Gå til innhold

Din definasjon av et bra bilde?

Anbefalte innlegg

Sorry, hvis jeg har postet på feil forum og om det allerede er en lignende tråd.

Men lurte litt på hva dere mener er et bra bilde, tenker på et man feks har tatt selv. Hvordan det skal se ut mtp farger/kontrast etc.

Hadde vært fint om dere kom med bilder som dere synes ser bra ut og hvorfor.

Vedlegg er et bilde jeg har tatt og redigert litt i Gimp.

Edit:

I ettertanke så burde jeg kanskje a crop'et ut stolpen på høyre side.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker bilder som bare har én ting å fokusere på. Dette kan være én person, en samling personer, et objekt eller et landskap (om landskapet har en gjennomgående helhet).

Skarphet og fargekvalitet er også en viktig del av et bra bilde. Det bilde du har postet her er ganske dårlig på det området, muligens tatt med mobilkamera.

Klart skille mellom forgrunn og bakgrunn er også en ting jeg liker veldig godt å se på bilder. Hos deg er absolutt alt i fokus.

Ellers er den tradisjonelle harmonien en veldig grei og enkel måte å få objekt plassert rett på bildet. Du har ingenting korrekt. Horisonten din er midt på, båten er midt på, båten tangerer horisonten (eller enden på vannet), stolpen ødelegger balansen mellom høyre og venstre.

Har ingen eksempel her og nå, men det finnes mange bilder på nettet du kan se på, og sammenligne med ditt eget, og se hva som er forskjellig.

Lenke til kommentar

Et bra bilde er rett og slett et bilde du selv er fornøyd med. Det sagt, det vil også helt sikkert være noen som ikke synes det er bra, men det er jo bare deres mening. ;)

Men, et glimrende bilde derimot bør inneholde noen fastsatte elementer angående komposisjon og fargesammensetning m.m.

Kan f.eks anbefale boka The Photograpers Eye av Michael Freeman, som går mye på dette.

Når du har lært fotografiske lover, kan begynne å bryte dem. :)

Lenke til kommentar

Praktisk talt umulig å svare på, har sett uskarpe sort-hvit bilder fra en av verdens mest anerkjente bryllupsfotografer, som gruser hvilket som helst oppstilt perfekt belyst fargebilde tatt av andre fotografer, da han klarer å fange øyeblikket og ikke noe som ser 200% oppstilt ut.

Lenke til kommentar

Jeg tenker alltid litt i forhold til sjanger når jeg bedømmer om et bilde er bra eller ei. Med forskjellige sjangre følger det endel opparbeidede konvensjoner à la at gatefoto må være spontant etc. Disse konvensjonene er gode ledetråder å gå etter til å begynne med før man går videre og utfordrer konvensjonene litt etter endel tusen eksponeringer.

Og videre: Noen bilder er teknisk briljante men mangler litt på innlevelsen/videreformidlingen for å være virkelig gode. Strobist-gruppen på flickr har mange sånne bilder, f.eks. Andre bilder kan ofte være teknisk imperfekte men trigge fantasien/innlevelsen på en helt annen måte.

Men begge deler kan være "bra bilder". Og man må jo starte et sted, så ikke la kritikere stoppe deg, la dem istedet få deg til å tenke gjennom saker og ting og prøve nye teknikker. Veien er lang, men det er lett å trykke ned utløserknappen og se hva som kommer ut. :)

Lenke til kommentar

Min definisjon på et bra bilde: At jeg føler det er bra når jeg ser det.

Jeg har ingen tekniske eller komposisjonsmessige definisjoner på et bra bilde fordi jeg synes bilder kan være bra selv om det bryter med "regler" som det gyldne snitt, utnyttelse av fargeskalaen, fokus på motivet, balanse mellom høyre/venstre, motlys + blits osv. Men slike "regler" er ofte gode hjelpemidler for å prøve seg frem.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er enig i at spontane bilder som bryter med etablerte regler, kan være bra. Man bør likevel lære seg reglene, før man bryter dem. :)

Og man behøver ikke da å bryte dem konsekvent :)

Et godt komponert bilde er det som får deg til å stoppe opp en stund og undres,et "mesterverk" er det bildet som du ikke får ut av hodet med det første.

Lenke til kommentar

For min del er ett bra bilde ett bilde som får meg til å stoppe opp!

Om det gjør meg glad, sinna, trist, lykkelig, opprørt..osv.. Spiller ingen rolle. Fikk det meg til å tenke, -er det bra! (som ofest)

Og dessuten: Smaken er som baken! ...og alt det der!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...