Gå til innhold

Hva trenger jeg å kjøpe for å kunne se 1080p på PC?

Anbefalte innlegg

Jeg har denne pcen:

http://bildr.no/view/687526

Pcen kan fint spille av 720p HD filmer, men når jeg skal spille av noe 1080p på pcen blir det problemer med en gang. Både bilde og lyd lagger.

Det går fint an å spille av en 720p film på 8 gb, men ikke en 1080p film på 8 gb.

Jeg vil gjerne få pcen til å spille av 1080p filmer, hva trenger jeg å kjøpe for at pcen skal kunne spille av 1080p filmer uten problemer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv heller å bruke en annen mediaspiller. Windows media player classic med http://www.cccp-project.net/ codec pack fungerer ypperlig.

Takker!

Ser ut som det funker fint nå å spille av 1080p nå :)

Hvor dårlig pc kan man ha før det begynner å lagge selv med cccp installeringen?

Så lenge du bruker en rederer som støtter mer enn èn core så vil 1080p fungere veeeldig enkelt med en slik quadcore som du har, men det virker jo som du fikk orden på det så da er alt i orden forhåpentligvis.

For å svare på spørsmålet: Det vil variere avhengig av codecet som blir brukt og bitraten (kvaliteten) på filmen, men hvis vi tar utgangspunkt i en "typisk" 1080p i h.265 så vil terskelen ligge omtrent rundt 2Ghz på en dualcore hvis det ikke er noen hardware aksellerasjon som hjelper. Med hardware aksellerassjon så er det mange ganger mindre selv med de kjipeste kortene eller integrerte IGP skjermkortene. Du har med andre ord ca dobbelt så mye CPUkraft (pga 4 cores) som du trenger i et værste-estimat, gitt at du bruker en multithreadet renderer.

Kravet for 720 er en god del lavere. Jeg har kjørt mye 720p h.264 på en gammel Athlon XP 2200 (1,8Ghz tror jeg), men den var ganske nær grensen for det som gikk ann uten å produsere hakking.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...