Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

provatlærer i norsk


Anbefalte innlegg

Hei, :)

 

Jeg søker privatlærer i norsk hvem kan hjelpe meg å forberede seg for test i norsk i høyere nivå og hjelpe å lære mer norsk. Men det er ikke så lett å finne privat norsk lærer. Kanskje noen kan hjelpe meg med tips og råd.

 

Jeg bor i en liten byen og her mennesker ganske ofte henger annonser i buttiken. Kanskje jeg kan også gjøre sånn eller nei...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du lære mer norsk? Skal du ha en slags test, eller er det fordi du trenger å kunne bedre norsk til daglig?

 

Den beste måten å lære noe er vanligvis å gjøre det i praksis. Du kan se norske TV-serier, norsk film, og ikke minst lese tekster på norsk. Hvis du absolutt vil ha privatlærer kan det nok være en god ide å henge opp annonser i butikker som du sier.

 

Hvis du trenger konkrete tips til privatlærere eller kurs må du nesten gi et hint om hvor i landet du bor :)

Lenke til kommentar

Takk for svarer. :)

 

Jeg trenger å lære mer norsk både for å ta en test og fordi jeg vil kunne snakke bedre norsk til daglig. Også et av mine måler når jeg kom i Norge var å lære norsk språk.

 

Jeg prøver å lære i praksis: ser norsk programmer på TV, leser bøker og kommuniserer med andre mennesker på norsk (når det går bra). Og jeg kan se resultater. Men ofte føler jeg at jeg trenger hjelp med grammatikk og uttale. Og tror at lærer kan forklare det beste. Også jeg vil begynne studere neste år og trenger å ta en test.

 

Jeg skal gjerne prøve å henge annonser i buttiken. Jeg bor ikke så borte fra Jessheim.

 

Ok, jeg prøver å skrive en tekst. :)

Lenke til kommentar

Litt mer personlige spørsmål: hvor lenge har du bodd i Norge, og hvilke andre språk snakker du? Du har veldig god setningsoppbygging i det du har skrevet til nå, og staver nesten alle ord riktig, noe som vitner om god språkforståelse. Dette er ikke noe forsøk på oppmuntring, men du kan godt ta det som et kompliment. Imidlertid har du noen få syntaksfeil som avslører at du ikke har norsk som morsmål, og selv om akkurat dette nok er pirk kan det være greit å luke ut disse feilene.

 

En liten ting jeg vil påpeke er at intetkjønn ubestemt flertall ikke har ending på norsk. Ikke alle språk har kjønn på sine substantiver, og ikke alle har tre typer kjønn, derfor er dette kanskje litt vanskelig. Du skriver "svarer" og "måler", når det riktige skal være "svar" og "mål". Når ordet er intetkjønn (altså du kan skrive "et" foran istedenfor "en" eller "ei") har det ingen ending i denne formen. Eksempel på bøying:

et svar - svaret - flere svar - alle svarene

et mål - målet - flere mål - alle målene

 

Tar vi et hankjønn, f.eks. ordet "båt", får vi:

en båt - båten - flere båter - alle båtene

 

Det finnes noen unntak, men dette er hovedregelen. Det virker som du kan dette ganske godt, bortsett fra ubestemt flertall når det er intetkjønn :)

Lenke til kommentar

Takk for at du har forklart min feil. :) Jeg visste ikke regelen. Nå prøver jeg ikke gjenta den.

 

Jeg har bodd i Norge cirka ett år. Også jeg gikk på norkskurs litt i fjor. Men jeg kan si at etter kurs jeg kunne ikke norks. Jeg visste noe men det var veldig vanskelig å snakke eller skrive. Dessuten jeg kunne ikke forstå hva man sier. Jeg begynte å lære noe når jeg flyttet til andre stedet og fikk naboene som kunne norsk og bare litt engelsk. Da jeg begynte å lære fordi jeg måtte kommunisere med dem. Også jeg syntes de var snill og jeg ville snakke med dem. Etterpå kjøpte jeg noen grammatikk bøker og bare leste dem. Også prøvde å lese noen barnebøker og litt seinere romaner og aviser.

 

Jeg kan engelsk og litt russisk. Dessuten jeg bare liker lære språk.

 

 

Jeg vil spørre om en ting jeg tenker om ganske ofte. Det er ikke knyttet med temaet men jeg er interessert i hva den andre tenker om det. Er det veldig viktig for man å studere etter skole? Noen ganger jeg hører hvor viktig er begynne å studere og det høres ut som det viktigste ting i hele liv. Men jeg er ikke helt enig i det. Kanskje noen mennesker trenger litt tid for å forstå hva de vil gjøre i sitt liv eller de vil bare gjøre ingenting noe tid, eller jobbe litt og etterpå begynne studier.:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...