trooooond Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Mistenker at jeg nylig ble tatt i fotoboks i Naustdalstunnelen i Sogn og Fjordane. Et enkelt lite hvitt lys blinket ca 100 meter før jeg passerte boksen. (ikke noe voldsomt blitz som disse tunnel-boksene ryktes å ha, men antar dette kanskje er av den nye typen infrarøde bokser) Lå nok noe over fartsgrensen, så det virker ikke usannsynlig at et brev fra SI er på vei snart. Hvis noen som kjenner tunnelen bedre enn meg kan bekrefte eller avkrefte at fotoboksene i denne tunnelen oppfører seg slik, blir jeg svært takknemlig for innspill, men det er i utgangspunktet ikke grunnen til dette innlegget. Årsaken er at en ambulanse som hadde ligget bak meg i et par mil før tunnelen, plutselig slo på blålysene inne i tunnelen og ville frem. Man blir naturlig nok stresset i en tunnel på drøyt 6 km, ambulanse i utrykning bak, uten forbikjøringsmulighet (det kom flere biler imot), så valgte på det tidspunktet å aksellere noe for å komme til slutten av rekken med biler som kom imot, tidligere. Akkurat da kommer fotoboksen og det nevnte blinket indikerer for meg at bilde blir tatt. Spørsmålet er; er det en vei å gå å be om at en eventuell bot blir frafalt i slike helt spesielle tilfeller? Eller er ikke en slik situasjon grunn god nok for å kjøre 10-20 km/t for fort? Noen som kjenner til praksis på dette området? Mvh trooooond Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Tror du skal ha en god sak her - Har snakket med noen som kjører utrykkning, og hørt det fra andre. Og de sier at det er ønsket at istede for som mange gjør, å bråbremse som kan være direkte farlig, skal de akslerere om du har muligheten. Du gjorde nok det eneste riktige, og skal nok slippe unna en evt. bot. Endret 18. juli 2010 av Sk!ppy Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Jeg trodde blitsen på fotobokser var rød jeg? Aldri blitt tatt selv, men bevitnet en blink da bilen bak skulle kjøre forbi på tofelts motorvei i en tunnel. Den var ettertrykkelig rød, men klart det kan være individuelt fra boks til boks for alt jeg vet. Det er ihvertfall logisk, ettersom rødt lys ikke gir samme flash-effekt for synet som en hvit blits gjør (altså med hensyn til bilfører). Endret 18. juli 2010 av srbz Lenke til kommentar
hilfiger Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Jeg trodde blitsen på fotobokser var rød jeg? Aldri blitt tatt selv, men bevitnet en blink da bilen bak skulle kjøre forbi på tofelts motorvei i en tunnel. Den var ettertrykkelig rød, men klart det kan være individuelt fra boks til boks for alt jeg vet. Det er ihvertfall logisk, ettersom rødt lys ikke gir samme flash-effekt for synet som en hvit blits gjør (altså med hensyn til bilfører). helt korekt dette lyset er rødt så det må være gjennskin av lyset.. er ett lite rødt lys i øvre del av boksen. Endret 18. juli 2010 av hilfiger Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Det er § 10. 1. i trafikkreglene som regulerer plikten til å gi "fri veg" for ambulanser. Regelen sier ingenting bastant om hvordan man skal/kan gi fri veg. Setning to antyder derimot at den normale måten er å redusere farten, kjøre inn til siden og ev. stanse, slik at utrykningskjøretøyet kan passere på gulstripen eller kjøre sikksakk, i de tilfellene det er mulig. Ved behov er det vel vanlig at man i en slik situasjon tillater seg å bryte mindre trafikkregler som å kjøre opp på fortau, passere heltrukne linjer, osv. Hvis du faktisk ble fotografert har du ingenting å tape på å forklare situasjonen slik som her, og krysse fingrene for at du slipper et forenklet forelegg. "§ 10. Fri veg 1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse." Se http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19860321-0747.html for hele trafikkregelforskriften. Endret 18. juli 2010 av what_no2000 Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Du kunne jo bare kjørt inn på siden fordi de andre på den andre siden skal gjøre det samme så tror du taper glatt denne saken her. Pluss at fotobokser tar kvitt lys og ikke rødt lys. Er bare selve fronten på boksen som blir rød. Hørt dette av flere kjente som har blitt tatt i fotobokser. Kan eventuelt komme enda et brev til deg vist de folkene i ambulansen tok reg nr ditt også beviser at du ikke slapp dem fram. Dette gjør mange så betal den boten i fotoboksen og håp på ikke et nytt brev til ^^. Lenke til kommentar
hilfiger Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Du kunne jo bare kjørt inn på siden fordi de andre på den andre siden skal gjøre det samme så tror du taper glatt denne saken her. Pluss at fotobokser tar kvitt lys og ikke rødt lys. Er bare selve fronten på boksen som blir rød. Hørt dette av flere kjente som har blitt tatt i fotobokser. Kan eventuelt komme enda et brev til deg vist de folkene i ambulansen tok reg nr ditt også beviser at du ikke slapp dem fram. Dette gjør mange så betal den boten i fotoboksen og håp på ikke et nytt brev til ^^. har sikkert blitt tatt ti ganger i fotoboks. og de diodelampene har lyst rødt hver gang.. så jeg har ihvertfall ikke hørt fra noen jeg har erfart det selv. i de nye boksene sitter kameraet nede og der ser du ingenting. i de gamle boksene var det blitz nede. dette blir byttet ut nå med de nye typene Endret 21. juli 2010 av hilfiger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå