Labdien Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Hei Skal kjøpe ny pc til skolestart i august. Valget står mellom ASUS UL30VT eller ASUS U35JC . Den skal brukest hovedsaklig til skolearbeid (exc, word, pdf), surfing, se film (takle HD) o.l. Ikke så mye spilling, visst noe så går det i FM. Prisen bør helst ikke bli så mye høyere enn 6500, men ser at det kan bli vanskelig å få U35JC lenger ned enn dette, snarere tvert i mot. Siden prisforskjellen er såpass stor heller jeg egentlig mest mot UL30VT men ser at prosessoren på denne er vesentlig dårligere enn den på U35JC, noe som ikke er et pluss for UL30VT. Noen gode argument for eller imot noen av pcene? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Kommer ann på bruken, selv føler jeg at slike strømsparecpu'er er litt i svakeste laget. Vet ikke om det er aktuelt, men acer har et par fine 13" maskiner rundt denne prisklassen som er mye kraftigere: http://www.prisjakt.no/product.php?e=622505 core i3 CPU og intel grafikk, under 6 lapper. Jeg mener dog at dette er det beste valget: http://www.prisjakt.no/product.php?p=616754 Core i5 CPU og ATI HD5650 grafikk til 7 lapper, så har du brukbart grafikkort også om du skulle få plutselig lyst til å spille litt. Begge har grei batteritid med opp til 7-8 timers drift. Jeg har en 3820TG her og må si det er noe av det beste jeg har sett fra acer. Stillegående og kraftig, føles solid og ser bra ut. Har ikke prøvd UL30VT eller u35JC, men ut fra bildene kan det nok hende at de har bedre tastatur enn aceren har. Edit: http://www.prisjakt.no/product.php?e=647326 Ser ut for at du kan få U35JC ned mot din prisgrense også, men så langt har jeg kun funnet en "bekreftet inn på lager" dato, og det er 27. August. Kanskje litt lenge å vente om du skal ha den til skolestart? Endret 18. juli 2010 av OC-Freak Lenke til kommentar
Labdien Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Hei Har en del dårlige erfaringer med acer. Har en Acer Aspire 5720Z, har store problem med viften på denne, for det første går den hele tiden (noe som vil si støy!), for det andre så blir pcen altfor varm (noe som har medført at jeg aldri kan ha den på fanget). Har sendt den inn til rensing, noe som hjalp i en måned før det ble like ille. Batteriet varer en halvtime. Kvalitetsfølelsen er heller ikke den helt store, i tillegg til at alle acer pcer er overlastet med unødvendig crap. Så egentlig vil jeg helst unngå acer. Når det er sagt så har jeg faktisk sett en del på de modellene du linker til, og hadde jeg hatt et helt nøytralt forhold til acer så hadde jeg nok kjøpt en av de med en gang. Er derfor veldig nysgjerrig på hvordan disse modellene funker i praksis. Ikke minst hvordan de takler de punktene jeg har hatt problem med tidligere: vifte, støy, kvalitet, soliditet osv. Du svarer litt på det i innlegget over, men virker det som en solid pc som tåler frakt fram og tilbake hele tiden? Dette er veldig viktig med tanke på at jeg faktisk skal ha den med overalt. Den kan heller ikke dø midt under en stor oppgave, støy er heller ikke noe gøy, den bør ikke bli særlig varm og når det gjelder batteri så er jo lenger jo bedre. Så dersom acer faktisk har klart å fikse disse problemene med denne pcen, så kan den nok være høyaktuell. At den faktisk er tilgjengelig før skolestart er nok heller ikke noen ulempe Endret 18. juli 2010 av Labdien Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 TimelineX serien til Acer får bare lovord fra de som har kjøpt dem så det er en knallserie. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Den har likevel sine svakheter. Skjermen har elendig sortnivå, like dårlige betraktningsvinkler og fyller knapt 50% av RGB. Høyttalerne gir blikkbokslyd og øreplugger er nesten obligatorisk for alt annet enn systemlyder. Batteriet er suverent den første måneden, men kapasiteten tappes meget raskt deretter ved intensiv bruk. Tastaturet er helt greit å skrive på, men er festet på en bakplate med mellomrom tast-til-tast, og der samles mye skitt som er vanskelig å få bort. Viftestøy er også en slitasjeskade som oppstår etter en viss stund. Asus U35JC har få av disse svakhetene (skjermen er fremdeles ikke god). Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Hei Har en del dårlige erfaringer med acer. Har en Acer Aspire 5720Z, har store problem med viften på denne, for det første går den hele tiden (noe som vil si støy!), for det andre så blir pcen altfor varm (noe som har medført at jeg aldri kan ha den på fanget). Har sendt den inn til rensing, noe som hjalp i en måned før det ble like ille. Batteriet varer en halvtime. Kvalitetsfølelsen er heller ikke den helt store, i tillegg til at alle acer pcer er overlastet med unødvendig crap. Så egentlig vil jeg helst unngå acer. Skal ta det punkt for punkt. 1: viften går nesten konstant men på lav knapt hørbar hastighet om man er tilkoblet strømnettet/bruker ati kortet. På batteri/intel skjermkort er viften stort sett av men spinner opp av og til med en svak "swoosh" lyd for så å spinne sakter og saktere til den stopper helt igjen. 2: Det er den kjøligste maskinene jeg har hatt sett ut fra specs, har den på dyna på kvelden for å surfe på nettet og det er ikke noe problem, gaming på dyna funker dårlig 3: Kvalitetsfølelsen er svært bra, bedre enn samtlige andre acer maskiner jeg har vært borti, og bedre enn billigmaskiner fra andre merker (HP, MSI osv). Når ikke opp til apple, lenovo og de beste fra asus dog. 4: Jeg har 9 cellers versjonen av batteriet og ved surfing/lytte på musikk holder det ca 10 timer. Hvor fort det taper seg over tid vet jeg ikke enda, spør igjen om 2 år! (Batteriet på min 2,5 år gamle Acer 5930G holder enda 4 timer+, tapt seg et sted mellom 30min og en time på 2,5år). Men vil nok tro at man merker tapet i tid mye bedre på en maskin med så lang batteritid. 5: Ja maskinen er full av CRAPWARE! Har bestilt ny 7200rpm disk til min og skal gjøre en ren installasjon av w7 når den kommer. 6: AUO Optronics skjermen er dårlig! Skulle ønske Acer byttet til samsung eller LG for leveranse av 13.3" skjermer. Disse er heller ikke bra, men de er ihvertfall mindre dårlige Det er min erfaring så langt Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Jeg har akkurat vært og sett på bærbare pc-er i denne prisklassen. Anbefalingene jeg fikk var enten Asus eller Samsung sine maskiner. Asus har mye bra sa selgeren, og har god kvalitet på maskinene. Selv "falt" jeg for denne: Samsung Den har LED-skjerm og god batterikapasitet, bluetooth og selvfølgelig 64-bit operativsystem. For min del hadde jeg faktisk "bestemt meg" for at det skulle bli Acer Timeline 4820, det var før jeg gikk inn i butikken. Har nemlig lest mye positivt om denne serien, men Samsung-maskinen ga mye mer for pengene, synes jeg. Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Tenk gjennom 3 ting før du kjøper. Vil spesielt sette fokus på nr. 3 1. Du er heldig. Anandtech har nettopp gitt ut ny Buyer's guide for 14" og under: http://www.anandtech.com/show/3822/laptop-buyers-guide-14inch-and-smaller/2 Foreslår du leser guiden (og spesielt siden jeg linket til nøye, mtp. at du hadde lyst på u35jc. Kort sagt er u35jc et knallkjøp (om du har pengene). 2. Og så vil jeg legge til dette fra Anandtech's anmeldelse av u30jc (indentisk med u35jc, bare at u35jc ikke har optical drive - altså DVD) "Really, some of the toughest competition for ASUS comes from their previous offerings. Compared to the old UL30a and UL30Vt, the new U30Jc offers substantially more CPU performance and a better chassis than the glossy black models. The silver UL30Vt on the other hand looked just as nice. ASUS also adds an optical drive into the mix, and the price is now $900 compared to the $800 for the UL30Vt. The laptop weighs a bit more and is a bit thicker and gets slightly less battery life, so if you prefer a true thin and light you might want to look at the UL30Vt (which will likely fade away in the coming months). For those more interested in CPU performance and features, the U30Jc with Core i3 and Optimus graphics is a great buy and should keep you happy for several years to come." 3. Nvidias nye driverprogram "Verde" (dvs. hvordan Nvidia har tenkt å gi ut drivere og hva de har tenkt å støtte) inkluderer optimus, slik at optimus vil støttes i alle nye driverutgivelser fremover. Optimus er det som er i u35jc. Verde-programmet nevner ingenting om hybrid eller "swtichable" grafikk, slik som på ul30vt. Altså risikerer du å ende opp i en blindvei mhp. ul30vt siden driverstøtten til grafikk-løsningen der blir bare dårligere med tiden, ettersom du er avhengig av at Asus i sin godvilje frigjør drivere til UL30VT. Av erfaring vet vi at eldre modeller støttes dårlig av manufacture'ne (Asus, Dell, Toshiba) når det gjelder drivere. Hvilken hadde jeg valgt? U35Jc any day. Også over noe som helst Acer kan stille med. Endret 19. juli 2010 av Katana-Bob Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Hvilken hadde jeg valgt? U35Jc any day. Også over noe som helst Acer kan stille med. Den dagen U35JC leveres med like kraftig eller bedre grafikkløsning enn Timelinex sine HD5650 kort er jeg helt enig. Frem til da er timelinex serien meget aktuell. Har man ikke tenkt å spille på maskinen er det jo ikke noe å lure på, da tar man u35jc Endret 20. juli 2010 av OC-Freak Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Hvilken hadde jeg valgt? U35Jc any day. Også over noe som helst Acer kan stille med. Den dagen U35JC leveres med like kraftig eller bedre grafikkløsning enn Timelinex sine HD5650 kort er jeg helt enig. Frem til da er timelinex serien meget akruell. Har man ikke tenkt å spille på maskinen er det jo ikke noe å lure på, da tar man u35jc Absolutt - U35Jc er ingen mobil spillemaskin. Den nisjen fyller Acer ganske bra, om vi fortsatt kan kalle det for en nisje. Foruten svært god byggekvalitet på mange av sine modeller, vil jeg også legge til at ASUS har 2 års garanti på sine maskiner. Det er absolutt verdt noen hundrelapper ekstra. Endret 20. juli 2010 av Katana-Bob Lenke til kommentar
Labdien Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Det høres ut som om U35jc virkelig har det jeg trenger. Eneste problemet er nok at jeg ikke vet helt når Asus U35JC-RX040V http://www.prisjakt.no/product.php?p=647326 kommer til norske butikker. Bør helst ha den rundt 8-9 august, men kan nok vente litt lenger, men ikke så lenge som til 27 august som noen butikker har som realeasedato. Har spurt litt rundt, og de fleste butikker kan ikke si sikkert når den kommer. Dersom denne ikke kommer i tide vil jeg nok måtte gå for denne Asus U35JC-RX070V http://www.prisjakt.no/product.php?p=616757. Den koster som dere ser en del mer, og er egentlig litt over det jeg hadde tenkt å bruke. Men er den verdt det så vil jeg nok gå for den. Er den eneste forskjellen på disse to modellene at 70V har bedre batteritid og større harddisk enn 40V? Batteriet er nok greit å ha, men kan ikke si at jeg trenger så veldig mye større harddisk. Edit: Litt off topic her, men hvordan vil mac gjøre det i konkuransene med u35jc? Endret 20. juli 2010 av Labdien Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Er den eneste forskjellen på disse to modellene at 70V har bedre batteritid og større harddisk enn 40V? Batteriet er nok greit å ha, men kan ikke si at jeg trenger så veldig mye større harddisk. Det ser ut som det er de eneste forskjellene, ja. Edit: Litt off topic her, men hvordan vil mac gjøre det i konkuransene med u35jc? Ooh, det ville vel kunne skrives tykke bøker om emnet! :!: Men jeg skal prøve å være kortfattet. Mac er Mac. Hvis vi f.eks. setter Macbook Pro 13 og U35Jc opp mot hverandre, er nok Macbook Pro 13 "bedre" (GPU, skjerm, OSX, Apple-logo...). Men så koster den jo 2-3 tusen mer også, så noe annet er vel ikke å forvente. Du får forresten ca. 1000 800 kr i rabatt på MBP13 hvis du kjøper gjennom apple.no som student. http://www.studenttorget.no/index.php?show=4985&expand=3,4985&artikkelid=3544 Macbook Pro byggekvaliteten har lenge vært svært god, og OSX i seg selv er grunn nok for mange til å betale litt ekstra. Batteritiden Apple får ut av maskinene sine er også kunststykker i seg selv. I tillegg kan du jo alltids kjøre Windows på Mac hvis du ønsker det. Men så betaler du jo også ekstra for ELDRE teknologi, noe som kan være vanskelig å svelge for mange. Jeg vil tro at neste MBP13 refresh benytter seg av Arrandale, og da er det litt surt å sitte igjen med Core2Duo. Men de fleste bryr seg kanskje ikke om det, hvis de ikke setter seg inn i teknologien og utviklingen av maskinene. Så kort svar: MBP13 er sikkert "bedre", men det blir jo min subjektive mening. Og så er den jo dyrere. Har du pengene er alltid Mac et godt kjøp. Ikke glem at U35Jc ikke har DVD-ROM! Jeg nevnte ikke MBP15 og 17 fordi de er i en helt annen prisklasse, og hvis du kjøper vanlig Macbook kan du like så godt kjøpe MBP13, men det er også bare min mening. Håper du vet litt bedre hva som er best for DEG. Det er mange penger, så det å gjøre litt research på forhånd er et LANGT steg mot å gjøre et godt kjøp. Endret 20. juli 2010 av Katana-Bob Lenke til kommentar
Labdien Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Ok, greit å få litt meninger rundt mac også, men tingen er at jeg nok egentlig ikke har 2000-3000 ekstra, så den må nok være veldig mye bedre visst jeg skal velge en mac, noe den altså ikke er? Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Ok, greit å få litt meninger rundt mac også, men tingen er at jeg nok egentlig ikke har 2000-3000 ekstra, så den må nok være veldig mye bedre visst jeg skal velge en mac, noe den altså ikke er? Hvis du er usikker på om du trenger eller har lyst på Mac er det sannsynligvis ikke verdt det. Dessuten sier du at du ikke har 2000-3000 kr ekstra, og da er jo valget enkelt, eller hva? Du må nesten bestemme selv om du mener en Mac er verdt pengene dine. For å hjelpe deg litt på vei kan jeg spørre hvor mye du bryr deg om: 1. Design (utseende, ser maskinen lekker og solid ut) 2. OSX 3. (Mye) bedre skjerm på alle MB Pro modeller 4. Core2Duo på MBP13 (hvorfor dette kan oppfattes som negativt utdypet jeg over) Det er mange andre faktorer som spiller inn selvfølgelig, men disse er vel de viktigste, så fremt jeg ikke har glemt noe. Er batteritid viktig for deg? For hvis ikke behøver du ikke å bruke mer enn 4000-5000 for bedre ytelse enn U35Jc. Men da lider byggekvalitet osv osv. Jeg regner med du allerede har tenkt på dette i og med at du var flittig nok til å peke ut U35Jc Endret 20. juli 2010 av Katana-Bob 1 Lenke til kommentar
Labdien Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 (endret) Batteritid er nok en av de viktigeste faktorene for meg, sammen med størrelse og byggekvalitet. I tillegg til at jeg egentlig ikke har så veldig lyst til å starte med en masse tilpasninger når det gjelder mac/windows. Så spørsmålet om mac var vel egentlig mer for at den skulle få en "fair" sjanse i vurderingen, når jeg likevel skulle kjøpe en pc som var såpass høyt i pris. Men ut i fra det du påpeker så kan ikke jeg se noen grunn for meg til å gå for en mac i steden for pc Edit: hvor langt ned i batteritid må jeg gå for å få en tilsvarende pc i specs som u35jc, til 4-5000? Visst det ikke er snakk om all verden så kan det være levelig, men ser veldig gjerne at jeg slipper å ta med lader overalt Endret 20. juli 2010 av Labdien Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Batteritid er nok en av de viktigeste faktorene for meg, sammen med størrelse og byggekvalitet. I tillegg til at jeg egentlig ikke har så veldig lyst til å starte med en masse tilpasninger når det gjelder mac/windows. Så spørsmålet om mac var vel egentlig mer for at den skulle få en "fair" sjanse i vurderingen, når jeg likevel skulle kjøpe en pc som var såpass høyt i pris. Men ut i fra det du påpeker så kan ikke jeg se noen grunn for meg til å gå for en mac i steden for pc Edit: hvor langt ned i batteritid må jeg gå for å få en tilsvarende pc i specs som u35jc, til 4-5000? Visst det ikke er snakk om all verden så kan det være levelig, men ser veldig gjerne at jeg slipper å ta med lader overalt Da jeg skrev det tenkte jeg spesifikt på en Toshiba som gikk for 3999 på tilbud på komplett for noen uker sider. Veldig bra tilbud. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=596306&view=detailed#ProductTabs Et par andre lignende: Packard Bell easynote: http://www.dustinhome.no/pd_5010461773.aspx HP: http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/hp-g62-117so/128744.3003/ Legg merke til hvordan det ikke oppgis batteritid, så jeg ville ikke forventet all verdens. Mer enn 4 timer og jeg ville blitt overrasket, spesielt med Easynote'n som har Radeon 5470. Du ser også at HP'en og Toshiba'en mangler dedikert grafikk, men... Intel HD takler HD (funnily enough) og FM helt fint. Nå har jeg ikke spilt FM, men det er ikke så intensivt etter hva jeg forstår. Nå angret jeg litt på at jeg ikke kjøpte Toshiba'en til 3999 Lenke til kommentar
Labdien Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Ser at alle disse er 15,6". Glemte kanskje å si det, men egentlig ser jeg etter 13,3" og helst ikke mye større, fordi denne størrelsen er mye lettere å håndtere. Men visst jeg skal ha gode specs samtidig som jeg skal ned i pris så må jeg opp i 15,6"? Endret 21. juli 2010 av Labdien Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Ser at alle disse er 15,6". Glemte kanskje å si det, men egentlig ser jeg etter 13,3" og helst ikke mye større, fordi denne størrelsen er mye lettere å håndtere. Men visst jeg skal ha gode specs samtidig som jeg skal ned i pris så må jeg opp i 15,6"? Ja. 15,6" er vanligvis mest bang for buck, hva gjelder spesifikasjoner. Med en gang vi kommer ned i 14" og 13,3" må det gjøres kompromiss. Lenke til kommentar
Labdien Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Da var Asus U35JC-RX070V bestilt fra komplett.no Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Da var Asus U35JC-RX070V bestilt fra komplett.no Gratulerer! Du kommer ikke til å angre på den, tror jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå