Gå til innhold

Bærbar til studier, programmering, underholdning etc

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er på utkikk etter en ny laptop. Den skal hovedsaklig brukes til studier innen datafag. Det er mulig jeg kan komme til å spille enkle spill på den uten for store grafikkrav. Men som et absolutt minimum bør maskinen kunne kjøre video i 1080p oppløsning over digital utgang. Har følgende krav til maskinen:

Størrelse: 13" helst, men 14" kan vurderes.

Batterilevetid: Så lang som mulig, helst seks timer eller mer.

Skjermoppløsning: Alt går egentlig greit, men høyere oppløsning foretrekkes.

Prosessor: Core i3 helst, men annet kan gå bra.

Grafikkort: Nvidia forertekkes da jeg gjerne vil kjøre dualboot med Windows 7 og Ubuntu.

Harddisk: 5400RPM 500GB harddisk. Eventuelt en SSD om det ikke blir for dyrt.

Utganger: Bør ha minst en HDMI- eller display port-utgang.

DVD/Blueray: Trenger ikke å ha DVD eller BlueRay-drev, men det skader ikke om den har det.

Merker(+): Asus, Toshiba, Apple og Sony står høyt på listen grunnet generell høy kvalitet.

Merker(-): HP, Acer, Dell, Packard Dell og lignende.

Har sålangt tittet litt på Asus U35Jc, Asus U30Jc (forløplig kun tilgjengelig i USA), Asus UL30JT og Apple MacBook Pro 13,3".

Førstnevnte virker veldig fristende både med tanke på pris og batteritid. Den har riktignok ikke DVD-drev, men er til gjengjeld lettere og har bedre batteritid enn utgaven med DVD-drev. Nå har dessverre ikke U30Jc-modellen kommer til Europe eller Norge enda. Så hva den kommer til å koste vet jeg ikke. Men det ryktes hvertfall at den har bedre byggekvalitet enn sin lillebror. En Apple MacBook Pro 13,3" virker også fristende. Den har riktignok ikke blitt oppgradert med den nye i3-prosessoren (på grunn av noe lisensproblemer med Intel og Nvidia), men har til gjengjeld bedre grafikkort enn de to nevnte Asus-modellene. Dessuten har den jo bunnsolid byggekvalitet.

Det spørs litt på hvor stor ytelsesforskjell det er mellom Core 2 Duo-prosessoren de bruker i MacBook Pro og Core i3-prosessorene. Jeg driver for det meste med programmering og tekstbehandling på universitetet og har således ikke veldig stort behov for grafikkytelse.

Noen som har noen tanker om hvilke 13"-modeller som er aktuelle i dagens marked? Ikke nødvendigvis bare de jeg har nevnt, men også andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ligger i senga og taster på en Acer 3820TG nå. Er klar over at du i utgangspunktet ikke er interessert i acer, men mener likevel at denne modellen er verdt en kikk. Stikk innom f.eks en elprice butikk og se litt på den, de har ofte en utstillingsmodell.

Jeg har modellen med ATI HD5650, i5-450m og 9 cellers batteri. Maskinen føles solid, har bra utseende og god batteritid. I tillegg er den svært stillegående og kjølig i forhold til såpass kraftige komponenter som sitter i den. På den negative siden kan jeg nevne tastaturet som krever litt "tilvenning" og at den har en middelmådig AUO skjerm. Men det skal sies at fleste merker bruker middelmådige skjermer for å spare kostnader.

Så ja, til tross for at du ikke vil ha acer eller ATI skjermkort så mener jeg denne maskinenhar best forhold mellom pris/ytelse og betteritid per i dag.

Utenom dette har du jo kommet frem til de mest aktuelle kandidatene allerede. Den nye HP envy 14" maskinen som kommer i august virker spennende og kan fås med 1600 x 900 oppløsning og god batteritid, men den har også ATI grafikk.

Ellers er det jo samsung Q330, sony vaio og apple som har noenlunde bra batteritid på 13.3" kombinert med dedikert grafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...