Ghosterix Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Jeg vurderer å registrere et domenenavn, men vet ikke helt hva jeg skal gå for. Egentlig kunne jeg ha behov for å bruke Å i domenenavnet, men er litt usikker på hvordan dette fungerer. Det skal jo være blitt tillatt, men fungerer dette i praksis? At adressen er aksesserbar fra utland er ikke så interessant. Domenet skal også brukes til mail. Noen som har erfaringer? Lenke til kommentar
alfern Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Det er åpnet for æ, ø og å i domener, så det går selvfølgelig an å registrere dette. Så lenge brukerne som skal besøke domenet får skrevet inn adressen, er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Om det er snakk om .com/.net domener så vil ikke disse virke i gamle browsere eller på mail grunnet at dette blir støttet via ett iNavi plugin til windows. om det virker på noe annet enn windows veit jeg ikke da jeg ikke har testet. er det .no domene så er jeg usikker på korleis kompatibiliteten blir, mail vil det bli problem med da jeg i hvertfall aldri har vert borti mail server programvare som ikke nekter deg å bruke "sære" tegn i til adressen. -- Rasmus Fauske Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Har noen ett eksempel på en side med æ, ø eller å? Jeg er overrasket over at jeg ikke finner noe på www.øl.no... Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 førde.com .no er det ikke mulig å registrere domener med ÆØÅ i enda. -- rasmus Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Kommer ingenting fram på www.førde.com . Er domenet bare opptatt og at det ikke er noen sider inne der nå? Eller må jeg ha noe ekstra for å se æ,ø,å sider? Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Det som er problemet med domener med æøå i det funker ikke alltid for alle, kommer alt ann på om dem står bak noen proxy/transparent proxy, browseren, os osv. m.a.o. er domener med æøå i waste. Eneste jeg har vert borti som har en brukbar løsning på det er på .nu domener men da er det kunn snakk om web og som ett "ekstra" domene til siden din. -- rasmus Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 prøv www.øl.com Kommer ikke noe. Har prøvd i IE 6 og Opera 7. Er det bare meg eller? Husk å ikka la dere spore av topicen her :smile: Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 prøv www.øl.com Virker ikke her men så sitter jeg bar en Border Manager proxy :/ Lenke til kommentar
Ghosterix Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 så konklusjonen blir altså at siden jeg skal bruke domenet til både web og mail kan det være greit å holde seg unna domenenavn med æ,ø,å..? Det kan vel kanskje uansett være det tryggeste enda en stund..til det blir mer vanlig/kompatibelt med spesialtegn i domenenavn. Forøvrig vurderer jeg å finne et nytt område å legge web/mail på og har da vurdert www.b-one.nu som en kandidat. Noen med bedre forslag? Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Tror det var rett konklusjon ja. b-one skal funke greit det, eneste negative er at dem ikke tilbyr smtp server for kundene sine. Easyisp.no har også fint tilbud til private inkl. com/net eller org domene for 800kr pr år (inkluderer mysql, epost osv). -- rasmus Lenke til kommentar
sim Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 syns jeg hørte noe en gang at man ikke kunne ha æ, ø og å i mail adresser grunnet et eller annet (husker ikke grunnen). Men dette er jeg usikker på , kan kanskje se om jeg finner ut hva jeg hørte den gangen. Men det var på tide at man kan registrere æ, ø og å i domenenavn. Endelig kan vi lage domener som er noenlunde skjermet fra omverden Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Jeg vurderer å registrere et domenenavn, men vet ikke helt hva jeg skal gå for. Egentlig kunne jeg ha behov for å bruke Å i domenenavnet, men er litt usikker på hvordan dette fungerer. Det skal jo være blitt tillatt, men fungerer dette i praksis?At adressen er aksesserbar fra utland er ikke så interessant. Domenet skal også brukes til mail. Noen som har erfaringer? Jeg vil påstå at om du registrerer et domenenavn med æøå så får du ikke et domenenavn, men kun en web adresse. Du kan ikke bruke "domenet" til f.eks mail, hostnavn osv. Det de har gjort er at de som skal se sidene må ha en plugin. Dette er etter min mening en dårlig løsning. Bind (dns server) har ettersom jeg vet integrert støtte for æøå, sånn at det i teorien er mulig med ekte domener med æøå, men problemet er at det er vanskelig å gjenomføre siden da alle dns servere måtte oppgraderes for at det skulle funke. Enda vanskeligere blir det nå som den pluginen er kommet så.. Dårlig valg mener nå jeg! Gå for et vanlig domenenavn du! Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Er det uansett noe poeng i å bruke norske bokstaver!? Hva med resten av verden som ikke bruker ÆØÅ? Hvordan kommer de seg inn på en slik side uten å måtte gå igjennom søkemotorer og andre linker? Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Er det uansett noe poeng i å bruke norske bokstaver!? Hva med resten av verden som ikke bruker ÆØÅ? Hvordan kommer de seg inn på en slik side uten å måtte gå igjennom søkemotorer og andre linker? Der sier du noe jeg ikke har tenkt over. Du har et bra poeng der som jeg ikke har noen smart løsning på. Men er fint for sider som ikke skal brukes utenfor norge. Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 æøå-domenenavnene fungerer ved at det blir lagt inn et domene i DNS i formatet xn--<kodet versjon av navnet>.no, der den kodede varianten bare inneholder de første 26 bokstavene, tall og bindestrek. Det er nettleseren som må oversette til dette formatet før den spør om adressen. I teorien kan man gi dette domenet til folk, men er selvsagt litt upraktisk, siden ikke det blir spesielt enkelt å huske... http://www.norid.no/regelverk/forslag/idn-...2003-02-18.html Lenke til kommentar
LuciFear Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 prøv www.øl.com Var det ikke Carlsberg som registrerte det domenet? Er rimelig sikker på at jeg har vært innpå der før, men det funka ikke nå.. Lenke til kommentar
Dan-Ove Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 æøå domener ble lagt ut for salg for en stund siden.. alle som var interresert kunne da regge seg og så skulle det være en loddtrekninf om hvem som vant/fikk de... Tror ikke det har vært noen avgjørelse ennå... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå