Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Depresjon og bruk av SSRI

Gjest gjest_asdf

Anbefalte innlegg

Gjest gjest_asdf

Jeg har i en lengre periode vært plaget av depresjoner. Dette gjør det vanskelig for meg å fungere når det påvirker min motivasjon som fører til stress som igjen fører til depresjon. Det er enkelte dager jeg har det helt fint mens andre dager har jeg store problemer med å gjøre noe som helst, jeg blir deprimert og klarer ofte ikke gjøre noe annet enn å legge meg og fortape meg i negative tanker. Jeg er likevel ganske sikker på at jeg ikke lider av bipolar lidelse eller andre sterke psykiske lidelser. Jeg er ikke så deprimert at jeg får sterke selvmordstanker, men jeg innrømmer at tanken på det [død] gir meg en fristende og beroliggende følelse om pause og avbrekk. Jeg er heller sannsynligvis ikke "tøff" nok til å ta en slik sak i mine egne hender. Nå er jeg ganske lei av disse følelsene, de dominerer store deler av hverdagen min når de oppstår. Jeg har i det siste lest om anti-depressiva og kom over "ssri". Dette er mine spørsmål:

1. Hva må jeg gjøre for å få fatt på dette?

2. Hva slags effekt kan jeg forvente meg? Hvor store er doseringene?

3. Hva koster dette meg? Jeg har ikke fryktelig mye penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Milde til moderate depresjoner skal behandles med samtaleterapi, og først hvis det ikke fører frem skal en supplere med medikament. Samtaleterapi utføres hos spesialist i psykiatri eller hos psykolog. Fastlegen kan som regel ikke tilby slik behandling.

Det er leger som skriver ut medisiner, så om du trenger det, må du gå til fastlegen din. Dosering avgjører i hvert enkelt tilfelle. Legen vil også fortelle deg hva medisinene koster.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...