Gå til innhold

ASUS UL30VT eller ASUS U35JC ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skiller 40 og 70. Har 70 større harddisk og 8 kontra 6 cellers batteri?

Edit..

Hvorfor finnes det ikke en eneste review av denne laptopen? ikke på youtube engang.

Her er en review av U30Jc, som er helt lik som U35Jc, bortsett fra at 35 IKKE har optisk drive.

http://www.anandtech.com/show/3730/asus-u30jc-refining-thin-and-light-performance

Kanskje ikke mye mening i å reviewe en nesten helt lik laptop. Dessuten har den jo "nettopp" kommet ut, så gi det litt tid :)

Lenke til kommentar

Har sett på U45JC, denne koster 500 kr mer og du får 14 tommer og bedre cpu. Er denne verdt 500 ekstra + litt ekstra vekt?

Edit: Ser forresten at de har begge maskinene på lager hos Komplett. Vurderer å bestille de snart.

Hva er forskjellen på i3 og i5? Bortsett fra sterkere prosessor.

Endret av Anixion
Lenke til kommentar

Har sett på U45JC, denne koster 500 kr mer og du får 14 tommer og bedre cpu. Er denne verdt 500 ekstra + litt ekstra vekt?

Edit: Ser forresten at de har begge maskinene på lager hos Komplett. Vurderer å bestille de snart.

Hva er forskjellen på i3 og i5? Bortsett fra sterkere prosessor.

i5 har turbo boost og litt høyere klokkefrekvens på det integrerte grafikkortet (766 MHz), mens i3 ikke har turbo boost og frekvens på 667 MHz.

Ang. U45Jc vs. U35Jc foreslår jeg du skumleser denne tråden:

http://forum.notebookreview.com/asus/490903-asus-u35jc-u45jc.html

F.eks. var det en som skrev:

"I prefer the design of the U30Jc over the U45Jc because of:

1) Real, brushed aluminum on the palm rest & trackpad. (Some feel the U45 is plastic in the entire upper area.)

2) The bottom has NO air vents or air grills to cover up. A solid bottom. The air is pulled in from the front & out the left side. Yet the U30Jc runs very cool. Thickness (1.2 inches) may help in the cooling.

3) Very quiet fan."

Edit: Om det er verdt det eller ikke vil gå mye på hvor mye du verdsetter 14" over 13,3. Forskjellen i prosessorkraft vil ikke være merkbart.

Endret av Katana-Bob
Lenke til kommentar

Hei, beklager litt sen tilbakemelding, men har vært på ferie og ikke testet maskinen før i går.

Førsteinntrykket er at det er en veldig solid maskin, godt bygget til å være så tynn. Veldig fint design i mine øyne (jeg har den svarte), men lokket kunne nok hatt en litt mer taktisk overflate, det setter seg nemlig utrolig fort fettflekker på det.

Tastaturet er veldig godt å skrive på når man har vendt seg til mellomrommet mellom tastene. Kvalitetsfølelsen her er upåklagelig.

Touchpaden, synest selve touchpaden er grei, men liker ikke helt dødpunktet på midten av musetastene.

Skjermen er overraskende bra, refleksjonen varierer veldig på skjermvinkelen, men synest ikke dette er noe å klage på, er vel bare å stille inn vinkelen så ordner det seg de fleste plasser.

Batteriet varte i ca. 6-7 timer ved nettsurfing, litt skriving, innstallering av programmer osv. Altså rimelig lett bruk. Men skal det vare i 10,5 så kan det nok ikke være til annet enn skriving og veldig lette oppgaver, med lysstyrke på minimum og nettverk avslått.

Viftene. En ting som har skuffet meg litt er viftene. Den ene viften går konstant, og selv om denne går lavt så er det irriterende, siden den antatte mangelen på viftestøy var en av grunnene til at jeg gikk for asus. Forutenom viftesusen så er det så å si ikke støy, selv om det av og til kan forekomme små "harkelyder" fra harddisken.

Varmeutvikling. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal forvente av en pc som denne, men hadde faktisk forventet at den var litt kjøligere enn det som er tilfellet. Den kan til tider bli litt for varm til å ha på fanget etter min smak. Måler tempraturen med speedfan og GPU har vært oppe i 58 C. Men har ikke registrert noen av Core tempraturene over 38 C.

Dette med viftestøy og varmeutvikling kan nok muligens (forhåpentligvis) ordnest ved å oppdatere BIOS, noe jeg ikke har gjort enda. Versjonen jeg har nå er fra 13.05.2010.

Surfing, skriving, se video på nett osv. takler denne pcen utmerket, nå sier vel ikke det stort siden de alle fleste pcer gjør det, men i forhold til den gamle laptopen min (acer 5720) så går det i alle fall mye raskere. Jeg har ikke testet tunge program på den ennå, men spotify, opera, word, msn samtidig er i alle fall null problem.

