gulnisse Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Var litt usikker på hva jeg skulle kalle denne tråden, men skal hvertfall prøve å forklare hva jeg mener her: Jo, jeg satt og spilte litt på mobilen her i dag, et spill som heter Tower Bloxx. Kan prøves her: http://www.addictinggames.com/towerbloxx.html Poenget er at man skal bygge tårn på et oppmerket kvadrat som igjen består av 5 ganger 5 mindre kvadrater. Hvert av disse små kvadratene kan innholde ett tårn. Det er fire ulike typer tårn, blå, rød, grønn og gul. De blå er dårligst, og de gule er best. Det er visse regler for hvor man kan bygge hvert av disse tårnene. Disse er som følger: Blått tårn kan bygges overalt, rødt tårn må ha ett blått tårn som nabo, grønt tårn må ha både er blått og et rødt tårn som nabo, og gult tårn må ha en av hvert tårn som nabo. Et ”nabo” tårn kan bare står rett horisontalt eller vertikalt for den aktuelle ruten, ikke diagonalt, så hver rute kan maks ha 4 "naboer". Jeg tenkte litt på hvordan den ultimate oppsettet av slike tårn hadde sett ut , og tenkte det kunne være gøy å pørøve å skrive litt kode for å finne ut dette. Så kort oppsummert er det jeg ønsker å gjøre å lage et program som finner den beste plasseringen med tanke på å få flest mulig av den beste (gule) tårn. Selv om det i spillet er mulig å rive tårn underveis så alle tårnene ikke lenger oppfyller alle krav, ønsker jeg ikke å ta hensyn til dette. Altså jeg vil finne den kombinasjonen av tårn på 5 ganger 5 ruter som alle er lovlig plassert i samme øyeblikk med tanke på reglene over. Er dette mulig å gjøre med PHP? Kan noen gi meg litt hjelp og veiledning i riktig retning for hvordan tankegangen bak noe sånt blir og hvordan man kan starte? På forhånd takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå