Anne1en Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg har en stasjonær data som er et par år gammel. PackardBell. Har aldri hatt noen spesielle problemer med den, men nå vil den ikke lenger slå seg skikkelig på. Den starter i 4 sekunder før den slår seg automatisk av igjen. Vet noen hva som forårsaker dette? Eventuelt hvordan det kan fikses? Lenke til kommentar
Romis Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 En stor prosent av gangene er det temperaturproblemer, sørg for at CPU kjøleren er fri for støv, og at alle beinene sitter ordentlig i hovedkortet. Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Nå er det vel skjeldent at en CPU som har virket i 2 år pluttselig begynner å få pinner som ikke sitter på plass der de skal lenger, samt at om det er et varmeproblem ville ikke pcen kunne slås på igjen med en gang etter den slår seg av. Kan den det? Kommer det bilde på skjermen iløpet av de 4 sekundene? Jeg ville mistenkt hovedkortet eller powersupply og startet med å koble ut alt som ikke er nødvendig for å starte pcen. Ta ut alle kort utenom skjermkort. M.a.o. Lydkort, nettverkskort og andre kort som ikke trengs for å starte maskinen. Har du to minnebrikker, test begge disse en og en i hver minneslot. Noen strømforsyninger har et lys på baksiden, om denne blinker f.eks så kan du sikkert finne ut hva dette betyr på PackardBells hjemmeside. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Nå er det vel skjeldent at en CPU som har virket i 2 år pluttselig begynner å få pinner som ikke sitter på plass der de skal lenger, samt at om det er et varmeproblem ville ikke pcen kunne slås på igjen med en gang etter den slår seg av. Kan den det? Kommer det bilde på skjermen iløpet av de 4 sekundene? Jeg ville mistenkt hovedkortet eller powersupply og startet med å koble ut alt som ikke er nødvendig for å starte pcen. Ta ut alle kort utenom skjermkort. M.a.o. Lydkort, nettverkskort og andre kort som ikke trengs for å starte maskinen. Har du to minnebrikker, test begge disse en og en i hver minneslot. Noen strømforsyninger har et lys på baksiden, om denne blinker f.eks så kan du sikkert finne ut hva dette betyr på PackardBells hjemmeside. Og dersom det ER mye støv skader det ikke å finne en boks trykkluft og kanskje en støvsuger =P Lenke til kommentar
Romis Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Hvis man skal bruke støvsuger må man ha en støvsuger med plastik på tuppen av røret, ellers bygger du opp statisk elektrisitet i datamaskinen, som kan utløses når du slår på PC'en. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Hvis man skal bruke støvsuger må man ha en støvsuger med plastik på tuppen av røret, ellers bygger du opp statisk elektrisitet i datamaskinen, som kan utløses når du slår på PC'en. Viktig å huske! En kompis som går elektro gikk på den smellen en gang :!: Lenke til kommentar
Romis Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Det er veldig viktig å huske. Ler av folk som tuter fram og tilbake inni pc'en med støvsuger og ikke vet hva de utsetter pc'en for. De mest ideale ville vært å brukt en boks med komprimert luft for å rense datamaskinen godt innvendig. Det er det eneste jeg bruker på min PC, men jeg er ganske flink med å fjerne støv i datamaskinen, gjør det en gang hver tredje måned. Det er jo selfølgelig veldig greit å kjøpe støvfiltere også, da. Endret 18. juli 2010 av Romis Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Det er veldig viktig å huske. Ler av folk som tuter fram og tilbake inni pc'en med støvsuger og ikke vet hva de utsetter pc'en for. De mest ideale ville vært å brukt en boks med komprimert luft for å rense datamaskinen godt innvendig. Det er det eneste jeg bruker på min PC, men jeg er ganske flink med å fjerne støv i datamaskinen, gjør det en gang hver tredje måned. Det er jo selfølgelig veldig greit å kjøpe støvfiltere også, da. Kjører trykkluft gjennom alle vifter, krinkler og kroker. Det er i selve kabinettet jeg støvsuger, ganske stort. Har desverre alt for dårlig "syklus" på å rense pcen for støv :S Men aaanyways nå må vi komme oss on topic igjen her.. xD Lenke til kommentar
Romis Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Til trådstarter: Har du gjort noen hardware endringer, eller innstallert noen programmer i det siste? Merket noe uvanlig med PC'en? Noe som kan hjelpe oss i en retning? Hvis du har fått Blue Screen Of Death noen ganger før, så er det mest sannsynlig at det er RAM brikkene som ikke lenger gjør jobben sin. Det jeg ville gjort, var å bytte RAM brikker, og se hva som skjedde da. Kan godt hende at det kun er den ene RAM brikka som har gått defekt, dette skjer ofte i datamaskiner med litt eldre og ofte billige RAM løsning. Måten du feilsøker RAM hvis datmaskinen din slår seg av etter kort tid og du ikke kommer inn i BIOS, er å ta ut en og en RAM brikke av gangen. Noe annnet du kan prøve er å gjøre noe som heter '' Clear CMOS '' MSI har laget en veldig bra video på Youtube, som du bør sjekke ut. Clear CMOS gjør at alle innstillingene i BIOS bli resetta til Default. Se videoen enten her, eller ved å trykke på youtube filmen, å se på Youtube sidne til MSI. Får du ikke noe forskjell etter bytte av RAM eller å resette BIOS, ville jeg byttet PSU'en og sett da. Er jeg ikke flink til å dra tråden on-topic med et stort sveip? Endret 18. juli 2010 av Romis Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg kan si så mye at Romis har ganske så rett i det han sier. CPU temperaturen ryker opp utrolig fort. For å gi et lite eksempel: Har Windows 7 Ultimate 64-bit, og hadde oppe HWMonitor, temp på CPU 36 grader. Startet så Prime95 og i løpet av 5 sekunder føyk temperaturen opp 20 grader. Og jeg har en Cooler Master V8 kjøler. Har TS en stock kjøler, og det er mye støv i kjøle ribbene, kan jeg garantere at CPU temperaturen vil fyke opp veldig fort, og PCen slår seg av. Du vil ikke kunne starte den igjen med en gang, men må vente en stund. Har ikke trådstarter gjort ren kjøleren på 2 år, vil jeg tro at det er ganske så mye støv i den. Lenke til kommentar
Anne1en Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 Det kommer ingenting opp på skjermen når jeg prøver å slå den på. "Blue screen of death" vet jeg ikke helt om det var, men blå skjerm kom det i hvertfall til å begynne med da jeg tok dataen på. Prøvde å starte den omigjen etter dette, og jeg kom inn på en side der jeg kunne velge mellom å kjøre dataen som vanlig eller sjekke filer.. eller noe sånt.. nå har ikke jeg så veldig god peiling på datamaskiner. Men her låste datamaskinen seg, og nå vil den ikke lenger vise noe som helst på skjemen, men bare slår seg av. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Siden du har opplevd blåskjermer, kan jeg nesten garantere der feil med RAM brikkene, det betyr ikke at det er RAM brikkene som gjør dette, men en av de, eller alle er i hvertfall korrupte. Prøv de tingene jeg skrev, og gi oss en oppdatering når du har gjort alt sammen. Skriv et svar her selv om datamaskinen funket, for å si ifra. Lenke til kommentar
Anne1en Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 prøvde å kjøre dataen med en brikke av gangen. skjer det samme da også. får kjøpe nytt. takk for hjelpen Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Greitt nok at PCen vil få BSOD eller restarte med feil på RAM, men jeg kan ikke huske at jeg har hørt om at den vil slå seg av hvis det feil med RAM. Slår en PC seg av så er det normalt feil med strømforsyning eller for høy temperatur på CPU. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Akkurat derfor jeg skrev dette: det betyr ikke at det er RAM brikkene som gjør dette, men en av de, eller alle er i hvertfall korrupte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå