Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skal gå på kristenskole...


Anbefalte innlegg

... men, jeg er ikke kristen selv , og lurer derfor litt på hvordan jeg skal forholde meg til dette.

 

Jeg har kommet inn på ansgarteologiske høgskule, og skal ta et årsstudium i psykologi. Grunnen til at det ble kristen skole, var fordi dette var den eneste skolen i kr.sand som hadde dette faget.. På nettsiden deres får jeg inntrykk av at dette er en skole for gladkristne.(Skolen har tre dager i uken en morgensamling i form av nattverd, andakt og bønn) )

 

Så, over til mitt spørsmål, hvordan bør jeg forholde meg til dette? Jeg mener, skal jeg si noe om at jeg ikke er troende, eller skal jeg bare la være å si noe i det hele tatt?

 

Benytter også sjansen til å spørre om det er noen andre som skal gå på denne skolen? ( kristne eller ei)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel like greit at du sier at du ikke er kristen med en gang. Regner nesten med at de er vant til det.

Mange folkehøyskoler som også er kristene, men har en følelse av at det er en del folk som går der selv om de ikke er kristene sjøl.

 

Broren min er blodateist og skal begynne på kristen folkehøyskole.

Lenke til kommentar

Er vel like greit at du sier at du ikke er kristen med en gang. Regner nesten med at de er vant til det.

Mange folkehøyskoler som også er kristene, men har en følelse av at det er en del folk som går der selv om de ikke er kristene sjøl.

 

Broren min er blodateist og skal begynne på kristen folkehøyskole.

 

Ja, er egentlig enig med deg. Men, jeg er allikevel litt redd for å bli stempla som "hun ikke-kristne", og at dette skal få negative konsekvenser. Er også redd for at læreren kan gi meg dårligere karakter pga. dette.

Lenke til kommentar

Er vel like greit at du sier at du ikke er kristen med en gang. Regner nesten med at de er vant til det.

Mange folkehøyskoler som også er kristene, men har en følelse av at det er en del folk som går der selv om de ikke er kristene sjøl.

 

Broren min er blodateist og skal begynne på kristen folkehøyskole.

 

Ja, er egentlig enig med deg. Men, jeg er allikevel litt redd for å bli stempla som "hun ikke-kristne", og at dette skal få negative konsekvenser. Er også redd for at læreren kan gi meg dårligere karakter pga. dette.

Er ikke folkehøyskoler uten karakterer?

Lenke til kommentar

Er vel like greit at du sier at du ikke er kristen med en gang. Regner nesten med at de er vant til det.

Mange folkehøyskoler som også er kristene, men har en følelse av at det er en del folk som går der selv om de ikke er kristene sjøl.

 

Broren min er blodateist og skal begynne på kristen folkehøyskole.

 

Ja, er egentlig enig med deg. Men, jeg er allikevel litt redd for å bli stempla som "hun ikke-kristne", og at dette skal få negative konsekvenser. Er også redd for at læreren kan gi meg dårligere karakter pga. dette.

 

Tviler jeg sterkt på, hvis ikke det er snakk om ekstremt konservative kristne.

Tror du har lite å være redd for :) Kristne jeg har møtt rundt om dømmer ikke meg ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har gått på kristen skule utan å vere kristen. Rett nok vidaregåande, og ikkje høgskule, men eg kan no svare.

 

Eg ropte ikkje i gangane om at eg ikkje var truande, men heldt det for meg sjølv - akkurat som eg vil at religiøse skal gjere. Spurte nokon, lærarar eller andre, svara eg ærleg at eg ikkje var truande. Det var fleire andre som meg. Under andaktane (i klasserommet) heldt eg kjeft, og kunne slappe av i eit par minutt. Dersom alle skulle snakke i kor (bønn, song, eller anna) heldt eg munnen igjen. Ingen kommenterte noko av dette, og det gjorde ikkje utslag på karakterar.

 

Hald trua di (eller mangel på denne) for deg sjølv, la andre tru det dei vil, og les. Då går det heilt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har gått på kristen skule utan å vere kristen. Rett nok vidaregåande, og ikkje høgskule, men eg kan no svare.

 

Eg ropte ikkje i gangane om at eg ikkje var truande, men heldt det for meg sjølv - akkurat som eg vil at religiøse skal gjere. Spurte nokon, lærarar eller andre, svara eg ærleg at eg ikkje var truande. Det var fleire andre som meg. Under andaktane (i klasserommet) heldt eg kjeft, og kunne slappe av i eit par minutt. Dersom alle skulle snakke i kor (bønn, song, eller anna) heldt eg munnen igjen. Ingen kommenterte noko av dette, og det gjorde ikkje utslag på karakterar.

 

Hald trua di (eller mangel på denne) for deg sjølv, la andre tru det dei vil, og les. Då går det heilt fint.

 

Akkurat samme opplegget som jeg kjører. Funker flott!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...