Gå til innhold

hardware-forslag til ren filserver

awt

Anbefalte innlegg

En bekjent av meg har foreslått følgende komponenter til en filserver jeg skal lage meg.

Filserveren skal i all hovedsak benyttes til lagring av mediafiler i et hjemmenettverk, jeg har ikke bestemt meg helt for operativsystem enda, men mulig det blir Windows server av noe slag. Debian er også under vurdering, men jeg føler meg mer komfortabel med Windows.

Jeg har ikke bestemt meg for hvordan jeg skal kjøre harddisk-oppsettet, men det blir ikke noe form for hw-raid.

Jeg ønsker derimot å kunne benytte meg av flere enn seks disker ved en senere anledning (antall SATA-porter på hk), men har kan jeg vel benytte meg av PCI-E?

Jeg har heller ikke noe minne på handlelisten, så forslag til dette hadde vært hyggelig.

Som dere sikkert ser er dette en "billig-server", men forslag til eventuelle forbedringer ønskes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pci kort er IKKJE å anbefale da dette gir deg 133mb/s delt på alle hddene, så vist du bruker raid 5 eller noke tilsvarende vil dette forsatt bli en stor begrensning. pci-e deler ikkje system bus, så da går dette fint.

trenger ikkje mykje cpu kraft til en ren filserver, trenger muligens en del ram, men dette tar du ved valg av os, solaris trenger en del ram, linux bruker jo minimalt..

Ang WD green, så er de diskene søppel i raid... noen på forumet vil nok seie att det kan virke som att en 5400rpm disk virker 10 ganger kjappere enn WD green diskene i raid.. sjølv liker eg de ikkje.. gå heller for black da dette problemet ikkje eksisterer, eller gå for seagate :)

Ser også du har valgt ddr2 ram, og fant lite info om hk i prisguide, men trudde ikkje den sockelen hadde støtte for ddr2 i det hele tatt.. eg kan ta feil,men sjekk opp i dette :)

Lenke til kommentar

Eg ville helst gått for eit AMD oppsett. Det er mykje billegare hovudkort og prosessorer om ein velje AMD. Du burde også gå for ZFS som filsystem, og då kan du bare velja mellom du Solaris, Nexenta og FreeBSD som OS. Det som er minus med ZFS er at du ikkje kan auke det med ein harddisk. Du må auke det med ein ny pool som blir satt i striping.

Feks har du plass til 10 disker i kabinettet og starter med 5 disker så kan du oppgradere til raid 50, altså 2x raid 5 som stripes.

Siden du skal lagre mediafiler så trengs det heller ikkje noko særleg cpu.

PCI kontrollere bør ein ikkje velja til nye systemer, dei er supertreige. Gå for PCI express kontrollere, 2 porters sata kontroller til pcie 1x koster 200 kr.

Lenke til kommentar

20 watt per harddisk er vanvittig mykje. I snitt bruker en harddisk under last ca 7 watt, det verste eg har sett er WD Caviar Black som kan bruke opptil 11 watt(I motsetning så bruker WD sin Raptor bare 7 watt). Startstrøm blir vell oppgitt i amper?

Lenke til kommentar

Når hdd starter opp drar hdd velig mye mere støm en ved valig drift.

Med andre ord; Ha en stabil server som ikkje trengs å restartes, velg UNIX eller Linux os, MS er noke forbanna dritt, greit som en spille pc og media center, men ellers ville eg ikkje brukt lisensen vist den vart kastet etter meg! Ikkje det at lisensene koster så mykje på piratebay.. men forsatt ikkje verdt det :)

Lenke til kommentar

Bare et kjapt innspill angående max 133mb/s. Om du har et helt vanlig hjemme nettverk (100Mbit\s) vil det uansett ikke ha noe å si si nettverket uansett vil være flaskehalsen på overførninger. Vet da ikke hvordan det står til med kablingen i huset...

Endret av Kaptein...
Lenke til kommentar

Tror du bare burde holde deg til pci-sata kontroller og holde deg til standard 100mbit\s nettverk, ved mindre du er ute etter å oppgradere hele infrastrukturer i huset + dyrere komponenter for en marginal ytelses forbedring.

Det er bare mine tanker :)

Endret av Kaptein...
Lenke til kommentar

1Gbit swith koster ca 100lap mere 100Mbit switch. Cat5E kan like bra brukest på 100Mbit så 1Gbit.

Ah ja du merker forskjell på 100mbit og 1gbit. Når overfører filer.

Supermicro har kort er pci-E for ca 120$ plass for 8HDD

PCI er 133MB/s

Lenke til kommentar

Tror du bare burde holde deg til pci-sata kontroller og holde deg til standard 100mbit\s nettverk, ved mindre du er ute etter å oppgradere hele infrastrukturer i huset + dyrere komponenter for en marginal ytelses forbedring.

Når ble 10x marginalt?

Lenke til kommentar

Når ble 10x marginalt?

Ser det ble litt feil ja.

Lenke til kommentar

Eg ville helst gått for eit AMD oppsett. Det er mykje billegare hovudkort og prosessorer om ein velje AMD. Du burde også gå for ZFS som filsystem, og då kan du bare velja mellom du Solaris, Nexenta og FreeBSD som OS. Det som er minus med ZFS er at du ikkje kan auke det med ein harddisk. Du må auke det med ein ny pool som blir satt i striping.

Dette er strengt tatt en sannhet med modifikasjoner da det bare stemmer om man kjøerer RaidZ1, om man kjører ett rent pool så kan man legge til enkeltdisker om man ønsker det.

Med andre ord; Ha en stabil server som ikkje trengs å restartes, velg UNIX eller Linux os, MS er noke forbanna dritt, greit som en spille pc og media center, men ellers ville eg ikkje brukt lisensen vist den vart kastet etter meg! Ikkje det at lisensene koster så mykje på piratebay.. men forsatt ikkje verdt det :)

Ja for Windows Server er det jo ingen som bruker her i verden...

Her er jeg fryktelig uenig. Det er bedre å bygge en PC som kan benytte seg av 1Gbit-nettverk selv om man pdd bare har ett 100Mbit nettverk. Det eneste som skal til for å oppgradere ett nettverk fra 100Mbit til 1Gbit er en ny switch. Om man ikke ønsker å kjøre HW-raid så er ikke kontrollere så fryktelig dyre uansett. SuperMicro har bl.a. dette8 porters kortet som koster ca 1000kr+mva.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Nei, de har fått en markedsandel på server den siste tiden. Men det betyr ikke at jeg ikke hadde brukt *nix på en ren filserver så lenge jeg skulle bygge den selv. Da kan man spare pengene noen kroner på å bruke en hvilken som helst linux distro. Det at Windows er ustabilt er en myte hengende igjen fra da windows var bygd på DOS. Nå er Windows like stabilt som unix. Så lenge man vet hvordan man drifter det selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Nei, de har fått en markedsandel på server den siste tiden. Men det betyr ikke at jeg ikke hadde brukt *nix på en ren filserver så lenge jeg skulle bygge den selv. Da kan man spare pengene noen kroner på å bruke en hvilken som helst linux distro. Det at Windows er ustabilt er en myte hengende igjen fra da windows var bygd på DOS. Nå er Windows like stabilt som unix. Så lenge man vet hvordan man drifter det selvfølgelig.

Men det kan jo ikkje ThaBear vite siden han er født på 90 tallet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...