg også da at hvis det var feil adresse så fant de ut av det uansett lissom.

Lenke til kommentar

Endret du adressen i folkeregisteret før eller etter du var i banken? Siden hun i banken sa at adressen ble oppdatert fra folkeregisteret vil adressen du gav de i skranken bli endret når de sjekket mot folkeregisteret.

 

De to gamle regningene (pluss brev fra Lindorff) du fant på din gamle adresse, gjalt disse MC-regningen?

 

Som ilpostino skrev, om banken sendte regningen(e) til den folkeregistrerte adressen din, og den var feil, har du en tynn sak.

Lenke til kommentar

Det beste du kan håpe på er at inkassatoren har gjort brudd med noe av det som står i inkassolovens §§9 og 10.

 

Utover det så er pålagt ved lov å melde flytting til folkeregisteret med mindre du bor på et annet sted som følge av studier hvis jeg husker rett, så saken din er relativt smal. Et gebyr på 490,- er heller ikke uhørt for et krav på 460,- er heller ikke uhørt når det originale kravet er på 20'000,-.

 

 

§ 9. Inkassovarsel og betalingsfrist

 

Før en inkassator kan sette i verk inkassotiltak, skal fordringshaveren eller inkassatoren

a) etter kravets forfall ha sendt skyldneren skriftlig varsel på papir om at inkasso vil bli satt i verk, og

b) i varslet ha gitt skyldneren en betalingsfrist som må ha løpt ut uten at beløpet er betalt.

 

 

Fristen for betaling etter første ledd skal være minst 14 dager regnet fra det tidspunkt da varslet ble sendt. Betalingen skal anses å ha skjedd innen fristen dersom betalingsoppdraget er mottatt av bank innen fristens utløp.

 

Endret ved lover 9 jan 1998 nr. 5, 25 juni 1999 nr. 46 (i kraft 1 juli 2000 iflg. res. 25 juni 1999 nr. 702), 21 des 2001 nr. 117 (i kraft 1 jan 2002 iflg. res. 21 des 2001 nr. 1475), 20 des 2002 nr. 106 (i kraft 1 jan 2003 iflg. res. 20 des 2002 nr. 1616).

 

§ 10. Betalingsoppfordring

 

Når et krav er mottatt til inkasso og betalingsfristen i inkassovarsel etter § 9 er løpt ut, skal inkassatoren sende skyldneren en skriftlig oppfordring på papir (betalingsoppfordring) om enten å betale eller å komme med innsigelser mot kravet innen en frist på minst 14 dager. § 9 andre ledd gjelder tilsvarende. Forhold som gir grunn til tvil om kravet er rettmessig, skal være vurdert før en betalingsoppfordring sendes.

 

Betalingsoppfordringen skal angi

a) fordringshaverens navn,

b) hva kravet gjelder,

c) kravets størrelse med særskilt angivelse av hovedkrav og tilleggskrav som krav på forsinkelsesrente og erstatning for inndrivingskostnader,

d) hvilken sats for forsinkelsesrente som i tilfelle er brukt og dato det er beregnet forsinkelsesrente fra,

e) at unnlatt betaling kan føre til ytterligere kostnader for skyldneren og til rettslig inndriving, og

f) retten til å kreve nemndsbehandling etter § 22, dersom kravet blir inndrevet av et foretak som driver inkassovirksomhet i medhold av bevilling etter § 5 første eller tredje ledd.

 

 

Fullstendige opplysninger som nevnt i andre ledd bokstavene c og d er det ikke nødvendig å gi dersom beregningen av kravet er særdeles omfattende. Samlet krav må likevel alltid oppgis, og det må opplyses at en fullstendig oppstilling vil bli gitt ved forespørsel.

 

Varsel om rettslig inndriving som nevnt i andre ledd bokstav e kan isteden sendes som et særskilt senere varsel med en egen betalingsfrist på minst 14 dager. § 9 andre ledd gjelder tilsvarende.

 

Endret ved lover 11 juni 1993 nr. 83, 21 des 2001 nr. 117 (i kraft 1 jan 2002 iflg. res. 21 des 2001 nr. 1475), 20 des 2002 nr. 106 (i kraft 1 jan 2003 iflg. res. 20 des 2002 nr. 1616), 17 juni 2005 nr. 83 (i kraft 1 jan 2006 iflg. res. 17. juni 2005 nr. 624).

Lenke til kommentar

Jeg gikk i banken i mai, og spurte om dette, altså sirka 3mnd etter at jeg har byttet adresse i folkeregisteret.

 

Syns det er urimelig å sende meg inkassokrav pga at banken har gjort feil og sendt regninger til feil adresse.

Det skal også sies at min nåværende adresse, er 2 gang jeg har oppdatert i folkeregisteret etter at jeg flyttet fra adressen regningene kom til. Altså jeg har bodd 2 forskjellige steder begge gangene har jeg byttet adresse i folkeregisteret, og forde så klarer ikke banken å få ting riktig.

Lenke til kommentar

Hvis du gikk i banken og endret til riktig adresse før første regning ble sendt (og din folkeregistrerte adresse også var rett på dette tidspunktet) er det banken som har gjort en feil. Det som derimot høres litt rart ut er at Lindorff også har sendt til feil adresse. De har sikkert fått adressen av banken sammen med oppdraget, men jeg trodde inkassoselskaper ofte benyttet folkeregistrert adresse for å unngå feil adresse.

 

Hva sier banken i denne saken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...