Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosial kunnskap eller politkk & rettigheter?

Anbefalte innlegg

Hei! Som dere ser her:

2qk57qh.jpg

Så har jeg vært sinnsykt uheldig for tiden. Planen gikk rett i dass etter at dette her dukket opp , og jeg har nevnt dette i et av mine forrige topic som jeg mekket https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1241487&st=0&p=15879868entry15879868

Så anyway, jeg må da ta og velge et av de to fagene som privatist(eksamen) for å få bestått vitnemål, og da lurer jeg på hvilket av de to fagene er lettest syntes dere?

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvilke av de to som er lettest, men velg utifra det du syntes er mest interessant. Det er mye lettere å lese på noe som du syntes er interessant å lese på, enn å lese noe du ikke kunne brydd deg mindre om.

Hva skjer med ditt vitnemål nå? Får ikke du førstegangsvitnemål, eller får du dispensasjon siden skolen åpenbart har tullet?

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilke av de to som er lettest, men velg utifra det du syntes er mest interessant. Det er mye lettere å lese på noe som du syntes er interessant å lese på, enn å lese noe du ikke kunne brydd deg mindre om.

Hva skjer med ditt vitnemål nå? Får ikke du førstegangsvitnemål, eller får du dispensasjon siden skolen åpenbart har tullet?

Hmm det er sant. Tror det blir da sosialkunnskap siden jeg liker å engasjere meg i samfunnet, folkeskikk, moral osv.

På vitnemålet mitt så har jeg bestått alle 3 årene og har ingen stryk i noen som helst fag inkludert eksamens. Men jeg får det ikke som vitnemål, men kompetansbevis istedenfor. Så jeg kan da ikke søke studie i år, men må vente til neste år. Og ja, skolen som regel har tullet med fag programmet mitt så pga deres feil så må jeg lide for det. Kjipt sant? :<

Lenke til kommentar

Hei! Som dere ser her:

2qk57qh.jpg

Så har jeg vært sinnsykt uheldig for tiden. Planen gikk rett i dass etter at dette her dukket opp , og jeg har nevnt dette i et av mine forrige topic som jeg mekket https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1241487&st=0&p=15879868entry15879868

Så anyway, jeg må da ta og velge et av de to fagene som privatist(eksamen) for å få bestått vitnemål, og da lurer jeg på hvilket av de to fagene er lettest syntes dere?

Takk! :)

No har eg ikkje hatt sosialkunnskap, men eg hadde Politikk og menneskerettar siste året på VGS. Det var kjempekjekt! Læraren vår var veldig flink og engaskjert så vi hadde ofte debatter og måten han la det opp på, med tidvis gruppearbeid, innleveringar, oppgåver på internett og URIX og politiske filmar gjorde til at eg lærte kjempemykje om politikk det året.

Vi lærte egentlig om politikk på alle mulige områder. Det tyngste var egentlig det norske politiske systemet, det var ganske kjedelig å skulle lære om alle organa, ligna veldig mykje på det vi hadde i samfunnsfag, berre at vi gjekk litt djupare i det.

Ellers var det noken 'lette' kapittel om miljø og miljøpolitikk, om konflikt i andre verdensdelar og konflikt i ulike samfunnsområder ogsåvidare. Veldig masse spennande!

Uansett ka du velge så råda eg deg allereie no til å engaskjere deg litt med å følge med på nyhetene og vidare. Sjekk ut Urix, det trur eg du vil ha veldig mykje nytte av som privatist! Viss lesing ikkje er den beste læringsmetoden, så er jo som sagt politiske filmar og nettsider med oppgåver kjempelurt.

Det som kanskje er viktigaste når du tek faget som privatist er å byrje å venne deg til kjeldebruk med ein gang. Veit ikkje om du er kjent med det fra før, men dette blei i alle fall krev i alle heildagsprøvene, og i eksamenen vi kom opp i, der vi måtte skrive en fagartikkel, der vi brukte kjelder. Hadde også ein eigen oppgåve der vi måtte vurdere kjeldene.. Dette går det fint ann å finne på nettet, better get used to it!

Dei fleste som eg gjekk i politikklassen hadde hatt sosialkunnskap fra før, og likte politikk best:)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...