emilaleksander Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Hei=) Jeg lurte på om noen hadde svar på noen av dykke spørsmålene mine. Jeg synes det er ganske artig å bare snorkle i fjera med tørdralt snorkel og briller (svømmeføtter). Men tenker det kunne vært kult å hadd oxygen flaske får lengre dykk. Hva trenger jeg av dykkerutstyr da? Dykker-vest med flaske? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Dykkerkurs og utstyr til flere tusen. Det blir ikke billig for å si det sånn. Evt. dra til syden og dykke der. Du trenger minimalt med opplæring, kanskje 30min i hotellbassenget før du får bli med ut i sjøen å dykke. Lenke til kommentar
emilaleksander Skrevet 19. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2010 Dykkerkurs og utstyr til flere tusen. Det blir ikke billig for å si det sånn. Evt. dra til syden og dykke der. Du trenger minimalt med opplæring, kanskje 30min i hotellbassenget før du får bli med ut i sjøen å dykke. Ok, trenger man dykke-kurs får å fri dykke? Er det ikke vist du skal lengre en 8m? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Man fridykker jo ikke med lufttank da... Lenke til kommentar
Putas Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Først av alt vi dykker med luft 21% oksygen 79% nitrogen (evt andre nitrox blandinger men det trenger vi ikke gå inn på nå) Ren oksygen er ikke noe særlig under 6m. Skal du ta med deg en lufttang under vann må du nok ta kurs. Det er absolutt verdt pengene det koster. Utstyret koster litt å kjøpe inn. Men når du først har det så er det lite utgifter. Lenke til kommentar
Scubamaster Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 For det første vil jeg påpeke at fridykking er dykking uten SCUBA-utstyr (Special Containing Underwater Breathing Apparatur), som er det vi ser på som dykkerutstyr. For å SCUBA-dykke må du gjennom et gunnkurs, som jeg anbefaler å ta gjennom et sertifisert PADI dykkesenter. Disse senterene finner du over alt. Et Open Water sertifikat (OWC) koster kanskje mellom 3-4000 kr avhengig av stedene. Da starter du å dykke til 18 meter. Her får du grunnleggende utdanning i fritidsdykking. Jeg anbefaler å ta et prøvedykk før dette, for å se hvordan det føles å puste under vann (noen har kanskje problemer med dette, og vil da unngå utgiftene på kurset hvis dette skulle skje!) Dykking er en relativt dyr hobby, så lån av utstyr de første gangene er å anbefale. Men hvis du vil kjøpe et komlett utstyr, vil jeg sterkt anbefale å kjøpe brukt, helst brukt skoleutstyr hos fra en forhandler. Et slikt utstyr med tørrdrakt koster koster mellom 12-20 000 kr. Her er en kort utstyrsliste over hva du trenger for å gjennomføre et SCUBA-dykk: - tørrdrakt og vams (vams er et varmeisolerende plagg som er under tørrdrakten) - BCD (Bouyancy control device) som er vesten - Bly og belte - Flaske (begynn med f.eks. en 10 L 300 bar flaske, eller 15 L 232 bar flaske) - ABC-utsyr (maske, snorkel og svømmeføtter) - Neoprenhette - Hansker - Manometer (trykkmåler til flaske) - Dybdemåler (evnt. dykkecomputer) - (Kniv, kompass, lykt, repkit og diverse annet praktisk) - EN BUDDY er et must, få med en venn på prosjektet, så blir dykking mye bedre og sikrere! (Kan hende jeg har glemt å skrive noe, så bare sleng det på hvis noen ser det!) Husk at dykking i Norske vann er veldig bra, selv om vannet er kaldt. Det er ikke kulden som ødelegger et dykk, det er hva du har på deg. Et dykkerkurs inneholder en del teori, hvor du skal gjennom en eksamen og fullføre den med maks ni feil ut av 50. Du får også fem dykk, hvorav noen i basseng og noen i havet. Her gr du gjennom flere prosedyrer og øvelser som gir deg trygghet og mestring som en "SCUBA-diver". Lykke til med eventuelle dykkeropplevelser! 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Om du har planer om å kjøpe utstyret du må ha uten å ta noe kurs, så vær oppmerksom på at ingen vil fylle flaskene dine uten at du har sertifikat på at du kan å dykke. Dykkerkurs er relativt billig, passe enkelt og artig, ikke kjøp utstyr og hopp ut i vannet uten å ha opplæring, det er faktisk en god del du må få opplæring i for at det skal være trygt å dykke. Lenke til kommentar
Hakasu Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Nå ble jeg nesten inspirert til å ta et dykkerkurs selv, men utstyret var jo fryktelig dyrt da.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 jeg betalte 3000 for et tredagers kurs på bali i 08. dykket ved "liberty wreck" på tulamben. et amerikansk skipsvrak fra 2. vk. en fantastisk opplevelse, og det sies at det er et av verdens beste dykkesteder. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Det er mange steder som er fantastiske Jeg var å dykket i Egypt tidligere i år, ikke på ett så alt for stort dykkested, men det var fortsatt ekstremt bra, masse eksotiske fisker og korall-rev. Regner med at det kanskje blir dykkerbyen Dahab til våren, eller ett annet sted. Hakasu: Det er litt dyr engangs-investering, men når du har kjøpt utstyret er hobbyen så godt som gratis. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Lurer på hvor mange år du er trådstarter? Lenke til kommentar
Hakasu Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Hakasu: Det er litt dyr engangs-investering, men når du har kjøpt utstyret er hobbyen så godt som gratis. Ja, det er sant, men den engangsinvesteringa er ikke akkurat vennlig for en student.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå