Alkathar Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Heisann og takk for at du titter innom min post Jeg har lenge fundert på å skaffe meg ny stasjonær PC som kan fungere til dagens nye spill. Som alle andre har jeg ei heller ikke mye penger å bruke på dette - men jeg vet jeg kan finne meg noe! Jeg kommer til å gå til innkjøp til dette rett før skolestart, altså mellom 15-20 aug. Jeg kan helt klart se for meg at jeg må bestille på nettet, da det kanskje er best priser der? Selv har jeg lite erfaring med slike saker, så derfor trenger jeg deres hjelp! Hva må jeg kjøpe meg? Hva er prioritet? Burde jeg bygge selv eller kjøpe komplett pc? All informasjon hadde vært ekstremt takknemlig. Hilsen Alkathar! <3 Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Heisann og takk for at du titter innom min post Jeg har lenge fundert på å skaffe meg ny stasjonær PC som kan fungere til dagens nye spill. Som alle andre har jeg ei heller ikke mye penger å bruke på dette - men jeg vet jeg kan finne meg noe! Jeg kommer til å gå til innkjøp til dette rett før skolestart, altså mellom 15-20 aug. Jeg kan helt klart se for meg at jeg må bestille på nettet, da det kanskje er best priser der? Selv har jeg lite erfaring med slike saker, så derfor trenger jeg deres hjelp! Hva må jeg kjøpe meg? Hva er prioritet? Burde jeg bygge selv eller kjøpe komplett pc? All informasjon hadde vært ekstremt takknemlig. Hilsen Alkathar! <3 Vel Athlon gir vel mest ytelse for pengene, og bygge selv gir også mer for pengene, eneste du må være obs på er at det påfaller porto på tingene du bestiller og jo mer du sprer innkjøpene dine til forskjellige webshops jo mer porto blir det. For en gaming rig er det vel stort sett skjermkort som skal ha prioritet, må også passe på å ha strømforsyning som holder samt en ok skjerm Lenke til kommentar
roobeert Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 ikke glem at du, må kjøpe cpu(prosesor) som er passer med skjermkortet så du får det optimale av skjermkortet, og ram er også viktig : ), men dette er jo bare visst du skal bygge selv, visst du kjøper komplet maskin fra, så slipper du å tenke på at delene skal passe osv. : ) Lenke til kommentar
Alkathar Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 Takk for svar. Ja det var vel først og fremst det jeg helst vil ha. Jeg er interesert i en pc som fungerer max - uten noen store problemer. Har hørt mye om at pc'er kan ha store problemer når du bygger selv. Noen som kan linke meg til gode pc'er som er ferdigbygde? Lenke til kommentar
roobeert Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 her --> http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10429 : ) Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Et annet alternativ er også PC i deler - Intel Core i5 750, som bare mangler operativsystem og skjerm. Den har større kabinett, bedre skjermkort, større harddisk og mer RAM, samt større PSU da må du jo bygge pcen selv, men det er ikke vanskelig, og du kan jo alltids spørre noen venner og eventuelt lese på nettet på hva du skal gjøre. Endret 19. juli 2010 av Kaffesau Lenke til kommentar
Alkathar Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Et annet alternativ er også PC i deler - Intel Core i5 750, som bare mangler operativsystem og skjerm. Den har større kabinett, bedre skjermkort, større harddisk og mer RAM, samt større PSU da må du jo bygge pcen selv, men det er ikke vanskelig, og du kan jo alltids spørre noen venner og eventuelt lese på nettet på hva du skal gjøre. Men hva er da forskjellen på AMD og Intel? Problemet er at jeg helst ikke vil stige over 10k og jeg må ha skjerm da min tok nattan for lenge siden. Altså jeg har venner som har sagt de skal kunne bygge den, men igjen er jeg litt redd for mye bugs etc på pcn. Da dette skjedde på den forrige pcn jeg kjøpte. Burde kanskje ikke være mye problem når jeg tross alt nå kjøper en pc i deler og ikke handler inn pc gjennom mange forskjellige steder. Operativsystem trenger jeg ikke, da det er i orden Hvor kan jeg mekke meg en billig skjerm fra utlandet for eksempel? Ebayyy? Lenke til kommentar
doink Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Forskjellen på AMD og Intel blir som forskjellen på en BMW og en Peugeot. De har forskjellige modeller med forskjellige kvaliteter/svakheter, men begge fungerer til samme bruket. Kort oppsummert pr idag, så er Intel endel dyrere og hakket bedre. Du vil få noe mer valuta for pengene ved AMD ( ytelse kontra pris ), men du må gå for de beste produktene til AMD for å matche Intel sine i ytelse. For en lavbudsjetts PC som du skal ha, så vil nok AMD være det naturlige valget og vil fungere helt utmerket. Jo dyrere PC du har, jo mindre ytelse får du igjen pr krone. Når det gjelder "bugs" ved å bygge pc selv, så vil jeg påstå at dette ikke har noen sammenheng. Det er vel så mye problemer med ferdige komplett pcsystemer. Det er slik i PC verden at avogtil så vil en av komponentene i PC'en være defekt/semidefekt vare og gjøre PC'en ustabil. Fordelen med å kjøpe komplett PC er jo at hvis du får med en bra garanti ordning, kan du levere hele PC'en tilbake til reperasjon i stedet for å feilsøke selv. Du får mest for pengene og muligheten til å velge akkurat det du trenger når du bygger egen. Billig skjerm fra utlandet kan du få fra Ebay om du vil ja. Men med frakt fra utlandet osv så går nok mye av vinningen opp i spinningen. Du får helt kurante skjermer i god størrelse til PC bruk til en 1200-1500 spenn nye i butikken. Lenke til kommentar
Alkathar Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) s Endret 21. juli 2010 av Alkathar Lenke til kommentar
Kris_910 Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Jeg ville gått for en AMD PhenomII X4 945. God prossessor som ikke er så altfor dyr. Ville også gått for et radeon skjermkort. Kjører selv HD5770, og er veldig fornøyd. Tror også du vil få mer ytelse per krone på disse kontra Nvidia(?) RAM ville jeg ikke prioritert så høyt, 4GB vil nok holde da jeg regner med at du ikke driver mye med fotoredigering osv som krever masse ram. En 650W strømforsyning skulle også holde til å kjøre dette. Om du kjører AMD prosessor ville jeg gått for et ASUS hovedkort. Disse to er begge gode hovedkort som ikke koster så mye, og som har støtte for AMD prosessorer: - M4A785TD-EVO - ASUS M4A89GTD Har du derimot lyst på en AMD-prosessor med 6 kjerner funker desverre ikke disse hovedkortene da de bare har støtte for 4 kjerner. Men med tanke på prisrammen tror jeg ikke du er ute etter en prosessor med 6 kjerner heller. Eventuelle buggs ved bygging av pc selv kan være hvis du kjøper et hovedkort og prosessor som ikke passer sammen. Om du hadde kjøpt en Intel prosessor til et av disse hovedkortene ville det ikke gått. Billige skjermer finner du på FINN og QXL Håper dette svaret hjelper deg :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå