Mulig Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Heisann, Jeg skal flytte på hybel til høsten i forbindelse med vgs/NTG. Men trenger internett på hybelen! Og jeg har ikke stor peiling på hva jeg skal velge.. I og med at det er en del samlinger med NTG, hadde det jo kanskje vert kjekt med mobilt bredbånd. Dersom jeg velger denne blir det vell kveld&helg abonnementet. På skolen er det jo bare å koble seg til nettverket der, og da trenger jeg nok ikke nett før etter 17. Er sikkert ikke bare telenor som har mobilt bredbånd, så andre forslag mottas med takk! Eller så finnes det vell andre muligheter bortsett fra mobile bredbånd, som routere og slikt? Har ikke så god greie på dette, men skal altså ha nett til hybelen, som jeg ikke bruker på dagtid. Burde også klare å koble meg opp på det nettet med telefonen min. Tips og forslag mottas med stor takk! Takker for svar! Endret 18. juli 2010 av Mulig Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Husk at man som oftest har en overføringsbegrensning på mobilt bredbånd som man ikke finner på ADSL-abo/tilsvarende (etter at Telenor kuttet ut det tøyset for mange år siden). Denne ligger typisk på 5 GB/mnd. Overskrider du denne vil hastigheten kuttes til EDGE ut mnd. Hvis du deler hybel med andre vil dere nok få mer igjen for et fast abonnement, men mobilt bredbånd er jo unektelig svært praktisk ettersom det er nettopp mobilt - så lenge du har skikkelig dekning der du skal bruke det ihvertfall. Lenke til kommentar
Mulig Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Men denne overføringsbegrensingen; teller den i det kveld&helg abonnementet mellom 17 og 07 (der det er gratis)? Er forøvrig alene på hybelen. Endret 18. juli 2010 av Mulig Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Ja. Man har denne grensen for å hindre overbelastning på nettet, da svært få prosent av kundene bruker svært mange prosent av den totale kapasiteten. Or so they say... Endret 18. juli 2010 av srbz Lenke til kommentar
Mulig Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 Men hvor mye er egentlig 5GB? Hvor lenge kan du sitte på nettet da sånn ca. ca.? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Men hvor mye er egentlig 5GB? Hvor lenge kan du sitte på nettet da sånn ca. ca.? Det blir vel som å spørre: Hvor mye veier en fisk... Forbruket er totalt avhengig av hva du skal gjøre. Det er flere tråder lignenede denne, hvor man foreslår å bruke adblock, slå av bildevisning mm. Størst forbruk får man ved bruk av youtube eller nedlasting av diverse. Lenke til kommentar
Mulig Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 Hehe, visste at det ble vanskelig å svare på. Men etter det lille jeg vet, virker jo 5GB ikke så veldig mye for en måned? Men uansett! Vil gjerne ha tips om abonnement som kan vere aktuelle for min del. Absolutt ikke noe must å ha mobilt bredbånd! Lenke til kommentar
Mulig Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 (endret) Har sett en del etter nå. Står vell egentlig mellom Telenor sitt mobile bredbånd og Ice sitt "ofte"-tilbud eller "alltid"-tilbudet. Fordelen med Ice er jo at det ikke har noen øvre sperregrense, som Telenor har. Men har litt spørsmål ang. Ice sitt tilbud.. - Vil det vere dekning omtrent overalt? - Hvordan er dekningen sammenlignet med Telenor sin? - Hastigheten skal vell vere ganske lik som Telenor eller? EDIT: Nå ser jeg det at Ice har en grense på 6GB. Er dette mye? Vanskelig spørsmål selvfølgelig, men er det stor forskjell på 5 og 6 GB grense? Er veldig i tvil om disse grensene. Har ikke så mye peiling der. Endret 26. juli 2010 av Mulig Lenke til kommentar
Liberum Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 (endret) Har sett en del etter nå. Står vell egentlig mellom Telenor sitt mobile bredbånd og Ice sitt "ofte"-tilbud eller "alltid"-tilbudet. Fordelen med Ice er jo at det ikke har noen øvre sperregrense, som Telenor har. Men har litt spørsmål ang. Ice sitt tilbud.. - Vil det vere dekning omtrent overalt? - Hvordan er dekningen sammenlignet med Telenor sin? - Hastigheten skal vell vere ganske lik som Telenor eller? EDIT: Nå ser jeg det at Ice har en grense på 6GB. Er dette mye? Vanskelig spørsmål selvfølgelig, men er det stor forskjell på 5 og 6 GB grense? Er veldig i tvil om disse grensene. Har ikke så mye peiling der. Har ICE mobilt brebånd selv og syns det funker greit. 6 GB er nok hvis du bare er inne på vanlige nettsider, men det går med fort hvis du bruker youtube, spotify, eller laster ned ting. Dekning kan du sjekke her http://www.ice.no/privat/dekning-dekningkart.aspx Endret 26. juli 2010 av Liberum Lenke til kommentar
