Botryllus Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Ok gutter, nå trenger jeg deres hjelp igjen! Har fått tilbud om å kjøpe deler fra en kompis som skal skifte ut maskineriet. Det jeg ikke visste fra før var at jeg kan få problemer med å installere windows XP'en min igjen, og at jeg evt må reinstallere alle programmene mine når hovedkort skiftes. Det var litt bummer, men la gå. Grunnen til at jeg vil ha deres mening er at jeg ikke vil gå igang med masse slikt styr om det ikke er verdt investeringen. You get? Her er det han har notert at han har: HK DG43NB S775 med Core2Duo E8500 3.16 GHz og 4 Gb DDR2 800 Mhz. Nypris 29/8-09 kr.3287 I tilleg får jeg et skjermkort jeg ikke har navnet på enda, men det skal være godt nok til mitt bruk inkl lett spilling. Får pakken til en tredjedel av prisen. Er dette tilbudet å gå for? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Høres rimelig greit ut syns jeg. Det er samme cpu som jeg sitter på og selv om den begynner å dra på åra er det en god cpu som parret med et dugelig skjermkort fremdeles henger med på nye spill. Lenke til kommentar
Botryllus Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Høres rimelig greit ut syns jeg. Det er samme cpu som jeg sitter på og selv om den begynner å dra på åra er det en god cpu som parret med et dugelig skjermkort fremdeles henger med på nye spill. Takk! Mener han nevnte at den CPU'en var dugelig. får vel satse på dette da, om der ikke kommer noen innvendiger fra andre her. Endret 28. juli 2010 av Botryllus Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Jeg har som sagt samme cpu og et 8800GTS/640Mb grafikkort og det drar f.eks Risen som er et av de tyngre spillene om kom i fjor helt knirkefritt, det samme med Dragon Age Origins. Hvis vi snakker Bad Company 2 o.l så måtte jeg nok muligens byttet til f.eks ett HD 5770/5850 men det skulle være nok for å dra det også. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Tom's hardware's graphics charts. Du bør først sammenligne det grafikkortet du har med det grafikkortet du får her på Tom's hardware's excellente skjermkortsammenligner Det nye kortet bør ha minst 50% bedre ytelse enn det gamle synest eg Også bør du sjekke hva du må betale for nye deler som tilsvarer de kompisen din skal selge. Det kan hende prisene har gått så mye ned siden han kjøpte de at du kan kjøpe nye deler for samme prisen som han tilbyr deg. Og da er det ett jævlig dårlig tilbud Prosessorer som for ett år siden kostet 2000kr koster gjerne 500kr nå... Eg ville betalt maks 50% av nypris for tilsvarende deler i dag. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Han sier jo 1/3 av orginalsummen og det burde det strengt tatt være verdt. Litt over 1000kr for komplett hovedkort og skjermkort kan ikke være ille, spesielt med tanke på at det er en brukbar plattform. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Han sier jo 1/3 av orginalsummen og det burde det strengt tatt være verdt. Litt over 1000kr for komplett hovedkort og skjermkort kan ikke være ille, spesielt med tanke på at det er en brukbar plattform. Det kommer helt ann på kva tilsvarende nytt utstyr koster idag. Det kan hende hun kan kjøpe tilsvarende deler billigere i butikken. Da er originalsummen revnende likegyldig Endret 28. juli 2010 av Dragavon Lenke til kommentar
Botryllus Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Har allerede vært inne og kikket kjapt over prisene, og den summen han ga er ca det mitt elendige mattehode fikk til at det vil koste idag. Det er kun snakk om 1 år gamle saker. Skal se over alt for sikkerhets skyld. Får også teste alt sammen før jeg bestemmer meg, men kvier meg til alt styret med reinstallering og windowsproblemer om det er en helt molbo pakke. Og dere... Ikke at det egentlig spiller noen rolle, men jeg er en hun. Endret 28. juli 2010 av Botryllus Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Har allerede vært inne og kikket kjapt over prisene, og den summen han ga er ca det mitt elendige mattehode fikk til at det vil koste idag. Det er kun snakk om 1 år gamle saker. Da er det ett bedritent tilbud! Nye deler til samme pris med ny garanti er ett mye bedre kjøp Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Fantastisk godt poeng. Ja, da er det ikke mye å slå på ræva for. Jeg burde egentlig sett den der. Beklager så meget for brøleren. Lenke til kommentar
Botryllus Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Tom's hardware's graphics charts. Du bør først sammenligne det grafikkortet du har med det grafikkortet du får her på Tom's hardware's excellente skjermkortsammenligner Det nye kortet bør ha minst 50% bedre ytelse enn det gamle synest eg Også bør du sjekke hva du må betale for nye deler som tilsvarer de kompisen din skal selge. Det kan hende prisene har gått så mye ned siden han kjøpte de at du kan kjøpe nye deler for samme prisen som han tilbyr deg. Og da er det ett jævlig dårlig tilbud Prosessorer som for ett år siden kostet 2000kr koster gjerne 500kr nå... Eg ville betalt maks 50% av nypris for tilsvarende deler i dag. Takk for lenke til grafikkortoversikt! Skal ta en tidd når jeg får navnet. Han vil selge delen til halv pris og jeg ikke tar dem til 1/3. Men, skal som sagt kikke litt nøyere på priser før jeg tar en endelig avgjørelse. Har allerede vært inne og kikket kjapt over prisene, og den summen han ga er ca det mitt elendige mattehode fikk til at det vil koste idag. Det er kun snakk om 1 år gamle saker. Da er det ett bedritent tilbud! Nye deler til samme pris med ny garanti er ett mye bedre kjøp Oi oi oi... rolig nå! Den summen han oppga er det han KJØPTE det for! Jeg får det for en tredjedel. Beklager at jeg ordla meg dårlig! Fortsatt et dårlig tibud? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Det beløpet han kjøpte ting for for ett år siden er helt uinterresant, det som bestemmer prisen på brukt hardware er nyprisen på tilsvarende utstyr i dag. Du sier at butikkprisen idag er omtrent det samme som du skal få kjøpe ett år gammelt utstyr for. Det mener eg er lureri, eg ville i beste fall gitt 2/3 av butikkpris. Lenke til kommentar
Botryllus Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Det beløpet han kjøpte ting for for ett år siden er helt uinterresant, det som bestemmer prisen på brukt hardware er nyprisen på tilsvarende utstyr i dag. Du sier at butikkprisen idag er omtrent det samme som du skal få kjøpe ett år gammelt utstyr for. Det mener eg er lureri, eg ville i beste fall gitt 2/3 av butikkpris. Kikket på nett nå og kom til ca 3200 for samme pakken idag. Da får jeg det for 1000. Prisen har altså ikke sunket nevneverdig. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Da har eg misforstått litt Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Det er vel strengt tatt ikke lureri. Det er mange som ikke tenker på at prisene synker over tid og dermed foregner seg en smule. Det ser vi jo hele tiden på Finn,Qxl og bruktmarkedet her på HW. Opplys ham om dagens priser så detter vel den 1/3 dels prisen til dagens nivå også, hvis ikke kan han jo bruke utstyret som bokstøtte eller ei fancy skjærefjøl. Lenke til kommentar
Botryllus Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Da har eg misforstått litt Hehe, ja vi var litt på skeive her en stund. Fint vi fant utav det til slutt. Jeg ordla meg litt knotete. Det er vel strengt tatt ikke lureri. Det er mange som ikke tenker på at prisene synker over tid og dermed foregner seg en smule. Det ser vi jo hele tiden på Finn,Qxl og bruktmarkedet her på HW. Opplys ham om dagens priser så detter vel den 1/3 dels prisen til dagens nivå også, hvis ikke kan han jo bruke utstyret som bokstøtte eller ei fancy skjærefjøl. Ey, ikke mobb kameraten min! :!: Er sikker på at han er helt med på å ta hensyn til dagens priser. Han ville egentlig at jeg skulle foreslå pris, så no worries! Snill fyr! Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Det er bare det at her på formuet er vi veldig på vakt overfor for folk som forsøker å selge brukt datautstyr til urealistiske priser Eg har for eksempel sett at folk har kjøpt en PC for 25k. Så vil de selge den brukt 4 år senere, og mener at 15k er en rimelig pris. For folk som ikkje følger med på datatutstyr, og for alt annet enn datautstyr så er jo det egentlig en grei reduksjon. Problemet er bare at etter 4 år kan du kjøpe en bedre PC ny i butikken for 5k, og da er det helt på jordet å forlange 15k for den brukte Og slikt finner du hver uke på Finn.no :!: Lenke til kommentar
Botryllus Skrevet 29. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2010 Det er bare det at her på formuet er vi veldig på vakt overfor for folk som forsøker å selge brukt datautstyr til urealistiske priser Eg har for eksempel sett at folk har kjøpt en PC for 25k. Så vil de selge den brukt 4 år senere, og mener at 15k er en rimelig pris. For folk som ikkje følger med på datatutstyr, og for alt annet enn datautstyr så er jo det egentlig en grei reduksjon. Problemet er bare at etter 4 år kan du kjøpe en bedre PC ny i butikken for 5k, og da er det helt på jordet å forlange 15k for den brukte Og slikt finner du hver uke på Finn.no :!: Dere er snill som passer på meg, hehe! Kjempeviktig poeng du har, og sikkert veldig mange som ikke tenker på dette når de kjøper brukt. Har du fått med deg hvor mye brukte Apple maskiner går for? Det er jo helt vilt! Hva er grunnen til dette egentlig? Når det kommer til datakomponenter, så går jo utviklingen så fort og prisene synker så drastisk at det nesten er skummelt å kjøpe noe. Man kan vente to år til og hele tiden få noe mye bedre til samme eller lavere pris. Litt hektisk å begynne å gruble på slikt! For min del er det nå slik at økonomien ikke tillater full oppdatering. Hadde jeg sittet på 6k kunne jeg fått en helt ny pc som går for 3 ganger så mye på markedet. Kjenner en som jobber for .... osv. Nå handler det bare om å få litt med futt i kassen når jeg jobber med tunge programmer foreløpig, og da kan jeg ikke speide for langt ut i den perfekte datahorisonten. Så... nå vet du/dere hvilket tilbud jeg har fått, og hvilke komponenter jeg har fra før. Jeg lurer fortsatt på om dere tror denne pakken vil gi en såpass merkbar forbedring i hastighet at det er verdt å bale med det. Jeg trenger virkelig ikke noen supermaskin, bare en som funker godt til det jeg skal ha gjort. What do you think? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Som sagt så sitter jeg selv på en maskin med en E8500 og det mangler overhodet ikke krefter i den selv til de tyngste oppgavene. Det er jo sånn at nordmenn er teknofriker og oppgraderer så fort det kommer noe nytt på markedet selv om det overhodet ikke er noe poeng i det for de fleste. Spør du meg så holder jeg på uttalelsen over om å kjøpe den pakka fra kompisen din. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Jeg lurer fortsatt på om dere tror denne pakken vil gi en såpass merkbar forbedring i hastighet at det er verdt å bale med det. Jeg trenger virkelig ikke noen supermaskin, bare en som funker godt til det jeg skal ha gjort. What do you think? Slå til Prisen er helt ok, nå når vi har forstått hverandre Opgraderingen vil være ett kvantesprang i forhold til det du har idag. Spesielt det å gå fra 1GB til 4GB ram gjør enorm forskjell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå