Gå til innhold

Spørsmål ang. verneplikt og snikskyting.


Niinja47

Anbefalte innlegg

Fallskjermjegerne er jo ikke en spesialsoldater

Hva er de da? Er dette en vanlig jegertjeneste? De går jo gjennom noe av det hardeste forsvaret har å tilby.

 

For å kunne kalles spesialsoldat må en være operativ. Det er ikke så mye mer enn vanlig jegertjeneste heller, bortsett fra fallskjermhopping og flere ressurser. Fallskjermjegertroppen er en rekrutteringsportal til spesialjegertjenesten... Grunnen til at opptaket er så hardt er på grunn av at fallskjermjegerne må tåle mer enn den vanlige soldat pga litt mer omfattende øvelser og diverse, pluss at fallskjermjegerne sannsynligvis er de mest prioriterte av soldatene i førstegangstjenesten. Det er ikke uten grunn at den største gruppen som kommer gjennom spesialjegeropptaket er tidligere fallskjermjegere.

 

Ingen kan kalles spesialsoldater når de kun er inne til førstegangstjeneste. Det sier seg selv...

At man må være operativ for å kunne bli kalt spesialsoldat visste jeg ikke. Hva med en som gjennomfører MJK kurs, men ikke vil verve seg videre? Han blir da ikke anerkjent som spesialsoldat av sine medsoldater fordi han ikke vil være med videre? Jeg har gått utifra at personell under FSK/HJK er spesialsoldater.

 

I boken "Fallskjermjeger", blir de i alle fall omtalt som spesialsoldater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fallskjermjegerne er jo ikke en spesialsoldater

Hva er de da? Er dette en vanlig jegertjeneste? De går jo gjennom noe av det hardeste forsvaret har å tilby.

 

For å kunne kalles spesialsoldat må en være operativ. Det er ikke så mye mer enn vanlig jegertjeneste heller, bortsett fra fallskjermhopping og flere ressurser. Fallskjermjegertroppen er en rekrutteringsportal til spesialjegertjenesten... Grunnen til at opptaket er så hardt er på grunn av at fallskjermjegerne må tåle mer enn den vanlige soldat pga litt mer omfattende øvelser og diverse, pluss at fallskjermjegerne sannsynligvis er de mest prioriterte av soldatene i førstegangstjenesten. Det er ikke uten grunn at den største gruppen som kommer gjennom spesialjegeropptaket er tidligere fallskjermjegere.

 

Ingen kan kalles spesialsoldater når de kun er inne til førstegangstjeneste. Det sier seg selv...

At man må være operativ for å kunne bli kalt spesialsoldat visste jeg ikke. Hva med en som gjennomfører MJK kurs, men ikke vil verve seg videre? Han blir da ikke anerkjent som spesialsoldat av sine medsoldater fordi han ikke vil være med videre? Jeg har gått utifra at personell under FSK/HJK er spesialsoldater.

 

I boken "Fallskjermjeger", blir de i alle fall omtalt som spesialsoldater.

 

FSK/HJK har sitt eget støtteapparat med samband, transport, vedlikehold, våpenteknikere, stab, akkurat som resten av forsvaret. En som jobber i transporten i FSK/HJK kan ikke kalles spesialsoldat bare fordi han jobber i en spesialstyrke. Han støtter kun spesialsoldatene slik at de kan gjøre sine oppdrag. Spesialsoldater er personell som er selektert, trent og utrustet for å kunne løse en avgrenset oppdragstype. Greit nok så gjelder dette fallskjermjegerne men jeg vil fremdeles ikke påstå at de er spesialsoldater, i og med at de ikke brukes i skarpe operasjoner.

 

En som gjennomfører MJK kurs er per definisjon en spesialsoldat, men hvis han da hopper av så blir han en eks-spesialsoldat. Si for eksempel at han velger å jobbe i TMBN isteden, da er han jo ikke en spesialsoldat lengre fordi at oppdragene hans faller ikke under NATO's definisjon på spesialoperasjoner.

 

Når det er sagt så har de fleste som jobber ved FSK/HJK stor kompetanse i det de driver med og er under konstant læring, så snittet på de ansatte der er en del høyere enn resten av forsvaret. Så de kan jo kalles elitesoldater ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker da ikke de som er i støtteelementene. Men ser at det kan tolkes slik i måten jeg skrev det på. Jeg snakker om de rundt 20 fallskjermjegerne som blir selektert hvert år.

 

Men det du skriver er altså: en fallskjermjeger er ikke en spesialsoldat fordi han ikke blir operativ etter endt førstegangsjeneste. "Spesialsoldater er personell som er selektert, trent og utrustet for å kunne løse en avgrenset oppdragstype" (nå vet ikke jeg hva "avgrenset oppdragstype" betyr men). Du sier selv at dette gjelder gutta i HJK også. Da er de altså spesialsoldater så langt, MEN siden de ikke blir operative etter endt seleksjon, som tilsier at de burde blitt betegnet som spesialsoldater, så blir de ikke det allikevel. FSK er det jo null diskjusjon om.

 

Dette er kun dine personlige meninger, mens boken jeg refererte til, wikipedia og annet personell i forsvaret omtaler fallskjermjegerne som spesialsoldater.

 

Du nevner også elitesoldater. Dette er et begrep man burde unngå etter min mening. Hva med en "vanlig" soldat som har noen turer på ryggen, til både Balkan og Afghanistan? En soldat som sitter på mye uunværlig rutine og som har bevist at han kan gjøre jobben sin under stort press? Hvilket begrep vil denne soldaten gå under?

 

Nå er dette noe off-topic så det blir det siste jeg sier om dette i denne tråden:)

Lenke til kommentar

Jeg snakker da ikke de som er i støtteelementene. Men ser at det kan tolkes slik i måten jeg skrev det på. Jeg snakker om de rundt 20 fallskjermjegerne som blir selektert hvert år.

 

Men det du skriver er altså: en fallskjermjeger er ikke en spesialsoldat fordi han ikke blir operativ etter endt førstegangsjeneste. "Spesialsoldater er personell som er selektert, trent og utrustet for å kunne løse en avgrenset oppdragstype" (nå vet ikke jeg hva "avgrenset oppdragstype" betyr men). Du sier selv at dette gjelder gutta i HJK også. Da er de altså spesialsoldater så langt, MEN siden de ikke blir operative etter endt seleksjon, som tilsier at de burde blitt betegnet som spesialsoldater, så blir de ikke det allikevel. FSK er det jo null diskjusjon om.

 

Dette er kun dine personlige meninger, mens boken jeg refererte til, wikipedia og annet personell i forsvaret omtaler fallskjermjegerne som spesialsoldater.

 

Du nevner også elitesoldater. Dette er et begrep man burde unngå etter min mening. Hva med en "vanlig" soldat som har noen turer på ryggen, til både Balkan og Afghanistan? En soldat som sitter på mye uunværlig rutine og som har bevist at han kan gjøre jobben sin under stort press? Hvilket begrep vil denne soldaten gå under?

 

Nå er dette noe off-topic så det blir det siste jeg sier om dette i denne tråden:)

 

Jeg vet at gutta selv ikke omtaler seg som spesialsoldater, det er grunnlaget for min mening. En ting du bør vite: både fallskjermjegerne og spesialjegerne er under FSK/HJK, ikke at spes er FSK og FJ er HJK. Det du sier om elitesoldater sier jeg meg enig i, men jeg mener at alle norske soldater som har vært operative og har deltatt på intops kan kalle seg en elitesoldat, for norske soldater er meget dyktige. Men siden elitesoldat ikke er et militært begrep så liker ikke jeg å slenge det rundt heller.

Endret av villvin
Lenke til kommentar

Da måtte jeg visst skrive litt til;)

 

Det er faktisk FSK som har ansvaret for spesialjegertroppen, mens HJK har ansvaret for fallskjermjegertroppen. Det som gjør at navnene blir slått sammen er at FSK er en integrert del av HJK, og derfor er de underlagt samme administrasjon.

Lenke til kommentar

Da måtte jeg visst skrive litt til;)

 

Det er faktisk FSK som har ansvaret for spesialjegertroppen, mens HJK har ansvaret for fallskjermjegertroppen. Det som gjør at navnene blir slått sammen er at FSK er en integrert del av HJK, og derfor er de underlagt samme administrasjon.

 

Jeg har ikke hørt om noen som er ansatt under kun FSK, eller kun HJK. Så hvem er da disse folkene som er FSK, og hvem er HJK? Både FJ og spes bruker de samme støttefunksjonene... Det er jo også samme underavdeling som utdanner begge... Så vidt jeg vet så skiller de aldri FSK og HJK. Men jeg kan jo ta feil. Jeg ser dette beveger seg lengre og lengre fra topic så vi avslutter det her :)

Lenke til kommentar

Du kan jo søke deg til 2.battaljon. De har ikke snikskyttere slik du ser på amerikanske krigsfilmer, men de har skarpskyttere. Er du motivert så kan du være heldig å bli valgt ut til skarpskyttertrening. Broren min var blandt de heldige i sitt kull (innrykk aug. 08) og fikk leke seg med HK417 som er den nye skarpskytterrifla.

En kompis av meg som var i ing.bat. hadde 12.7 MØR som ett av sine personlige våpen :)

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre deg om du har erfaring med våpen? Jeg tror de fleste som blir skarpskyttere, har en eller annen form for erfaring med skyting før militæret.

 

Skyting er som med mange andre aktiviteter, en må øve veldig mye for å bli god.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Skarpskytter er korrekt betegnelse på soldater som settes opp med ... ja, nettopp, skarpskyttervåpen (og som nevnt er det NM149 og HK417 på lagsnivå i 7,62, samt 12,7 MØR i grovkaliber). Hvertfall så vidt jeg har fått med meg.

 

Vær også oppmerksom på at det skilles mellom (her må jeg bruke engelsk i mangel på de norske ordene) Designated Marksman og Sniper. Den første er soldat i geværlag som er satt opp med HK417 eller lignende og som fungerer som geværlagets long-range skytter men sjelden på avstander over 500 meter. Den andre er den "klassiske" skarpskytteren kjent fra film og spill som ligger på lengre avstand med spotter og infiltrerer og fungerer som FAC som var nevnt tidligere i tråden.

 

I bunn og grunn vil jeg egentlig si det samme som de fleste andre her:

Virkeligheten som skarpskytter er nok dessverre helt annerledes enn det som er gjort kjent gjennom film og spill. Man må påregne hard trening som spesialjeger og det er langt fra noen enkel sak å bedrive dette.

 

Og som forrige poster:

Du bør kunne skyte rimelig godt med kraftige våpen (altså ikke luftgevær eller softgun eller paintball) for å kunne ha noen sjanse til å bli skarpskytter. Eventuelle øyeproblemer er også noe som neppe teller positivt, for å si det litt pent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg snakker da ikke de som er i støtteelementene. Men ser at det kan tolkes slik i måten jeg skrev det på. Jeg snakker om de rundt 20 fallskjermjegerne som blir selektert hvert år.

 

Men det du skriver er altså: en fallskjermjeger er ikke en spesialsoldat fordi han ikke blir operativ etter endt førstegangsjeneste. "Spesialsoldater er personell som er selektert, trent og utrustet for å kunne løse en avgrenset oppdragstype" (nå vet ikke jeg hva "avgrenset oppdragstype" betyr men). Du sier selv at dette gjelder gutta i HJK også. Da er de altså spesialsoldater så langt, MEN siden de ikke blir operative etter endt seleksjon, som tilsier at de burde blitt betegnet som spesialsoldater, så blir de ikke det allikevel. FSK er det jo null diskjusjon om.

 

Dette er kun dine personlige meninger, mens boken jeg refererte til, wikipedia og annet personell i forsvaret omtaler fallskjermjegerne som spesialsoldater.

 

Du nevner også elitesoldater. Dette er et begrep man burde unngå etter min mening. Hva med en "vanlig" soldat som har noen turer på ryggen, til både Balkan og Afghanistan? En soldat som sitter på mye uunværlig rutine og som har bevist at han kan gjøre jobben sin under stort press? Hvilket begrep vil denne soldaten gå under?

 

Nå er dette noe off-topic så det blir det siste jeg sier om dette i denne tråden:)

 

Jeg vet at gutta selv ikke omtaler seg som spesialsoldater, det er grunnlaget for min mening. En ting du bør vite: både fallskjermjegerne og spesialjegerne er under FSK/HJK, ikke at spes er FSK og FJ er HJK. Det du sier om elitesoldater sier jeg meg enig i, men jeg mener at alle norske soldater som har vært operative og har deltatt på intops kan kalle seg en elitesoldat, for norske soldater er meget dyktige. Men siden elitesoldat ikke er et militært begrep så liker ikke jeg å slenge det rundt heller.

 

Fra hele Hæren

Den norske spesialstyrken er organisert i en kommandogruppe, en innsatsstyrke og en sanitetsgruppe. Detaljer om organisasjonsstrukturen er gradert. Også antallet personer som er knyttet til avdelingen, er hemmeligstemplet.

FSK er en av Hærens fire såkalte førsteprioritetsavdelinger. De andre er Hans Majestet Kongens garde, Garnisonen i Sør-Varanger og Telemark bataljon. Da FSK ble opprettet lå Hærens jegerskole på Trandum. I 1997 ble hele avdelingen flyttet til den nye leiren på Rena. For en utenforstående kan det være vanskelig å forstå hvordan de to enhetene henger sammen. Oberstløytnant Hanevik er sjef for både Hærens jegerkommando (HJK) og FSK. Hans nestkommanderende har samme dobbeltrolle.

HJK utdanner årlig om lag 20 fallskjermjegere basert på personell inne til førstegangstjeneste. Frivillige av disse får ett års utdanningskontrakt som vervede i FSK. Dette tilbudet gis også til jegere som er blitt utdannet ved Marinejegerkommandoen i Ramsund.

http://www.fofo.no/Daler+ned+i+skjul.b7C_wBnKZH.ips?template=master

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Fikk teste 10 skudd med Barrett M82 i Jegerkompaniet, og må seff klistre inn skrytebildet mitt :ph34r:

 

23119066.jpg

 

NB! Jegertjenesten er ikke bare gloom & glory, er mest pust & pes hehe.

Lenke til kommentar

Slik det ble gjort i vår tropp (National Innsatstyrke, Luft) var at de som utmerket seg som gode skyttere med AG, viste kontroll og beherskelse, ble tatt ut til å bli skarpskyttere i laget. Hos oss var det ikke en dedikert stilling, men delt. Mener å huske at det ble vognførere som fikk være skarpskyttere.

 

I og med at vi var luft, som skal være på rett side av linjen, så ble ikke disse brukt noe særlig. På de fleste oppdrag og på patrulje, var disse vanlig gevær menn. Men når jeg var og skjøt med 40mm og MG folkene med MG, så gikk de og brukte 12,7 MØR og NM149. I og med at 12,7 MØR er rimelig dyrt våpen å bruke, så tror jeg det ikke ble mer enn 10-20 skudd per person. Dette var også det eneste våpenet ikke alle fikk prøve.

 

Videre må det sier at snikskytter oppdrag går mer ut på å ligge i ro enn å faktisk skyte folk. Etter hva jeg kjenner til, praktiserer ikke Norge henrettelse. Så du vil nok aldri få beskjed om å gå ut og drepe Osama. Oppdragene blir nok mer å dekke/holde utkikk mens resten av laget ditt klarere et område. Eventuelt bare å skaffe informasjon om en plass (ligge i ro i flere døgn, kan kun varme vann kl 3-4 om morgningen. Tisse og drite i pose/flaske mens du ligger i ro. Bruker så lite energi, at et måltid til dagen er nok.)

Lenke til kommentar

Jeg snakker da ikke de som er i støtteelementene. Men ser at det kan tolkes slik i måten jeg skrev det på. Jeg snakker om de rundt 20 fallskjermjegerne som blir selektert hvert år.

 

Men det du skriver er altså: en fallskjermjeger er ikke en spesialsoldat fordi han ikke blir operativ etter endt førstegangsjeneste. "Spesialsoldater er personell som er selektert, trent og utrustet for å kunne løse en avgrenset oppdragstype" (nå vet ikke jeg hva "avgrenset oppdragstype" betyr men). Du sier selv at dette gjelder gutta i HJK også. Da er de altså spesialsoldater så langt, MEN siden de ikke blir operative etter endt seleksjon, som tilsier at de burde blitt betegnet som spesialsoldater, så blir de ikke det allikevel. FSK er det jo null diskjusjon om.

 

Dette er kun dine personlige meninger, mens boken jeg refererte til, wikipedia og annet personell i forsvaret omtaler fallskjermjegerne som spesialsoldater.

 

Du nevner også elitesoldater. Dette er et begrep man burde unngå etter min mening. Hva med en "vanlig" soldat som har noen turer på ryggen, til både Balkan og Afghanistan? En soldat som sitter på mye uunværlig rutine og som har bevist at han kan gjøre jobben sin under stort press? Hvilket begrep vil denne soldaten gå under?

 

Nå er dette noe off-topic så det blir det siste jeg sier om dette i denne tråden:)

 

Jeg vet at gutta selv ikke omtaler seg som spesialsoldater, det er grunnlaget for min mening. En ting du bør vite: både fallskjermjegerne og spesialjegerne er under FSK/HJK, ikke at spes er FSK og FJ er HJK. Det du sier om elitesoldater sier jeg meg enig i, men jeg mener at alle norske soldater som har vært operative og har deltatt på intops kan kalle seg en elitesoldat, for norske soldater er meget dyktige. Men siden elitesoldat ikke er et militært begrep så liker ikke jeg å slenge det rundt heller.

 

Fra hele Hæren

Den norske spesialstyrken er organisert i en kommandogruppe, en innsatsstyrke og en sanitetsgruppe. Detaljer om organisasjonsstrukturen er gradert. Også antallet personer som er knyttet til avdelingen, er hemmeligstemplet.

FSK er en av Hærens fire såkalte førsteprioritetsavdelinger. De andre er Hans Majestet Kongens garde, Garnisonen i Sør-Varanger og Telemark bataljon. Da FSK ble opprettet lå Hærens jegerskole på Trandum. I 1997 ble hele avdelingen flyttet til den nye leiren på Rena. For en utenforstående kan det være vanskelig å forstå hvordan de to enhetene henger sammen. Oberstløytnant Hanevik er sjef for både Hærens jegerkommando (HJK) og FSK. Hans nestkommanderende har samme dobbeltrolle.

HJK utdanner årlig om lag 20 fallskjermjegere basert på personell inne til førstegangstjeneste. Frivillige av disse får ett års utdanningskontrakt som vervede i FSK. Dette tilbudet gis også til jegere som er blitt utdannet ved Marinejegerkommandoen i Ramsund.

http://www.fofo.no/Daler+ned+i+skjul.b7C_wBnKZH.ips?template=master

 

Jeg bøyer meg, er nok jeg som har misforstått. Har ikke satt meg så mye inn i delingen av FSK og HJK (da jeg ikke klarer å finne noe konkret svar noen steder). Har også hørt litt rundt ang. om en FJ er spesialsoldat, så jeg kan vel si at de er det. Men siden de ikke er på høyde med spes, så blir begrepet "spesialsoldat" ganske bredt etter min mening. Det gjelder forøvrig også flere av soldatene i støttefunksjonene også, da de også trener til spesialoppdrag.

 

On topic:

Som mange før meg har sagt (inkludert meg selv), så er sniper en tjeneste som inneholder mye utmattelse, tolmodighet, krevende innsettinger og mye mer. En snipers liv er ikke idyllisk... Det er ikke de beste skytterne som blir plukket ut, men de som er behersket og tolmodige. Kom deg inn i førstegangstjenesten før du tenker på det!

 

Avdelingene som jeg vet har skarpskyttere er:

 

NIS (Luft)

gakkgakk-jeger, MJK (Sjø)

FSK/HJK (Hæren)

KampEsk (Hæren)

TMBN (Hæren)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NIS (Luft)

gakkgakk-jeger, MJK (Sjø)

FSK/HJK (Hæren)

KampEsk (Hæren)

TMBN (Hæren)

De har vel noen skarpskytter-stillinger i PBN og 2.bn. også. Ing.bn. har noen skarpskyttere som skyter i stykker miner og lignende, men etter det jeg har hørt, er det ikke noen super opplæring man får der.

Endret av xWeeNx
Lenke til kommentar

KavEsk i PBn og 2Bn og noen i PING i IngBn utdanner skarpskyttere ja. Det er som sagt over her ikke nødvendigvis de beste skytterne som blir skarpskyttere. Faktisk så undrer jeg litt på noen i laget som verken er blant de beste skytterne eller de mest tålmodige :p

 

Som alt annet av valgs prossesser i forsvaret er det helt og holdent tilfeldig ville jeg tro.

Lenke til kommentar

KavEsk i PBn og 2Bn og noen i PING i IngBn utdanner skarpskyttere ja. Det er som sagt over her ikke nødvendigvis de beste skytterne som blir skarpskyttere. Faktisk så undrer jeg litt på noen i laget som verken er blant de beste skytterne eller de mest tålmodige :p

 

Som alt annet av valgs prossesser i forsvaret er det helt og holdent tilfeldig ville jeg tro.

På ingen måte. Hvordan kan du påstå at alt annet av "valgs prossesser" i forsvaret er helt og holdent tilfeldig? Er det noen som kan seleksjon er det jo forsvaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...