Mulig Skrevet 26. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2010 Jepp. Laster jo ned litt i ny og ne, men tror det skal gå greit. Når denne grensen er nådd, hvor kraftig blir det skrudd ned? Går det fortsatt ann å surfe uten å kunne rydde og vaske litt mens en side laster? Har sjekket dekninga mi, men skjønner ikke helt hva dette betyr i praksis. Her er tallene for der jeg skal bo på hybelen: 30% geografisk dekning, 85% boligdekning og 59% hyttedekning. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Nå ser jeg det at Ice har en grense på 6GB. Er dette mye? Vanskelig spørsmål selvfølgelig, men er det stor forskjell på 5 og 6 GB grense? Er veldig i tvil om disse grensene. Har ikke så mye peiling der. 6GB er åpenbart 1,2 ganger så mye som 5GB. Hva som er "mye" og "lite" er relativt. Du kan surfe mye på 5 GB hvis du leser nettaviser og mail, kanskje hører litt på spotify - men er du storforbruker av youtube vil neppe 5GB være tilstrekkelig i mnd. Det går egentlig ikke an å svære konkret på dette. Jeg kan påstå f.eks. at 5GB i mnd vil holde til 4 timer surfing om dagen, men dette vil selvsagt også avhenge av hva du gjør på nettet, og selv om du oppga et noenlunde estimat ville det være vanskelig å avgjøre ditt faktiske dataforbruk per mnd. Mobile bredbåndsløsninger er strengt tatt ikke ment som fullverdige ADSL-alternativer. Hensikten er å gi folk internettilgang når de ikke er hjemme, men for svært moderate brukere uten store krav til god responstid kan mobilt bredbånd fungere som erstatning for ADSL eller annen fastlinje. Lenke til kommentar
Mulig Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Takk for fint svar! Er fortsatt litt usikker. Men tar fortsatt i mot tips! Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Om Telenor eller ICE har best dekning kommer litt an på hva du ser etter. I noenlunde tettbygde strøk der det er 3g-dekning vil vel Telenor gi ørlite granne bedre båndbredde. Om treningssamlingene dine er f.eks litt opp på fjellet risikerer du å havne et sted uten 3G-dekning, mens ICE fortsatt gir god båndbredde. De 100 kb/s som Telenor struper til gir deg fortsatt brukbar mulighet til å surfe. Du klarer deg i hvert fall om det skjer noen dager på slutten av måneden. Jeg ville vært litt skeptisk til et kveld/helg-abo som eneste nettilgang. Drar du hjemmefra halv åtte kan du ikke sjekke ting på nettet under frokosten. Og tilsvarende kommer du vel hjem før 17 i hvert fall noen dager. Det er også en risiko at du glemmer å koble ned PCen, og så må du betale pr. mb for automatiske oppdateringer som er lastet ned. Et potensielt problem er dekning inne på hybelen. Skal du f.eks bo i en kjellerleilighet risikerer du å ha dårlig dekning innendørs. Det kan løses med eksternt modem og antenneforsterker og slikt, men da får du noe som er mer klønete å ta med på samling. (ICE tilbyr såvidt jeg har sett ikke mulighet til å ha både eksternt modem og USB-modem men bare være på nett med en av dem av gangen.) I forhold til om du egentlig trenger et mobilt abo. bør du tenke på to ting: Jeg vet ikke hva slags steder dere skal bo på på samlinger, men mange overnattingssteder har wlan-soner til gjestene. Det er heller ikke noe problem å bruke mobiltelefon som modem og koble til Internett til helt greie priser (Nøyaktig pris er avhengig av mobilabonnementet du har.) Båndbredden da er samme som Telenors mobile bredbånd. (Det er nøyaktig samme teknologi.) Hvis du velger noe ikke-mobilt blir utvalget avhengig av hvor du bor. Et greit startsted er å spørre husverten om hva som finnes på stedet. Og sjekk priser på telepriser.no. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Takk for fint svar! Er fortsatt litt usikker. Men tar fortsatt i mot tips! Vel, Nextgentel har gode priser for god hastighet når det er snakk om ADSL. Familien + kollektivet jeg bor i har til sammen 3 unike ADSL-abo fra dem, fordi jeg gang på gang finner at det er beste alternativ for oss. Prisene starter på 298/mnd (278 dersom du får studentrabatt) for en 2000/500-linje. 2 mbit er ikke rare greiene i dag, men til vanlig surfing for én person klarer du deg nok ganske lenge med dette, og det er en mer stabil løsning enn mobilt bredbånd (særlig mtp. responstid ift. f.eks. online gaming). Det er mulig du finner lokale tilbydere som gir deg høyere hastigheter for pengene, men jeg har ingen gode forslag her. Jeg tviler også på at du finner abonnementer som ordinært har lavere mnd.avgift enn dette. Når det kommer til mobilt bredbånd kan du ha dette i reserve dersom du likevel skulle ha behov for det. Avhengig av hvor mye dette skal brukes finnes det naturlig nok ulike løsninger. Telenor har en makspris på 10 kr/dag når man bruker vanlige mobilabonnement/kontantkort til surfing, men da har man også en trafikkgrense på kun 200 MB før hastigheten strupes. Onecall har ikke denne lave grensen, men de har heller ikke den lave maksprisen. Hos dem koster det ca 1 kr per overført MB. Tele2 har eget kontantabonnement for MBB med samme priser som Onecall. De har også et abonnement til 89/mnd med 500 MB inkludert, koster ca 1 kr/MB etter de inkluderte er brukt opp. Telenor har et tilsvarende alternativ, men koster 10 kr mer per mnd og trafikken er også dyrere hos dem etter at inkulderte MB er brukt opp. Uansett ville jeg startet med et ADSL-abonnement og vurdert behovet for MBB etterhvert dersom det viser seg at du reiser mye til steder uten gratis wifi-dekning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå