Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Jeg har nettopp avtjent 1 år førstegangstjeneste og fyller 20 det året her. Betyr det at jeg får 3 militærpoeng og 2 alderspoeng?Hvis ikke, kan noen forklare, har ikke snøring. Takker til svar. Endret 18. juli 2010 av Slettet-INkUtP Lenke til kommentar
William_S Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Ja du får 2 militærpoeng (ikke 3) og 2 alderspoeng til man fyller 24. Men siden du bare er 20 søker du i kvota for førstegangsvitnemål (i tillegg til ordinærkvoten) hvor ingen tilleggspoeng (bortsett fra realfagspoeng) teller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Men jeg har ikke fyllt 20, blir 20 i november. Skal begynne å studere høst 2011. Får jeg ikke poeng DET året jeg fyller 20? Altså neste vår vil jeg da ha 2+2+2= 6 poeng hvor 2 av dem er militær og 4 alder? Hva skal til for at poengene mine trer i kraft? Er enda grønn angående disse poenga altså Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Du søker i to kvoter fram til og med det året du fyller 21. I kvote for førstegangsvitnemål må søkerne ha et gyldig førstegangsvitnemål, hvilket betyr at de ikke må fylle 22 år eller mer i søknadsåret, og de må ha fullført vgs på normert tid (med noen unntak). Her får du ingen tilleggspoeng (ut over realfagspoeng og kjønnspoeng) og dette vitnemålet kan ikke forandres, det du får når du går ut fra vgs er ditt førstegangsvitnemål. I kvote for ordinærvitnemål søker du med, ja du gjettet riktig, ordinærvitnemålet. Det året man går ut fra vgs vil du vanligvis søke med samme poengsum i begge kvotene, men ordinærvitnemålet ditt kan du "redigere", det vil si fjerne og legge til karakterer, forbedre karakterer osv. I tillegg får man poeng for militærtjeneste og alderspoeng i denne kvota. Det året man fyller 20 får man 2 alderspoeng, det året man fyller 21 får man 4, 22 - 6, 23 - 8. I tillegg får du to for militærtjeneste ELLER 60 studiepoeng ELLER et år på folkehøgskole. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Aha! Takk for meget utfyllende svar Endret 18. juli 2010 av Slettet-INkUtP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå