Gå til innhold

Vurderer oppgradering av PC. Hva må jeg ut med?

Anbefalte innlegg

Ble tipset om søke hjelp her. :)

Vurderer altså å oppdatere maskinen, men har en smal lommebok og har overhodet ikke tenkt å være snobbete. Bruker maskinen i hovedsak til grafisk arbeid dvs Photshop, Illustrator og Indesign. Merker at maskinen sliter når den kjører alle 3 programmene parallelt.

Savner å kunne spille spill som ikke krever så mye, type Telltale Games Sam & Max, Puzzle Agent, oppdatert Monkey Island og den slags sjarmerende eventyr/puslespill. Kommer aldri til å spille spill av typen WOW etc.

Arvet for litt siden et skjermkort av typen GeForce 7900 GT/GTO, men så snart jeg kjører fullskjerm går alt i fistel og skjermen viser bare striper. Har av og reinstallert drivere til den store gullmedaljen, og må nok bare innse at det er noe galt med enten skjermkortet eller hovedkortet som gjør at dette ikke funker...

Nå skal det sies at jeg langt fra er noen ekspert på data, så når jeg nå skal prøve å ramse opp hva som befinner seg i kassen, så kan det være jeg tar med helt meningløse opplysninger og utelater avgjørende elementer. :blush:

Her er det jeg vet:

Windows XP Service Pack 3

AMD Athlon(tn) 64 prossesor

CPU 3500+

2,21 GHz 1,0 GB RAM

Nettopp skiftet PSU til Corsair vx550w

Ett år gammel 450gb harddisk som jeg ønske å beholde(WD5000aaks-75a7b0)+ Ekstern Lacie 1TB

Lydkort E-MU 0404 Ønsker å beholde dette.

Helt ny skjerm: Eizo FlexScan s2433WE S-PVA panel. Ergo ingen optimal spillskjerm, men super til foto!. ;)

Så... hva mer må jeg ramse opp for at noen skal kunne gi meg noen råd?

Takker på forhånd for tips og hint!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør kjøpe CPU, hovedkort, minne og skjermkort. Ca 4-5000,- koster det deg feks denne pakken til ca 3400,- og et skjermkort. Skjermkortet trenger ikke å være ekstremt me bør støtte DX11 feks HD5670 til ca 700,-.

Du hadde selvsagt fått et kjempeløft med AMD Athlon x4 635 til 925,- pluss hovedkort AM3 til 565,- og 4 GB DDR3 til 899,-. Sammen med skjermkortet over blir det ca 3100,-. Dette gir noe dårligere ytelse enn Intels i5 750 men passer godt til ditt formål.

Endret av jornboss
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør kjøpe CPU, hovedkort, minne og skjermkort. Ca 4-5000,- koster det deg feks denne pakken til ca 3400,- og et skjermkort. Skjermkortet trenger ikke å være ekstremt me bør støtte DX11 feks HD5670 til ca 700,-.

Du hadde selvsagt fått et kjempeløft med AMD Athlon x4 635 til 925,- pluss hovedkort AM3 til 565,- og 4 GB DDR3 til 899,-. Sammen med skjermkortet over blir det ca 3100,-. Dette gir noe dårligere ytelse enn Intels i5 750 men passer godt til ditt formål.

Wow, tusen takk for hjelp Jornboss! Med linker og det hele, me likes! :thumbup:

Fryktet at jeg måtte opp i noen tusen ja.. Hadde ikke anelse på hva slikt koster. Er vel bare å sette igang å spare da! :yes:

Klarer jeg å skifte ut og montere selv tror du? Mestret å skifte strømforsyning, men har aldri vært borti CPU og hovedkort. Er det kompliserte greier for en som liker å "prøve selv først"?

Lenke til kommentar

Det er ikke veldig komplisert. Pass på at all strøm er koblet vekk, og at du jorder deg enten ved å ta på kassa, eller kjøpe en antistatisk armlenke som du kobler deg fast i kasse med.

Det finnes også mange fine videoer rundt om som viser deg the basics ved slike monteringer.

Lenke til kommentar

Når du klarte å bytte strømforsyning så klarer du å bytte hovedkort også :thumbup:

Bare vær obs på plassering av støtter for hovedkort, at ikkje hovedkortet tar borti kabinettet noen andre steder enn festehullene, da kan du kortslutte det :whistle:

Forresten ett veldig godt valg av ny strømforsyning :yes:

Eg synest Jornboss's AMD oppsett ser veldig bra ut for deg, det vil gi mange ganger bedre ytelse enn du har idag for lite penger.

Lenke til kommentar

Det er ikke veldig komplisert. Pass på at all strøm er koblet vekk, og at du jorder deg enten ved å ta på kassa, eller kjøpe en antistatisk armlenke som du kobler deg fast i kasse med.

Det finnes også mange fine videoer rundt om som viser deg the basics ved slike monteringer.

Takk for tips! Dette har jeg jo hørt om før når jeg tenker meg om, men det var ikke i tankene da jeg skiftet strøm... Burde jeg vært jordet da også?

Lenke til kommentar

Når du klarte å bytte strømforsyning så klarer du å bytte hovedkort også :thumbup:

Bare vær obs på plassering av støtter for hovedkort, at ikkje hovedkortet tar borti kabinettet noen andre steder enn festehullene, da kan du kortslutte det :whistle:

Forresten ett veldig godt valg av ny strømforsyning :yes:

Eg synest Jornboss's AMD oppsett ser veldig bra ut for deg, det vil gi mange ganger bedre ytelse enn du har idag for lite penger.

Takk for atter gode råd!

Hehe, fikk helt sjokk når jeg åpnet esken med Corsairen! Trodde jeg hadde kjøpt en boks som bare skulle plugges i med en ledning og vips!:blush: Løste virrvarret vet å skifte en og en ledning før jeg tok ut gamlestrømmen, og fotograferte (etter tips) alt sammen før jeg gikk til verks just in case. ;) Må innrømme at jeg var fryktelig stolt når alt virket på første forsøk etterpå, og det ga altså mersmak!

Lite penger? Alt er relativt... Antar at dette er det rimeligste jeg slipper unna med, eller?

Lenke til kommentar

Datadeler er særs lite glad i statisk elektrisitet, derfor så skal man lade seg ut ved å ta på en ulakkert del av kabinettet før man håndterer deler. Hvis man har en armlenke så vil kan være konstant forbundet til kassa slik at man er helt sikker på at man ikke ødelegger noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Datadeler er særs lite glad i statisk elektrisitet, derfor så skal man lade seg ut ved å ta på en ulakkert del av kabinettet før man håndterer deler. Hvis man har en armlenke så vil kan være konstant forbundet til kassa slik at man er helt sikker på at man ikke ødelegger noe.

Skjønner... Men håper og antar at siden alt virker tipp topp etter at jeg skiftet til Corsairen, så har jeg unngått skader så langt?

Lenke til kommentar

Skjønner... Men håper og antar at siden alt virker tipp topp etter at jeg skiftet til Corsairen, så har jeg unngått skader så langt?

Ja det er ingen skader foreløpig. Strømforysningen er nok den mest solide komponenten inni en datamaskin med tanke på statisk elektrisitet. Etter min erfaring er trenger du streng tatt ikke armbånd. Det holder med å holde på kabinettet noen ganger til å lade ut den lille stømmen du har i kroppen. Du må jo også bruke huet å ikke montere alt sammen på et ullteppe ect. Prøv å hold fingrene på kantene/ hjørnene av komponentene, da er du safe.

Endret av Slaps'ærn
Lenke til kommentar
Lite penger? Alt er relativt... Antar at dette er det rimeligste jeg slipper unna med, eller?

For endel år siden så kjøpte eg en PC med 8MB ram. De 8MBene kostet den gang 5800kr (1993) :!:

Så i overkant av 3k for en komplett oppgradering synest eg er lite ja :D

Men eg setter opp en minimumsoppgradering til deg eg:

Hovedkort med integrert skjermkort, 550kr.

4GB Corsair ram, 900kr

AMD Athlon II X2 dobbelkjerneprosessor, 500kr

Altså ca 1950kr +porto. Her kan du oppgradere med en raskere prosessor og ett skjermkort senere dersom du ønsker det. Men ytelsen vil være langt over det du har idag uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For endel år siden så kjøpte eg en PC med 8MB ram. De 8MBene kostet den gang 5800kr (1993) :!:

Så i overkant av 3k for en komplett oppgradering synest eg er lite ja :D

Men eg setter opp en minimumsoppgradering til deg eg:

Hovedkort med integrert skjermkort, 550kr.

4GB Corsair ram, 900kr

AMD Athlon II X2 dobbelkjerneprosessor, 500kr

Altså ca 1950kr +porto. Her kan du oppgradere med en raskere prosessor og ett skjermkort senere dersom du ønsker det. Men ytelsen vil være langt over det du har idag uansett.

Heh, ja det satte jo ting litt i perspektiv! :whistle:

Tusen takk for lenker! Kjenner jeg meg selv rett, så vil jeg nok satse på en av de litt dyrere pakkene når det kommer til stykket. Sparebøssen er herved satt frem. :D

Lenke til kommentar

Det som er mest tricky med selvbygging av pc er vel å få montert kjøler med kjølepasta riktig på prosessoren. Dersom man ikke sørger for skikkelig kontakt her, kan det bli høye temperaturer ...

Men legg merke til at den pakkeløsningen som Jornboss lenker til først, kommer med kjøler ferdig montert - så slipper man å tenke på det. Følger med antistatisk armbånd til og med - omtenksomt av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er mest tricky med selvbygging av pc er vel å få montert kjøler med kjølepasta riktig på prosessoren. Dersom man ikke sørger for skikkelig kontakt her, kan det bli høye temperaturer ...

Men legg merke til at den pakkeløsningen som Jornboss lenker til først, kommer med kjøler ferdig montert - så slipper man å tenke på det. Følger med antistatisk armbånd til og med - omtenksomt av dem.

Hei igjen Thomit!

Ja, leste det om kjølepastaen faktisk, at den var ferdig montert, og tenkte: hmm... Hva er kjølepasta? :hmm:

Tror uansett at jeg går for pakken i mellomsjiktet, og det blir en stund til den er i hus. Må jo finnes instrukser eller videoer rundtom, hvis ikke har jeg en datakyndig i familien. :)

Tusen takk for tipset, skal huske at dette er kritisk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde null erfaring med pc, men en dag tok jeg sjangsen på å bestille en maskin i deler etter å ha sett

simple videoen. Utrolig nok fungerte alt med en gang på første forsøk :)

Kjempegreier! skal nok få det til jeg også med litt tålmodighet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...