Gå til innhold

Søker etter en backupløsning til bilder

Anbefalte innlegg

Hei, fant ikke helt det jeg lette etter på forumet. Finnes det en bedre kategori så send den dit, hver så snill.

Jeg søker etter en plass online hvor jeg kan lagre bildene mine. Det er en ca. 10-15GB som vokser litt hele tiden.

Saken er at noen av bildene vil jeg være helt sikker på at ikke kommer ut i det offentlige, som for eksempel fyllebilder, militærbilder eller en kombinasjon.... Så en helt vanlig backupløsning er det jeg ser etter.

Men siden tilbudet er så stort finnes det sikkert noe som tilfredsstiller krav til sikkerhet i tillegg til at jeg kanskje kan bruke online delen som et album og ikke bare som et lager.

Jeg er en ivrig bruker av Google, så picasa er jo naturlig. Men er sikkerheten god nok? Samme med flicker, det stoler jeg ikke helt på.

Mozy blir igjen bare en dumpeplass for filene, og om jeg vil se på de må jeg laste dem ned.

Er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo ta en kikk på expono.com

Der er det mange muligheter for å definere grupper og rettigheter.

Men, jeg selv laster opp (lagrer lokalt for den saks skyld) kun bilder som det er greit at verden ser. Tilgangsstyring bruker jeg mer for å ikke kjede folk i hjel med bilder de ikke har noen interesse av. Derfor har jeg ikke gjort noen grundig vurdering av sikkerheten på f.eks. expono.com. Hvor trygg kan du være på at de du lar se bildene ikke tar dem videre? Tror uansett det er den største risikoen.

Edit: expono har forresten sakt lenge at de skal støtte raw-filer, men det gjør de fortsatt ikke.

Endret av kaian
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bruker selv Dropbox som backup-tjeneste. Dropbox tilbyr 2 GB (gratis), 50 GB ($9.99/mnd) og 100 GB ($19.99/mnd). Enkelt å synkronisere filer mot server ved å dumpe filer i en dedikert Dropbox-mappe. I de nyere versjonene kan man velge hvilke filer man igjen ønsker å synkronisere mot de tilknyttede datamaskinene. Man kan enkelt legge bilder i fotomapper og dele linker til gallerier av disse som man måtte ønske. Filer kan ikke aksesseres av uvedkommende med mindre du velger å opprette link til filene dine.

Man kan kontrollere Dropbox enten via et webgrensesnitt eller via programvare man installerer på maskinen. Dersom du er på farten er det følgelig enkelt å få tak i filer du har tatt backup av.

Ulempen med Dropbox pr. i dag er at filer man ønsker å ta backup av via den installerte programvaren må legges i toppmappen til Dropbox. Det er snakk om at dette skal endres i fremtidige versjoner.

Lenke til kommentar

Holder på å teste Livedrive.com, ref artikkel i siste Digital Foto.

Den ser veldig bra ut på papiret, men jeg sliter med å få den til å funke skikkelig. Blant annet får jeg ikke ftp klient til å virke stabilt. Sansynligvis noen innkjøringsproblemer hos meg.

Noen 100 lapper i året for ubegrenset plass.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering om Livedrive.com

har nå testet en ukes tid. De problemene jeg hadde i starten ble raskt løst, det viste seg å være en node hos Livedrive som troublet. Dette medførte også at jeg fikk testet at supporten deres funket bra.

Hittil har jeg lastet opp ca 200GB, kombinasjon av backup (ca 120Gb til nå) og en "Briefcase" som jeg laster over bilder til via FTP.

Foreløpig er jeg strålende fornøyd, skulle nok gjerne ha mer enn 3Mb upstream, men det tikker og går data i en jevn strøm. Kapasiteten hos Livedrive er bra, testet fra jobben med 100MB linje, fikk en FTP-hastighet på nesten 10MB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...