nomore Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Hei, Eg var innom en butikk for to uker siden og kjøpte flere varer som skulle brukes sammen over disk. En av disse varene fås i flere utgaver hvorav eg var avhengig av et spesifikt versjonsnummer pga kompabilitet med en av de andre varene eg kjøpte samtidig. Eg spesifiserte da at eg skulle ha ETS MicroPower E-Logger V3, men fikk en versjon før dette, uten benevnelsen V3. Disse to er veldig like, og eg som ikke har brukt hverken den ene eller andre tidligere vil ikke kunne se dette uten å studere produktbildene på nett. Årsaken til at det ble oppdaget var at de to varene eg kjøpte samtidig ikke fungerte sammen og årsaken ble klar når eg koblet det til en datamaskin. Softwaren gav da beskjed om at den krevde V3(som stemmer), og at den da ikke kunne finne den. Så langt greit nok. Eg vet eg spesifiserte V3, og eg har betalt for en V3, men fikk da ikke V3. Dette har eg naturligvis klart rett på å få rettet på av butikken, vederlagsfritt, i henhold til forbrukerkjøpsloven. Men, dette er en vare som kommer med rene ledninger og for å kunne bruke den må kjøperen selv lodde på ønskede plugger. Dette er da gjort og varen kan ikke returneres til selger i opprinnelig tilstand lenger. Hvem faller dette ansvaret på? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Da selger er den profesjonelle part burd da også selger ta på seg ansvaret for at det er blitt solgt feil produkt. Som du også sier så hadde du ingen annen mulighet til å finne ut hvilken version det var før det ble tatt i bruk. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 Enig i det. De to produktene er fysisk ulike, men dette er ikke noe som er åpenbart for noen som ikke har sett en eller begge versjonene. Her er den eg fikk: Her er den eg skulle hatt: Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2010 Fikk tilbakemelding fra butikken i dag. De sender meg ny(rett) vare i dag og har gitt meg et returnummer for feil vare. Som vanlig super service av Elefun.no Men dog lurer eg fortsatt på om eg hadde hatt en svak sak dersom eg hadde vært borti en "vanskelig" selger. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Først må man avgjøre om det foreligger en mangel. Her burde man vel kort kunne henvise til fkjl § 15 (1) eller (2) c. Tap av rett til heving/omlevering reguleres av fkjl § 51. Merk at krav om "riktig vare" er et krav om omlevering: § 51. Tap av krav på heving og omlevering Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den. Forbrukeren taper likevel ikke retten til å heve eller kreve omlevering dersom a)årsaken til at det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke beror på forbrukeren b)tingen helt eller delvis er gått til grunne eller forringet som følge av en handling som trengs for å undersøke om tingen har en mangel, eller c)tingen helt eller delvis er forbrukt eller forandret av forbrukeren under forutsatt bruk før han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den mangelen som er årsak til avvisningen. Forbrukeren taper heller ikke retten til å heve kjøpet eller kreve omlevering dersom han eller hun ved tilbakeleveringen erstatter den verdireduksjonen tingen har hatt. Hovedregelen er altså at man taper rett til heving/omlevering hvis man ikke kan returnere tingen. Fra hovedregelen gjelder fire unntak - og det er unntak c som er aktuelt her (unntak a er ikke aktuelt, da installasjon er et forhold som må sies å bero på forbrukeren). For å bruke unntak c må visse vilkår være oppfylt: - Det må være snakk om forbruk eller forandring av tingen. - Det må være forbrukeren selv som har stått for forbruk/forandring. - Forbruk/forandring må ha skjedd under "forutsatt bruk" (altså slik tingen er ment å brukes). - Forbruk/forandring må ha skjedd før du oppdaget eller burde oppdaget den mangelen du nå påberoper deg. Det er gjerne de to siste punktene som er stridseplene - altså enten at tingen ikke er brukt som forutsatt; eller at forbrukeren burde ha oppdaget mangelen tidligere (og dermed unnlatt å forandre på tingen). På bakgrunn av det bildematerialet du har presentert samt at du spesifiserte for selger hva du trengte (og allikevel fikk feil vare) mener jeg det ikke er grunnlag for å hevde at du burde ha oppdaget mangelen tidligere. Endret 21. juli 2010 av krikkert 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Takk for grundig svar krikkert, som alltid Rett vare ble mottatt i går og sett bort i fra ulik plassering av kontaktene på selve enheten så er det kun retningen på teksten og manglende V3-tekst som viser at det er feil vare. For vanskelige forhandlere så ser eg for meg at dette er et område man kan krangle litt på, men for meg, som hverken har brukt den ene eller andre før kan jo ikke vite hva som er rett av tekstretning og plassering av kontakter. Den korrekte varen som ble mottatt i går var for øvrig pakket på akkurat samme måte som den eg fikk først(i en ziplock-pose) med akkurat det samme tilbehøret oppi(en manual, en CD, et klistremerke, en USB kabel og selve enheten). Eneste forskjellen var her V3 teksten som manglet på den første. Mao så forstår eg godt at det er lett for selger å gjøre feil her. Men det ordnet seg i det minste Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå