Gå til innhold

Skjermkortet går i fistel når jeg kjører spill på fullskjerm. Hjelp!?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter allerede og kikker på skjermkort hos Komplett... hehe. Aner ikke hva jeg må ut med for å kunne spille spill som ikke krever så mye. Spiller ikke WOW eller noe av den typen krevende greier. Er egentlig en sucker for gamle DOS spill og alt som Telltale Games lager. Har også minimalt med penger å bruke nå som jeg nettopp har kjøpt rådyr skjerm med S-PVA panel og ny strømforsyning. Tips anyone?

Vet ikke engang hva slags type jeg skal se etter, men tror det er PCI eller PCI Express jeg må ha om jeg ikke husker feil. På denne fronten har jeg virkelig ikke peiling.

Lenke til kommentar

Jaja, så er sannsynligvis driveren ok da. Men hvis du har mulighet for å teste skjermkortet i en annen pc, så gjør det.

GeForce 7900 GT/GTO har PCIe grensesnitt. Det man har nå til dags er PCIe 2.0 - det gjør at utvalget i skjermkort er noe begrenset, og de er gjerne uforholdsmessig dyre også. En oversikt (ikke fullkommen) over hva som finnes har du her .

Som du ser, så vil et tilsvarende kort som det du har, bli helt høl i hauet dyrt. Til den prisen får du mer moderne kort (med PCIe 2.0 grensesnitt) helt i toppklassen, som er mange ganger bedre enn et 7900. Dessverre, sånn er det med data og teknologisk utvikling. 7900 GT/GTO var en gang i verden et meget bra kort, men det er lenge, lenge siden :roll:.

Men så trenger du jo heller ikke et utpreget gamingkort, så kanskje et Sapphire Radeon HD 2600XT 512Mb til litt over 500,- kan gjøre susen. Det er et kort som fremdeles er kapabelt til litt enkel spilling, etter dagens standard. Noe mer enn det ville jeg ikke betalt for et eldre PCIe-kort.

Bare for å nevne det, altså; du får mer "value for money" dersom du begynner å tenke på om du kanskje skal begynne å modernisere maskinparken ? :whistle:.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, så er sannsynligvis driveren ok da. Men hvis du har mulighet for å teste skjermkortet i en annen pc, så gjør det.

GeForce 7900 GT/GTO har PCIe grensesnitt. Det man har nå til dags er PCIe 2.0 - det gjør at utvalget i skjermkort er noe begrenset, og de er gjerne uforholdsmessig dyre også. En oversikt (ikke fullkommen) over hva som finnes har du her .

Som du ser, så vil et tilsvarende kort som det du har, bli helt høl i hauet dyrt. Til den prisen får du mer moderne kort (med PCIe 2.0 grensesnitt) helt i toppklassen, som er mange ganger bedre enn et 7900. Dessverre, sånn er det med data og teknologisk utvikling. 7900 GT/GTO var en gang i verden et meget bra kort, men det er lenge, lenge siden :roll:.

Men så trenger du jo heller ikke et utpreget gamingkort, så kanskje et Sapphire Radeon HD 2600XT 512Mb til litt over 500,- kan gjøre susen. Det er et kort som fremdeles er kapabelt til litt enkel spilling, etter dagens standard. Noe mer enn det ville jeg ikke betalt for et eldre PCIe-kort.

Bare for å nevne det, altså; du får mer "value for money" dersom du begynner å tenke på om du kanskje skal begynne å modernisere maskinparken ? :whistle:.

Thomit min helt, hva skulle jeg gjort uten deg?? :innocent:

Håper du ville dukke opp igjen her så jeg kunne få takket deg for all hjelp og tålmodighet!

Så kommer du jommen med linker og flere råd.. :D

Har tenkt på å oppgradere maskinen ja. Det er nok på tide. Jeg jobber mye i Photoshop, Illustrator og Indesign, og merker at maskinen sliter når jeg jobber parallelt i disse 3. Trodde det skulle holde å sette inn litt mer minne, men synes jeg har plukket opp et sted at dette ikke alltid er nok. Har ikke prøvd altså.

Nå brukte jeg som nevnt før nettopp 6k på ny skjerm utviklet spes til foto og grafisk arbeid, og det blir en stund til jeg kan bruke så mye mer penger på datan. hadde vært interessant å vite hva jeg evt må ut med for å få en oppgradering dog. Bare ved å bytte ut litt greier altså. Uaktuelt å kjøpe helt ny maskin. Harddisken er bare året gammel, så den skal holde en stund til. Fikk smaken på å putle i maskinen etter at jeg skiftet min første strømfosyning selv, og kunne godt tenke meg å putle mer. Data er gøy! :D

Lenke til kommentar

Å kjære, det var da så lite :blush:

Du kan beholde selve pc-kassa, strømforsyning, harddisk og cd/dvd-drev; du kommer til å trenge nytt hovedkort, prosessor, minne og skjermkort. Du kommer nok ikke utenom å oppgradere hovedkortet, for å i det hele tatt kunne oppgradere det andre. Hovedkort/prosessor/minne og skjermkort passe sammen - strømforsyning og disker/drev er enklere å få til å passe på tvers av grensesnitt, sånn generellt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å kjære, det var da så lite :blush:

Du kan beholde selve pc-kassa, strømforsyning, harddisk og cd/dvd-drev; du kommer til å trenge nytt hovedkort, prosessor, minne og skjermkort. Du kommer nok ikke utenom å oppgradere hovedkortet, for å i det hele tatt kunne oppgradere det andre. Hovedkort/prosessor/minne og skjermkort passe sammen - strømforsyning og disker/drev er enklere å få til å passe på tvers av grensesnitt, sånn generellt.

Skjønner. Høres dyrt ut... Hva vil du si jeg må regne med av utgifter for å få en helt ok maskin til mitt bruk? Kommer som sagt aldri til å bli noen storspiller, og det å spille i det hele tatt er kun noe jeg vil ha muligheten til å gjøre en sjelden gang. Da som regel av typen Telltale Games grafikk etc. Bruker i hodesak datan til surfing, musikk og grafisk arbeid. Har forresten E-MU 0404 lydkort og trenger ikke noe bedre enn det. :)

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du åpner en tråd i "Hjelp til kjøp og salg av PC"- forumet, beskriver i detalj hva du har, hva du helst vil beholde, hva du skal bruke PC'en til, og spør om hjelp. Det er folk med mer kunnskap enn meg der inne - jeg har holdt meg til bærbar PC de siste 10 årene, og det er en litt annen greie enn stasjonær PC.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du åpner en tråd i "Hjelp til kjøp og salg av PC"- forumet, beskriver i detalj hva du har, hva du helst vil beholde, hva du skal bruke PC'en til, og spør om hjelp. Det er folk med mer kunnskap enn meg der inne - jeg har holdt meg til bærbar PC de siste 10 årene, og det er en litt annen greie enn stasjonær PC.

Will do! :thumbup:

Smeller ut en kjempestor virtuell klem! Tusen takk for all hjelp!

Kan jeg trykke på noen anbefaling eller takkeknapp på din profil eller noe? Prøvde å se etter noe slikt, men fant ikke noe. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...