Konklusjon til nå:

Forutenom litt problemer med viftestøy, så er jeg veldig fornøyd med pc-en, nå har jeg ikke fått testet batteriet veldig nøye, men dersom dette yter som det skal og jeg klarer å få fikset vifteproblematikken, så må jeg si meg veldig fornøyd med kjøpet.

Edit: Batteriet: Står nå på strømsparermodus og laveste lysstyrke.På 98% var det visstnok 8 timer og 53 minutter igjen, mens det nå på 97% er 6 timer og 21 minutter. Har så å si ikke variert bruken av pc-en. Nå er det 96% igjen, noe som akkurat nå tilsvarer 8 timer og 57 minutter. Er veldig usikker på hvorfor tiden varierer sånn, men kan vel kanskje være at maskinen bruker litt tid på å finne riktig tid?

Off topic: hva er tipsene for å gi batteriet lengst mulig levetid? Lade det helt ut og helt opp? Lade det ofte, ta ut batteriet når pc-en går på strøm?

Endret av Labdien
Lenke til kommentar

Det var kjekt å høre at du var (stort sett) fornøyd. Hvis ikke ny bios fikser problemene dine med viftestøy kan du alltids prøve å kontrollere viftehastighet manuelt med noe software (Everest?).

58 grader er vel ikke så mye? Min 8400M GS idler på 56 og går til 70-80 under load, noen ganger mer. Men så er jo 8400M GS en del eldre enn ditt kort. Hvis du er vant med lavere temperaturer kan jeg godt forstå frustrasjonen din.

Ang. batteri fra notebookreview.com:

Prolonging your Battery’s Life

• Calibrate your battery with a full discharge every 30 charges to help the battery’s fuel gauge remain accurate. Run the battery down to the automatic cut-off point of your notebook before recharging.

• Avoid repetitive and regular full discharges. Li-Ion batteries will lose less charge capacity when partially recharged. Recharging at a 10 to 20% charge level is recommended.

• Disconnect the battery and store it in a cool, dry place. The optimal charge level is 40% for prolonged storage. Storing the battery with a low charge will result in permanent damage or battery failure.

• If you store your battery in a refrigerator, use a sealed plastic bag to keep moisture out. Allow the battery to warm to room temperature before using or recharging it.

Lenke til kommentar

Da har jeg også bestilt U35JC. Skjønner egentlig ikke hvorfor det ikke finnes en eneste review av denne. Hardware.no burde jo teste denne pcen?

Enig. Synes Hardware.no har litt feil fokus. Alt for mange strømforsyninger og kabinetter. Ganske liten nytteverdi i de anmeldelsene. De har i det minste begynt å anmelde skjermer igjen.

Lenke til kommentar

Mitt trøblete møte med Asus U35JC. Bestillte maskinen på søndag, og fikk den i dag (ja, det tok 4 dager og sende maskinen fra Oslo til Stavanger). Startet opp maskinen og fant fort ut at den var proppfull av reklame og dritt. Ørten flashspill. Weddding planner, skype, ebay, tred pc cilin etc. Valgte derfor og formatere pcen og slette alle partisjonene ettersom jeg ikke visste hva halvparten av dritet som kom med pcen var for noe. La inn min trofaste piratkopi windows inn på en SD brikke med usb adapter. Som jeg har brukt til å legge inn windows på flere pecer. Såklart gikk det ikke ann og boote fra USB. Måtte derfor nøye meg med å legge det inn når jeg var inni windowsinnstalasjonen fra fabrikk. Det begynte greit. Kopierte filer, osv. Rebootet og så kom splash skjermen. Klar til fortsette, men neida. Når går dritten i boot-loop. Herlig :)

Lenke til kommentar

Mitt trøblete møte med Asus U35JC. Bestillte maskinen på søndag, og fikk den i dag (ja, det tok 4 dager og sende maskinen fra Oslo til Stavanger). Startet opp maskinen og fant fort ut at den var proppfull av reklame og dritt. Ørten flashspill. Weddding planner, skype, ebay, tred pc cilin etc. Valgte derfor og formatere pcen og slette alle partisjonene ettersom jeg ikke visste hva halvparten av dritet som kom med pcen var for noe. La inn min trofaste piratkopi windows inn på en SD brikke med usb adapter. Som jeg har brukt til å legge inn windows på flere pecer. Såklart gikk det ikke ann og boote fra USB. Måtte derfor nøye meg med å legge det inn når jeg var inni windowsinnstalasjonen fra fabrikk. Det begynte greit. Kopierte filer, osv. Rebootet og så kom splash skjermen. Klar til fortsette, men neida. Når går dritten i boot-loop. Herlig :)

Hvor har du bestilt fra? Høres jo nesten brukt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...