Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk med router og access point?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med nettet mitt om dagen, dvs. Jeg skal ha 3 porter til nett på hussentralen (stort hus) men 2 av dem ser ut som de ikke virker lenger og leverandøren viser ikke noe interesse for problemet til tross for at det har vart 2 uker og jeg har ringt i hvert fall 6 forskjellige dager. (noen råd på å få litt fortgang på dette også kanskje?)

Til mitt egentlige spørsmål; Hvis jeg skal koble router og access point til en og samme port, må noe kobles i en spesiell rekkefølge da?

Må det være hussentral -> router -> access point? eller kan jeg bare sette det opp; hussentral -> access point -> router? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at pcene i huset står så langt fra hverandre. Vi har et stort 2 etasjers hus + loft.

hussentral står på loftet, trådløs ruter med ip tlf. koblet til står i 1. etasje, pc #1 i ene enden av huset 2. etasje, pc #2 også i nadre etasje men i andre enden av huset.

Derfor har vi trukket kabler fra loftet til disse 3 stedene. Men nå fungerer ikke 2 av de 3 portene. Så om jeg skal få nett på pc #1 og #2 må jeg koble om på en eller annen måte :p Den ene porten som funker er koblet til den trådløse rutern med ip tlf.

Access pointet som jeg snakker om er en trådløs ruter, som jeg logga på og stilte inn til access point i stedet.

Jeg får ikke flytta rutern pga. ip tlf. som er koblet i den.

Hvis det er mulig å skjønne hva jeg snakker om, har du noe tanker rundt hvordan jeg kan løse dette? Det blir en midlertidig løsning inntil nettleverandøren min finner ut at de kanskje skal fikse nettet her snart (tror hussentralen må byttes, men de sier de ikke har mulighet til å teste porter osv over nettet så det er ingen hjelp å få -,-)

Lenke til kommentar

Kan legge til noe jeg fant ut nå: jeg har ikke admin tilgang til den trådløse rutern -,- Nettleverandøren som har satt den opp har ikke gitt oss admin tilgang, så jeg får ikke gjort ruter #2 til aksesspunkt...

Må si jeg blir mer og mer imponert over hele opplegget.

Men si jeg får admin-tilgang til ruter #2 og og får gjort den til aksesspunkt,

da skal jeg ikke koble kabler i nett portene på ruterne, men i de andre portene der man vanligvis kobler til pcen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...