Gå til innhold

Nybegynner tips fluefiske (stang ++)

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har drevet mye med slukfiske i det siste, og det er egentlig ganske morro.

Men jeg har av en eller annen grunn aldri prøvd fluefiske.

Derfor tenkte jeg å kjøpe meg en nybegynner stang... noen som vet om noen billige på nettet?

Evt...ja :p

Og plasser det kanskje lønner seg å "starte" å prøve ut fluefiske. Innsjøer? Små tjern? Og når på dagen ect. værforhold er det best?

Sleng gjerne ut noen gode linker :)

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det er ekstremt mye der ute å velge i når det kommer til nybegynnerstenger, og det finnes faktisk få skikkelig dårlige stenger der ute. Jeg anbefaler deg å kjøpe en pakke som inneholder stang, snelle (må være av aliminium eller noe lignende, og ikke grafitt fordi de detter bare i fra hverandre etter et par turer) og snøre. Gjerne spør på den lokale sportsbutikken eller en fiskebutikk. De har ofte mange gode tips å komme med og setter gjerne sammen pakke etter ditt ønske. Var sånn det begynte for meg, og nå, nesten 9 år senere holder jeg enda på. Du blir aldri utlært som fluefisker. :)

Når på dagen du burde fiske kommer egentlig ann på hva du skal fiske etter. Ha det som en generell regel at det skal være lite vind når du fisker. Stiv kuling og fluefiske i innlandet er en dårlig kombinasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

hvordan skal du fiske? I elv for sjøørret og laks, ørret i fjellvann, eller sjøfiske etter makrell/sei/lyr/torsk? Dette er avgjørende me tanke på hvilken stang klasse du skal velge. De letteste stengene er gjerne greiest for en nybegynner.

Kjøpte meg et sett fra guideline for et par år siden, og der fulgte alt med, stang, snelle, backing, tøm og fortom. Fikk også med en trenings DVD, som først gikk igjennom hvordan du best mulig rigget stangen, med detaljer om knuter osv, og deretter viste og beskrev kaste teknikken i detalj. Koste ikke mer enn et par tusen for hele pakken. Så noe sånt kan jo være greit om du er helt blank.

Det er ingen tvil om at den beste plassen å lære seg og fiske med flue er på en flat og fin gress-slette(men vent med flua til du står ved vannet). første intrykket av fluefiske blir ikke så bra når du står å denger i stykker flua i bakken bak deg, floker den opp i noen overhengende greiner, eller får den i bakhode. Rigg deg opp en blink, en blomst eller noe i den duren, og øv til du føler deg sikker på å få flua ut i vannet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...