Gå til innhold

Hvilken straff gir Politiet dersom man kjører med ikke godkjent kjøretøy?

Gjest Slettet+56132

Avstemning angående straff fra Politiet  

20 stemmer

1. 1. Kjører med sykkel med sykkelmotor, straffen blir?

• Inndratt førerkort for 2 år, 5000kr i bot og beslagleggelse av kjøretøy
      5
    • Inndratt førerkort for 1 år, 2500kr i bot og beslagleggelse av kjøretøy
      3
    • Bestemt sum i bot og beslagleggelse av kjøretøy
      6
    • Politiet ser på det som humor, uskyldig kjøretøy og kun beslaglegger kjøretøy
      4
    • Annet
      2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Jeg har kjøpt og bygget en sykkel som har denne sykkelmotoren fra http://www.sykkelmotor.com/side1.html og maks farten er ca. 40km uten trim.

Jeg kjører forsiktig med hjelm og utsetter ikke noen andre for fare men bare meg selv.

Hadde jeg brukt pedalene alt jeg hadde så kunne jeg oversteget maksfarten til motoren, for eksempel bare de i "Tour de France" kan komme oppi 120 UTEN motor.

Hvilken straff får jeg av Politiet dersom jeg kjører med sykkel som har 80 kubikk motor dersom jeg blir stoppet av dem? jeg har førerkortet for moped og bil. Bare svar på spørsmålet oppe og gi en kommentar.

Dere har nå lisens til å gi en besvarelse spørsmålene...

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg trenger en så presis besvarelse angående straff slik at jeg kan kalibrere skadene på forhånd dersom jeg blir stoppet av politiet slik at jeg kan stille inn bruksmåten.

Lenke til kommentar

Jeg synes trådstarter bør lese dette innlegget til eab i tråden Regler for sykkel med elektrisk hjelpemotor. Tror den tar for seg det mest sentrale i regelverket.

Videre kan det være greit å se at myndighetene er bevisst på sykler med hjelpemotor, noe som blant annet kommer frem i denne artikkelen.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

CASE CLOSED:

– Eiere av denne typen elsykler bør kontakte Vegvesenet for å få dokumentasjon på hva slags fremkomstmiddel de eier. Blir den godkjent som sykkel, så bør de ha papiret fra Vegvesenet med seg i tilfelle politiet stopper dem, sier politiinspektør Leif Ole Topnes ved Rogaland politidistrikt.

Så i steden for å sjekke hva du kan få av bøter: sjekk regelverket ordentlig, presenter saken for Vegvesenet og så blir det hele avgjort. EASYMODE. Synes btw det er TULLETE å stole på en selger som sier det er "lovelig". Det er nemelig ikke selger som håndhever loven.

... og fremdeles blodharry da :p

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at man får inndratt kjøretøyet med det første dersom man blir stoppet med en slik doning, men man må nok regne med noen tusenlapper i bot. 5000 høres ikke urealistisk ut. I praksis kjører man jo en motorsykkel uten gyldig førerkort. Sjansen er vel også høyst tilstede for at man også mister førerkortet i de klassene man allerede har.

Edit: Merk også at forhandleren av denne motoren sier at det er forbudt å bruke en sykkel med en slik motor:

Spørsmål: Er den lovlig å kjøre med på offentlig eller privat vei?

Svar: Nei...

http://www.sykkelmotor.com/side5.html

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Er det noen som kan referere til hvilken straff man får ved å kjøre med denne sykkelen med sykkelmotor?

Jeg er redd for å miste sertifikatet, hvis alternativ nr 1 stemmer da vil jeg kun bruke den ca. 1 måned med 2-3 tanker så selger jeg den i slutten i August.

Jeg innser at dette prosjektet ble en flopp.

Prisliste:

Sykkel ca. 3999kr

Sykkelmotor ca. 1699kr

Støtte og lås ca. 599kr

Det skal kunne gå fint å få solgt dette for 4000kr på Finn.no i teorien.

Selv om jeg får et stort tap så stemmer ikke det egentlig fordi jeg kjøpte alt sykkelrelatert når det var nattåpent med 40% avslag men jeg kan selge dette igjen for fullpris med rabatt.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

det er umulig å si hva du vil bli straffet med, du kjører et kjøretøy som ikke er eller kan bli godkjent vil jeg gå utifra da det er en sykkel med en 80kubikk motor så den er klasifisert som lett motorsykkel og har neppe ramme godkjent for det ei heller riktig utstyrt er den vel? slikt som blinklys bremselys, speedometer og kraftige nok bremser regner jeg ikke med du har, vel ialleafall ikke etter vegvesenets krav.

vis jeg husker riktig er det standard å gi ca 3000 for å bli tatt kjørende en lett mc uten lappen for det.

det andre er vel noe som må i retten å der vil en jurist finne alt h*n kan for en strengest mulig straff så må tingretten behandle saken og da vil det igjen bli et spørsmål om du har innrømt alt(tilståelsesrettsak) eller om det blir full rulle med vanlig rettsak.

så kan du jo risikiere at staten krever fulle avgifter for kjøretøyet siden du har kjørt det mens de samtidig nekter deg å registrere det slik som det står...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

BUMP!

hva er det du bumper?

hvis du ser på mitt litt lengre innlegg i tråden, hvis du ikke er tilfred med svaret vennligst si hva det er du mener mangler.

Jeg har en sånn motor selv på sykkelen til søstra mi.

Kan jeg ta med sykkelen til Vegvesenet og spørre hva som trengs for å få registrert den?

F.eks. forsterke ramma og sette på speil, blinklys, skivebrems osv?

ja det kan du.

hva de vil si/gjøre med den sken har jeg ingen ide om, men tror da ikke det er ulovlig å spørre ;)

Lenke til kommentar

Jeg har en sånn motor selv på sykkelen til søstra mi.

Kan jeg ta med sykkelen til Vegvesenet og spørre hva som trengs for å få registrert den?

F.eks. forsterke ramma og sette på speil, blinklys, skivebrems osv?

Lykke til... Biltilsynet er ikke verdens enkleste mennesker å forholde seg til dersom du kommer med et kjøretøy som trenger godkjenning. Jeg ville ikke tatt med et slikt kjøretøy dit, du ender bare med kjøreforbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...