Gå til innhold

Spørsmål ang. verneplikt og snikskyting.


Niinja47

Anbefalte innlegg

Til hjelp for videre diskusjon:

 

Skarpskytter:

 

Personell som har spesialkompetanse på skarpskyttervåpen (NM 149, HK416, 12,7 mm MØR/ Barret .50 cal ++), skyteteknikk, utnyttelse av lende, kamuflasje, rekognosering og en rekke andre disipliner som kreves. Marksman, spotter, sniper er begreper som også brukes som korrekt beskrevet tidligere.

 

Krypskytter:

 

Personer som bedriver ulovlig jakt, ofte i fredede områder (nasjonalparker/reservat) primært i kommersiell øyemed. Oftest brukt om ulovlig jakt i afrikanske naturreservat.

 

Snikskytter:

 

Enhver laban med våpen som utnytter skjul og venter på at fienenden kommer inn i sitt område/skuddfelt. Opptrer (ofte) utenfor sin styrkes regulære linjer/stillinger.

 

Noen Hæravdelinger med skarpskyttere pr i dag:

HJK/FSK

TMBN

 

PBn (vernepliktig)

2Bn (vernepliktig)

Ingbn (Vernepliktig)

HMKG (vernepliktig)

 

for de vernepliktige avdelinger kan stilling som skarpskytter søkes ved innrykk/ i løpet av rekruttperioden avhengig av avdelingens rutiner og behov for personell, samt ressurser (eller mangel på dette) for utdanning. Håper dette er til hjelp for trådstarter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skarpskytter:

 

Personell som har spesialkompetanse på skarpskyttervåpen (NM 149, HK416, 12,7 mm MØR/ Barret .50 cal ++), skyteteknikk, utnyttelse av lende, kamuflasje, rekognosering og en rekke andre disipliner som kreves. Marksman, spotter, sniper er begreper som også brukes som korrekt beskrevet tidligere.

Finnes det noen gode/enkle navn som skiller en skarpskytter som er satt opp som støtte i et vanlig jegerlag/-patrulje fra en skarpskytter i et skarpskytterpar (skytter og spotter) som opererer på egenhånd?

Jeg har et inntrykk av at førstegangstjenestestillinger (og tilhørende utdanning) innebærer førstnevnte, mens sistnevnte er langt mer omfattende og kun mulig i spesialstyrkene (ikke engang vervede konvensjonelle styrker).

Lenke til kommentar

endrebjo: TMBN og KJK har også din sistnevnte sksk-stilling.

 

I fgtj bør du komme deg i Kavesk i PBN eller 2BN hvis du vil bli skarpskytter. Det er så vidt meg bekjent kun der man blir utdannet til sksk nivå 1 som vernepliktig, som er offisielt og felles for hele Hæren. Dvs at det ikke er et befal innad i avdelingen som kjører et lite kurs på en uke, men at det blir sendt opp en ekstern instruktør fra Hærens våpenskole ved Elverum. INGBN sine MØR-skyttere får minimalt med sksk-trening (årets kontigenten fikk ikke skutt et eneste skudd med MØR), og kan ikke kalles skarpskyttere ift Hærens definisjoner. KESK vet jeg ikke noe om, ei heller NIS. Men etter det jeg har hørt er det kun i PBN og 2BN man får ordentlig sksk-kurs.

 

Sksk-jobben er forøvrig 90% ligge stille, fryse og observere, 10% skyting og 0% Hollywood. En fagmessig interessant tjeneste, men med minimalt action og jeg skjønner ikke hvorfor så mange higer etter den. Bra tjeneste ja, men veldig spesiell og krevende.

Lenke til kommentar

endrebjo: TMBN og KJK har også din sistnevnte sksk-stilling.

 

I fgtj bør du komme deg i Kavesk i PBN eller 2BN hvis du vil bli skarpskytter. Det er så vidt meg bekjent kun der man blir utdannet til sksk nivå 1 som vernepliktig, som er offisielt og felles for hele Hæren. Dvs at det ikke er et befal innad i avdelingen som kjører et lite kurs på en uke, men at det blir sendt opp en ekstern instruktør fra Hærens våpenskole ved Elverum. INGBN sine MØR-skyttere får minimalt med sksk-trening (årets kontigenten fikk ikke skutt et eneste skudd med MØR), og kan ikke kalles skarpskyttere ift Hærens definisjoner. KESK vet jeg ikke noe om, ei heller NIS. Men etter det jeg har hørt er det kun i PBN og 2BN man får ordentlig sksk-kurs.

 

Sksk-jobben er forøvrig 90% ligge stille, fryse og observere, 10% skyting og 0% Hollywood. En fagmessig interessant tjeneste, men med minimalt action og jeg skjønner ikke hvorfor så mange higer etter den. Bra tjeneste ja, men veldig spesiell og krevende.

Nå skal det sies at jeg var EOD-skytter i ingeniørbataljonen, pansret ingeniørkompani a. Du tar feil på to ting som jeg leste i all hast. 1; EOD skytterne fikk faktisk skutt med 12.7 MØR på Blåtind skytefelt, 2; EOD-Skytterne hadde et ukeslangt MØR-kurs der man blir testet på alt fra ADSAM, spotting, våpenteknisk, justering av sikte iht. vind, tempratur, trykk, spinndrift osv. En ting til! Ingeniør har ikke skarpskyttere som du skriver, men EOD skytter. Altså Explosive Ordnance Disposal skytter. Håper du sjekker dine kilder litt bedre neste gang :) Men du har aldeles rett med tanke på hvor lite vi fikk skutt sammenlingnet med panser og 2.bat!

Lenke til kommentar

endrebjo: TMBN og KJK har også din sistnevnte sksk-stilling.

 

I fgtj bør du komme deg i Kavesk i PBN eller 2BN hvis du vil bli skarpskytter. Det er så vidt meg bekjent kun der man blir utdannet til sksk nivå 1 som vernepliktig, som er offisielt og felles for hele Hæren. Dvs at det ikke er et befal innad i avdelingen som kjører et lite kurs på en uke, men at det blir sendt opp en ekstern instruktør fra Hærens våpenskole ved Elverum. INGBN sine MØR-skyttere får minimalt med sksk-trening (årets kontigenten fikk ikke skutt et eneste skudd med MØR), og kan ikke kalles skarpskyttere ift Hærens definisjoner. KESK vet jeg ikke noe om, ei heller NIS. Men etter det jeg har hørt er det kun i PBN og 2BN man får ordentlig sksk-kurs.

 

Sksk-jobben er forøvrig 90% ligge stille, fryse og observere, 10% skyting og 0% Hollywood. En fagmessig interessant tjeneste, men med minimalt action og jeg skjønner ikke hvorfor så mange higer etter den. Bra tjeneste ja, men veldig spesiell og krevende.

Nå skal det sies at jeg var EOD-skytter i ingeniørbataljonen, pansret ingeniørkompani a. Du tar feil på to ting som jeg leste i all hast. 1; EOD skytterne fikk faktisk skutt med 12.7 MØR på Blåtind skytefelt, 2; EOD-Skytterne hadde et ukeslangt MØR-kurs der man blir testet på alt fra ADSAM, spotting, våpenteknisk, justering av sikte iht. vind, tempratur, trykk, spinndrift osv. En ting til! Ingeniør har ikke skarpskyttere som du skriver, men EOD skytter. Altså Explosive Ordnance Disposal skytter. Håper du sjekker dine kilder litt bedre neste gang :) Men du har aldeles rett med tanke på hvor lite vi fikk skutt sammenlingnet med panser og 2.bat!

Virker ikke som om du har lest innlegget mitt skikkelig. Jeg skrev at årets kontigent ikke fikk skutt noe med MØR, og ikke noe om tidligere kontigenter. Med årets kontigent mener jeg altså den som dimmet sist, dvs de som hadde innrykk august 09(dette kunne jeg presisert bedre). Mine bekjente i august 09-kullet til INGBN/PING sa at det ikke ble noe MØR-skyting på dem ila året, men at de forrige kontigentene fikk skutt en del. Men sistnevnte har jeg aldri sagt noe om.

Når det gjelder det ukeslange kurset går det under min definisjon av "minimalt med sksk-trening", med mindre dere fikk skutt MØR og trent på de nødvendige ferdighetene resten av året i tillegg. Og jeg har da aldri skrevet at INGBN har skarpskyttere, det var jo akkurat det jeg skrev at de ikke hadde. I min forrige post kalte jeg dem "MØR-skyttere".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det noen gode/enkle navn som skiller en skarpskytter som er satt opp som støtte i et vanlig jegerlag/-patrulje fra en skarpskytter i et skarpskytterpar (skytter og spotter) som opererer på egenhånd?

Jeg har et inntrykk av at førstegangstjenestestillinger (og tilhørende utdanning) innebærer førstnevnte, mens sistnevnte er langt mer omfattende og kun mulig i spesialstyrkene (ikke engang vervede konvensjonelle styrker).

 

Tror ikke det finnes gode navn på norsk, men på engelsk har du Designated Marksman (lagsmedlem) og Sniper (skytter i par som opererer på egenhånd). Forskjellen utover dette er at en DM som oftest har et nokså lett skarpskyttervåpen (NM149 eller HK417), mens Sniperen ofte bruker 12,7 MØR eller tilsvarende).

 

På norsk tror jeg faktisk begge deler bare kalles skarpskytter.

Lenke til kommentar

endrebjo: TMBN og KJK har også din sistnevnte sksk-stilling.

 

I fgtj bør du komme deg i Kavesk i PBN eller 2BN hvis du vil bli skarpskytter. Det er så vidt meg bekjent kun der man blir utdannet til sksk nivå 1 som vernepliktig, som er offisielt og felles for hele Hæren. Dvs at det ikke er et befal innad i avdelingen som kjører et lite kurs på en uke, men at det blir sendt opp en ekstern instruktør fra Hærens våpenskole ved Elverum. INGBN sine MØR-skyttere får minimalt med sksk-trening (årets kontigenten fikk ikke skutt et eneste skudd med MØR), og kan ikke kalles skarpskyttere ift Hærens definisjoner. KESK vet jeg ikke noe om, ei heller NIS. Men etter det jeg har hørt er det kun i PBN og 2BN man får ordentlig sksk-kurs.

 

Sksk-jobben er forøvrig 90% ligge stille, fryse og observere, 10% skyting og 0% Hollywood. En fagmessig interessant tjeneste, men med minimalt action og jeg skjønner ikke hvorfor så mange higer etter den. Bra tjeneste ja, men veldig spesiell og krevende.

Nå skal det sies at jeg var EOD-skytter i ingeniørbataljonen, pansret ingeniørkompani a. Du tar feil på to ting som jeg leste i all hast. 1; EOD skytterne fikk faktisk skutt med 12.7 MØR på Blåtind skytefelt, 2; EOD-Skytterne hadde et ukeslangt MØR-kurs der man blir testet på alt fra ADSAM, spotting, våpenteknisk, justering av sikte iht. vind, tempratur, trykk, spinndrift osv. En ting til! Ingeniør har ikke skarpskyttere som du skriver, men EOD skytter. Altså Explosive Ordnance Disposal skytter. Håper du sjekker dine kilder litt bedre neste gang :) Men du har aldeles rett med tanke på hvor lite vi fikk skutt sammenlingnet med panser og 2.bat!

Virker ikke som om du har lest innlegget mitt skikkelig. Jeg skrev at årets kontigent ikke fikk skutt noe med MØR, og ikke noe om tidligere kontigenter. Med årets kontigent mener jeg altså den som dimmet sist, dvs de som hadde innrykk august 09(dette kunne jeg presisert bedre). Mine bekjente i august 09-kullet til INGBN/PING sa at det ikke ble noe MØR-skyting på dem ila året, men at de forrige kontigentene fikk skutt en del. Men sistnevnte har jeg aldri sagt noe om.

Når det gjelder det ukeslange kurset går det under min definisjon av "minimalt med sksk-trening", med mindre dere fikk skutt MØR og trent på de nødvendige ferdighetene resten av året i tillegg. Og jeg har da aldri skrevet at INGBN har skarpskyttere, det var jo akkurat det jeg skrev at de ikke hadde. I min forrige post kalte jeg dem "MØR-skyttere".

Fair enough! Kanskje jeg ikke leste det så nøye.. Men jo! Jeg var i årets kontigent som dimmet den 9 juli, og EOD-skytterne ikke MØR skyttere fikk skutt på BLåtind skytefelt.. Jeg er svært innteresert å vite hvem som sa til deg at årets kont. ikke fikk skyte

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

I tilfelle noen leser denne tråden for info, HMKG vil fra nyttår av ikke ha noen form for skarpskyttere, da Jegertroppene og Eskortetroppene der legges ned. Samme gjelder HV sine 016-avdelinger, disse legges også ned om Hærledelsens planer iverksettes fra nyttår av.

 

Denne tråden er vel nesten død, men også jeg er interressert i skarpskyting. Ser at en del trekker frem KavEsk i PBN som et godt alternativ, noen som har egenerfaring som skarpskytter herfra eller kunnskap om dette? I så fall mottas input gjerne! :)

Lenke til kommentar

Som en av de første innleggene sa, jeg tror nok TS har sett for mye på film og spilt litt mye spill. Er mange av de som ikke helt innser hva det innebærer å være skarpskyter.

 

Edit: Leste også tråden/artikkelen om at HMKG's infanteri legges ned. Jeg har jo selvsakt vert så heldig å havnet i HMKG i april 2011. Det er altså 7 mnd til jeg skal dit, så jeg skal prøve å søke meg til GSV så jeg heller kan bli grensevakt enn tinnsoldat.

 

Men et spørsmål. Om jeg blir så uheldig at jeg ikke får skiftet, å at jeg ender i HMKG uansett hva, vil jeg uansett måtte gå gjennom rekruttskolen, eller droppes det også?

Endret av AnonymousSuit
Lenke til kommentar

Er en hvis fare for det, men hvem vet. TS svarer jo ikke, så har mest sannsynlig oppgitt tråden.

 

Nedtur. Gleder meg til å snakke med min sesjonsoffiser når jeg skal inn til Del 2, for å spørre om hva som skjer med Garden av ren rnyskjerrighet.

Vil anbefale deg å søke deg til noe i nordi stedet ja, ev. KampEsk på Rena om du ikke vil i det kalde nord. Slik Gardens fremtid beskrives i de artiklene er bare nitrist.

 

Vil tro du må gjennom rekrutten, den er jo basis for alle soldater i Forsvaret uansett gren. Men vet ikke, håper noen mer kunnskapsrike på dette emnet en meg kan svare.

Endret av Sapere_aude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...