Gå til innhold

Spørsmål ang. verneplikt og snikskyting.


Niinja47

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kan noen forklare meg systemet innen verneplikt? Akkuratt nå er jeg 15 år og har gledet meg lenge til militæret osv. Jeg har egentlig lyst til å bli snikskytter.

 

Hva må man jeg gjøre for å få en utdanning innen snikskytting? Vil helst ikke til land som Afghanistan, Palestina eller noe sånt. Jeg vil være snikskytter for spesial styrke her i landet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesialstyrkene Norge har er Fallskjermjegerne, Spesialjegerne, Marinejegerne og delvis Kystjegerne, disse er dog veldig vanskelig å komme inn i. Snikskyttere finnes det sikkert i flere deler av forsvaret også, infanteriet f. eks. Vet ikke hvis du får bestemme hva du vil bli.

 

Min mening utifra det du skriver så tror jeg du har spilt for mye tv-spill og kanskje burde sette deg mer inn i hva forsvaret handler om.

 

hahahaha!! +1!!

Gjett hvilken film som har inspirert ham?

The Losers

 

--> http://www.imdb.com/media/rm3588590848/tt0480255 :tease:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har spilt mye tv-spill og sett mye filmer og har blitt gangske inspirert, så dere har rett i det.

Det du, Sebbe tar feil i er at jeg har alltid hatt interesse for militæret og har alltid hatt lyst til å bli snikskytter. Grunn? Man kriger fra lang avstand og mindre dødssjanse. Trenger skikkelig skills.

 

Ikke bry dere om tufsen over, det er broren min -,-

Lenke til kommentar

Grunn? Man kriger fra lang avstand og mindre dødssjanse. Trenger skikkelig skills.

 

 

Min mening utifra det du skriver så tror jeg du har spilt for mye tv-spill og kanskje burde sette deg mer inn i hva forsvaret handler om.

Endret av Ashen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan jo søke deg til 2.battaljon. De har ikke snikskyttere slik du ser på amerikanske krigsfilmer, men de har skarpskyttere. Er du motivert så kan du være heldig å bli valgt ut til skarpskyttertrening. Broren min var blandt de heldige i sitt kull (innrykk aug. 08) og fikk leke seg med HK417 som er den nye skarpskytterrifla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spesialstyrkene Norge har er Fallskjermjegerne, Spesialjegerne, Marinejegerne og delvis Kystjegerne, disse er dog veldig vanskelig å komme inn i. Snikskyttere finnes det sikkert i flere deler av forsvaret også, infanteriet f. eks. Vet ikke hvis du får bestemme hva du vil bli.

 

Min mening utifra det du skriver så tror jeg du har spilt for mye tv-spill og kanskje burde sette deg mer inn i hva forsvaret handler om.

 

Fallskjermjegerne er jo ikke en spesialsoldater... De er ikke operative. Dessuten har ikke fallskjermjegerne snipere. Spesjegerne driver med sniping (vet at mange reagerer på ordet 'sniper' men det er bedre enn å bruke 'snikskytter'), det gjør vel marinejegerne også så vidt jeg vet.

 

Å være sniper er noe helt annet enn du tror, tro meg. Det å faktisk avfyre et skudd mot en fiende er en SVÆRT liten del av en snipers jobb. Hovedansvaret til en sniper er å samle informasjon, samt å fungere som FAC (Forward Air Control). Dessuten så opererer de langt bak fiendens linjer som sørger for en ganske stor økning i risiko, pluss at de har ikke noen form for massiv ild. Dette fører til at HVIS du skulle bli oppdaget så sliter du... En sniper kan være på oppdrag der han driter, sover, spiser og jobber på samme plass i ukevis. Det er langt fra actionfylt, det krever mye tolmodighet å jobbe som sniper.

 

HV 016 har skarpskyttere, dette blir som skarpskytter i et infanterilag... Men det er i alle fall innenfor Norges grenser (du KAN reise ut til afghan hvis du vil)

 

Ikke bestem deg nå. Vent til du vet litt mer om hvordan det er. Husk at det er langt ifra slik som du ser på film og i spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil, har vel telemarksbataljonen noen av verdens beste skarpskytter. Har hatt ubekreftede treff på over 1000 meter.

 

Jeg var selv i National Innsatsstryker i min første gangs tjeneste, der hadde vi i hver lag en skarpskytter. Disse hadde 7.63 Mauser til vanlig, men også .50 cal berreta som er det våpenet telemarksbataljonen bruker på utenlands oppdrag. Skummelt våpen!

Lenke til kommentar

Du får gjøre det bra i førsteganstjenesten og melde deg inn i heimevernets innsatsstyrke når du er ferdig. Kanskje du er heldig og får bruke 50.cal skarpskytter rifla der. Men da tror jeg du burde begynne i dfs og bli god i skyting først. Er ikke bare bare å bli "snikskytter":D

Lenke til kommentar

Fallskjermjegerne er jo ikke en spesialsoldater

Hva er de da? Er dette en vanlig jegertjeneste? De går jo gjennom noe av det hardeste forsvaret har å tilby.

 

For å kunne kalles spesialsoldat må en være operativ. Det er ikke så mye mer enn vanlig jegertjeneste heller, bortsett fra fallskjermhopping og flere ressurser. Fallskjermjegertroppen er en rekrutteringsportal til spesialjegertjenesten... Grunnen til at opptaket er så hardt er på grunn av at fallskjermjegerne må tåle mer enn den vanlige soldat pga litt mer omfattende øvelser og diverse, pluss at fallskjermjegerne sannsynligvis er de mest prioriterte av soldatene i førstegangstjenesten. Det er ikke uten grunn at den største gruppen som kommer gjennom spesialjegeropptaket er tidligere fallskjermjegere.

 

Ingen kan kalles spesialsoldater når de kun er inne til førstegangstjeneste. Det sier seg selv...

Lenke til kommentar

For det første, det heter SKARPSKYTER ikke snikskytter. Snikskytter er en som skyter f.eks freda dyr. Forsvaret har akkurat fått nye våpen, hk417 men det brukes fortsatt nm149. Begge disse er 7.62mm. De bruker også 12.7 MØR eller Barett M82 som den heter

 

Det er derfor jeg (og mange flere innen forsvaret) bruker ordet sniper. Det er det ordet jeg finner mest riktig hvis det er snakk om en skytter og en spotter i ghilliesuit som smyger seg gjennom skogen..

Lenke til kommentar

For det første, det heter SKARPSKYTER ikke snikskytter. Snikskytter er en som skyter f.eks freda dyr. Forsvaret har akkurat fått nye våpen, hk417 men det brukes fortsatt nm149. Begge disse er 7.62mm. De bruker også 12.7 MØR eller Barett M82 som den heter

 

Det er derfor jeg (og mange flere innen forsvaret) bruker ordet sniper. Det er det ordet jeg finner mest riktig hvis det er snakk om en skytter og en spotter i ghilliesuit som smyger seg gjennom skogen..

 

Snikskytter er IKKE en som skyter freda dyr/utenfor jaktsesongen. Det du mener er en "Krypskytter".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...